Raszków, dnia 03 marca 2023 roku

OŚ.6220.8.2021

OBWIESZCZENIE
o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowania

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 ze zmianami), w związku z art. 74 ust. 3 oraz art. 38 i 85 ust. 3 ustawy  z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowiska (Dz. U. z 2022r., poz. 1029 ze zmianami)

zawiadamiam strony postępowania

że, w dniu 03 marca 2023 roku, na wniosek Powiatowego Zarządu Dróg w Ostrowie Wielkopolskim, ul. Staszica 1, 63-400 Ostrów Wielkopolski, działającego przez pełnomocnika, wydana została decyzja znak sprawy OŚ.6220.8.2021 o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na "Przebudowie drogi nr 5161P Cegły - Janków Zaleśny na odc. dł. ok. 1500m", realizowanego na działkach ewid. nr 352, nr 331/5, nr 331/4, nr 331/3, nr 331/2, nr 331/1, nr 333, nr 334, nr 335, nr 336, nr 337, nr 338, nr 339, nr 343, nr 340 ,nr 341, nr 348, nr 350, nr 351, obręb 0007 Janków Zaleśny, Gmina Raszków,  której treść podaję poniżej. 
Ponadto informuję, iż na podstawie art. 74 ust 3 wyżej wymienionej ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, organ prowadzący postępowanie w sprawie zawiadamia strony w trybie art. 49 ustawy kodeks postępowania administracyjnego, który mówi, iż strony będą zawiadomione o toku postępowania przez obwieszczenie.
Dane o ww. postanowieniu zgodnie z art. 21 wyżej wspomnianej ustawy o  udostępnianiu  informacji  o  środowisku  i  jego  ochronie zostały zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie prowadzonym przez Urząd Gminy i Miasta Raszków na stronie Biuletynu Informacji Publicznej www.raszkow.pl/bip, www.ekoportal.pl oraz http://bazaoos.gdos.gov.pl.
Z ww. decyzją oraz innymi aktami sprawy zgromadzonymi w toku prowadzonego postępowania w tym z opinią Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu,   Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim, oraz opinią Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Lesznie, można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta Raszków, ul. Rynek 32, pokój nr 8, od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1600.
Na niniejszą decyzję przysługuje Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Raszków w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
W myśl art. 49 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego okres 14 dni na wniesienie odwołania rozpoczyna się po upływie 14 dni licząc od dnia publicznego ogłoszenia.

 


DECYZJA

Na podstawie art. 71 ust. 1 ust. 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84 i 85 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 roku, poz. 1029 ze zmianami), a także §3 ust. 1pkt 62 w związku z §3 ust. 1 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zmianami), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022r., poz. 2000 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku Powiatowego Zarządu Dróg w Ostrowie Wielkopolskim, ul. Staszica 1, 63-400 Ostrów Wielkopolski, działającego przez pełnomocnika w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na "Przebudowie drogi nr 5161P Cegły - Janków Zaleśny na odc. dł. ok. 1500m", realizowanego na działkach ewid. nr 352, nr 331/5, nr 331/4, nr 331/3, nr 331/2, nr 331/1, nr 333, nr 334, nr 335, nr 336, nr 337, nr 338, nr 339, nr 343, nr 340 ,nr 341, nr 348, nr 350, nr 351, obręb 0007 Janków Zaleśny, Gmina Raszków,
orzekam
1. Stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko dla wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na "Przebudowie drogi nr 5161P Cegły - Janków Zaleśny na odc. dł. ok. 1500m", realizowanego na działkach ewid. nr 352, nr 331/5, nr 331/4, nr 331/3, nr 331/2, nr 331/1, nr 333, nr 334, nr 335, nr 336, nr 337, nr 338, nr 339, nr 343, nr 340 ,nr 341, nr 348, nr 350, nr 351, obręb 0007 Janków Zaleśny, Gmina Raszków.

2. Określić wymagania dotyczące ochrony środowiska w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 6 ww. ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 roku, poz. 1029 ze zmianami):
• Prace wykonawcze związane z realizacją przedsięwzięcia, w rejonie terenów wymagających ochrony przed hasłem, prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00.
• Plac budowy wyposażyć w środki do neutralizacji rozlanych substancji ropopochodnych.   Wszelkie wycieki niezwłocznie zneutralizować.
• Tankowanie oraz naprawy pojazdów i sprzętu budowlanego wykonywać na uszczelnionym podłożu.
• Odpady niebezpieczne przechowywać w szczelnych pojemnikach, na utwardzonej i szczelnej nawierzchni.
• W związku z realizacją przedsięwzięcia nie wycinać drzew i krzewów.
• Miejsca składowania materiałów budowlanych i postoju ciężkiego sprzętu wyznaczyć poza obrysem rzutu koron drzew.
• Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki, wykonywać w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom w szczególności:
- pnie drzew narażonych na uszkodzenia na czas budowy właściwie zabezpieczyć uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu do schronień oraz w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, zwierząt i grzybów;
- nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m i krzewów powyżej wysokości 0,1 m, ponad pierwotny poziom terenu;
- podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem i przemarzaniem;
- nie niszczyć korzeni odpowiedzialnych za statystykę drzewa. 
• Na etapie prowadzenia prac ziemnych, minimum raz dziennie przed rozpoczęciem prac, kontrolować ewentualne wykopy i zagłębienia, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce; taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i likwidacją zagłębień.
• emisja substancji do powietrza oraz emisja hałasu w fazie eksploatacji nie mogą powodować przekroczeń dopuszczalnych norm na terenach zabudowy mieszkaniowej zawartych w przepisach odrębnych,
• należy prowadzić właściwą gospodarkę ściekową w szczególności prawidłowo odprowadzać wody opadowe i roztopowe zgodnie z ustawą Prawo wodne.
• Do prac budowlanych oraz transportowych wykorzystywać wyłącznie sprzęt sprawny technicznie.
• Miejsca postoju oraz tankowania maszyn i urządzeń budowlanych, stwarzających zagrożenie zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego substancjami ropopochodnymi, utwardzić i uszczelnić oraz wyposażyć w maty sorbujące.
• W trakcie prac budowlanych chronić otwarte wykopy przed ich zalaniem oraz przed możliwością przedostania się do nich zanieczyszczeń.
• Potrzeby sanitarne ekip budowlanych i osób przebywających na terenie budowy zabezpieczyć poprzez ustawienie przenośnych sanitariatów (sanitariaty powinny posiadać szczelne zbiorniki na ścieki) opróżnianych przez wyspecjalizowane firmy.
• Zapewnić szczelność powierzchni w szczególności w strefach rozładunku i magazynowania materiałów budowlanych.

3. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji.

Uzasadnienie

Powiatowy Zarząd Dróg w Ostrowie Wielkopolskim, ul. Staszica 1, 63-400 Ostrów Wielkopolski, działający przez pełnomocnika, wnioskiem z dnia 20.12.2021r., (data wpływu do tutejszego Urzędu 27.12.2021r.), zwrócił się do Burmistrza Gminy i Miasta Raszków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na "Przebudowie drogi nr 5161P Cegły - Janków Zaleśny na odc. dł. ok. 1500m", realizowanego na działkach ewid. nr 352, nr 331/5, nr 331/4, nr 331/3, nr 331/2, nr 331/1, nr 333, nr 334, nr 335, nr 336, nr 337, nr 338, nr 339, nr 343, nr 340 ,nr 341, nr 348, nr 350, nr 351, obręb 0007 Janków Zaleśny, Gmina Raszków. 
Na podstawie art. 59 ust. 1 pkt. 2, ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022r., poz. 1029 ze zmianami), oraz na podstawie złożonych dokumentów, ustalono że realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określonego w § 3 ust. 1 pkt. 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie  przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z  2019 r. poz. 1839 ze zmianami), zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.
Z uwagi, że planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko dla których zgodnie z art. 71, ust. 2 pkt. 2 wyżej wymienionej ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, dla których sporządzenie raportu może być wymagane, organ prowadzący postępowanie, na podstawie art. 64 ust. 1 pkt. 1, 2 i  4, ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022r., poz. 1029 ze zmianami), pismem z dnia 25 marca 2022 roku, znak sprawy OŚ.6220.8.2021, wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Lesznie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim, o zajęcie stanowiska (opinii) w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu  planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrowie Wielkopolskim opinią sanitarną z dnia 20.04.2022 roku (data wpływu do tutejszego Urzędu drogą elektroniczną za pomocą platformy ePUAP w dniu 20.04.2022r), znak sprawy: ON-NS.9011.2.10.2020 wyraził, że dla w/w przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących zaleceń:
- emisja substancji do powietrza oraz emisja hałasu w fazie eksploatacji nie mogą powodować przekroczeń dopuszczalnych norm na terenach zabudowy mieszkaniowej zawartych w przepisach odrębnych,
- należy prowadzić właściwą gospodarkę ściekową w szczególności prawidłowo odprowadzać wody opadowe i roztopowe zgodnie z ustawą Prawo wodne.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Lesznie opinią z dnia 22 kwietnia 2022 roku (data wpływu do Urzędu Gminy i Miasta Raszków 28.04.2022r.), znak sprawy WR.ZZŚ.2.435.82.2022.RG, nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko i wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i wymagań:
1. Do prac budowlanych oraz transportowych wykorzystywać wyłącznie sprzęt sprawny technicznie.
2. Miejsca postoju oraz tankowania maszyn i urządzeń budowlanych, stwarzających zagrożenie zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego substancjami ropopochodnymi, utwardzić i uszczelnić oraz wyposażyć w maty sorbujące.
3. W trakcie prac budowlanych chronić otwarte wykopy przed ich zalaniem oraz przed możliwością przedostania sie do nich zanieczyszczeń.
4. Potrzeby sanitarne ekip budowlanych i osób przebywających na terenie budowy zabezpieczyć poprzez ustawienie przenośnych sanitariatów (sanitariaty powinny posiadać szczelne zbiorniki na ścieki) opróżnianych przez wyspecjalizowane firmy.
5. Zapewnić szczelność powierzchni w szczególności w strefach rozładunku i magazynowania materiałów budowlanych.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, opinią z dnia 05.09.2022 roku  (przesłaną do tutejszego Urzędu drogą elektroniczną za pomocą platformy ePUAP w dniu 06.09.2022 roku), znak sprawy WOO-II.4220.87.2022.AM.4 wyraził, że dla przedsięwzięcia pn.: "Przebudowa drogi nr 5161P Cegły - Janków Zaleśny na odc. dł. ok. 1500m", realizowanego na działkach ewid. nr 352, nr 331/5, nr 331/4, nr 331/3, nr 331/2, nr 331/1, nr 333, nr 334, nr 335, nr 336, nr 337, nr 338, nr 339, nr 343, nr 340 ,nr 341, nr 348, nr 350, nr 351, obręb 0007 Janków Zaleśny, Gmina Raszków, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, i wskazał na konieczność uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i wymagań:
1. Prace wykonawcze związane z realizacją przedsięwzięcia, w rejonie terenów wymagających ochrony przed hasłem, prowadzić wyłącznie w porze dnia , rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00.
2. Plac budowy wyposażyć w środki do neutralizacji rozlanych substancji ropopochodnych.   Wszelkie wycieki niezwłocznie zneutralizować.
3. Tankowanie oraz naprawy pojazdów i sprzętu budowlanego wykonywać na uszczelnionym podłożu.
4. Odpady niebezpieczne przechowywać w szczelnych pojemnikach, na utwardzonej i szczelnej nawierzchni.
5. W związku z realizacją przedsięwzięcia nie wycinać drzew i krzewów.
6. Miejsca składowania materiałów budowlanych i postoju ciężkiego sprzętu wyznaczyć poza obrysem rzutu koron drzew.
7. Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki, wykonywać w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom w szczególności:
- pnie drzew narażonych na uszkodzenia na czas budowy właściwie zabezpieczyć uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu do schronień oraz w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, zwierząt i grzybów;
- nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m i krzewów powyżej wysokości 0,1 m, ponad pierwotny poziom terenu;
- podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem i przemarzaniem;
- nie niszczyć korzeni odpowiedzialnych za statystykę drzewa. 
8. Na etapie prowadzenia prac ziemnych, minimum raz dziennie przed rozpoczęciem prac, kontrolować ewentualne wykopy i zagłębienia, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce; taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i likwidacją zagłębień.

Na podstawie wyżej wymienionych opinii oraz przedłożonej karty informacyjnej przedsięwzięcia organ prowadzący postępowanie ustalił, że planowane przedsięwzięcie polega na przebudowie drogi powiatowej nr 5161P Cegły-Janków Zaleśny na odcinku o długości ok. 1500 m. Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie na działkach o numerach ewidencyjnych: 352, 331/5, 331/4, 331/3, 31/2, 331/1, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 343, 340, 341, 348, 350, 351 obręb 0007 Janków Zaleśny, gmina Raszków. Przedsięwzięcie obejmować będzie:
- wykonanie jezdni bitumicznej o szerokości 5,5 m z lokalnym poszerzeniem na łuku do 6,3 m,
- wykonanie zjazdów tłuczniowych o szerokości 5,0 m,
- wykonanie poboczy utwardzonych o szerokości 0,75 m,
- zdjęcie warstwy humusu na głębokości 0,20 m pod projektowanymi nawierzchniami,
- wykonanie rowu przydrożnego,
- wykonanie przepustów pod zjazdami z rur PEHD SN8 DN400,
- wykonanie przebudowy przepustów pod jezdnią z rur PEHD SN8 DN600.
Przepusty drogowe w km 0+155,60 oraz w km 1+0,33,35 zostaną przebudowane poprzez rozbiórkę istniejących rur i ułożenie nowych rur o większych długościach i średnicach, uwzględniających poszerzenie jezdni oraz obowiązujące przepisy. Planowane prace nie będą miały wpływu na zmianę ilości, jakości i dynamiki przepływu wody w rowach melioracyjnych. Poszerzenie drogi przewidziano na odcinku o długości ok. 1454 m. Po realizacji przedsięwzięcia droga będzie charakteryzować się następującymi parametrami: klasa techniczna L, kategoria ruchu KR2, prędkość projektowa 50 km/h. Planowany rów przydrożny zostanie wykonany wzdłuż lewej krawędzi drogi.
Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy ooś, przeanalizowano: rodzaj, cechy i skalę przedsięwzięcia, zakres robót związanych z jego realizacją, wielkość zajmowanego terenu, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.
W nawiązaniu do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy ooś ustalono, że realizacja przedsięwzięcia wiąże się z zastosowaniem typowych dla tego rodzaju przedsięwzięć materiałów i surowców budowlanych, takich jak m. in.: masy bitumiczne, kruszywo naturalne, piasek, cement, kamień naturalny. W ramach przedsięwzięcia wykorzystane zostaną również paliwa i woda. Przewiduje się zużycie wody na poziomie ok. 5 m3, woda zostanie dostarczona na teren budowy przez wykonawcę robót. W fazie eksploatacji będzie występowało zapotrzebowanie na środki do utrzymania zimowego drogi.
W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, lit. b, lit. c, lit. d, lit. f, lit. g, lit. h, lit. i, lit. j ustawy ooś ustalono, że teren przedsięwzięcia nie będzie zlokalizowany: na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych; w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych; na obszarach wybrzeży środowiska morskiego; na obszarach górskich oraz leśnych; na obszarach przylegających do jezior; na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej; na obszarach mających znaczenie kulturowe, historyczne lub archeologiczne; na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone; na obszarach o dużej gęstości zaludnienia.
Z uwagi na rodzaj, skalę oraz lokalizację planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 lit. e ustawy ooś należy stwierdzić, że przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej będzie ograniczone. Przedsięwzięcie nie zalicza się do kategorii zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii przemysłowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r.  W sprawie rodzaju i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. Z 2016 r. poz. 138). Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi, powodzi czy osuwisk.
Przedsięwzięcie zostanie zaadaptowane do zmieniających się warunków klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych poprzez planowane rozwiązania konstrukcyjno-budowlane. Realizacja inwestycji zgodna z aktualnymi przepisami i aktualnym stanem wiedzy technicznej ograniczy wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Uwzględniając rodzaj i skale przedsięwzięcia należy stwierdzić, że przedsięwzięcie nie wpłynie znacząco na postępujące zmiany klimatu na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. b  ustawy ooś należy stwierdzić, że z uwagi na lokalizację  przedsięwzięcia w znacznej odległości od granicy państwa należy wykluczyć jego ewentualne transgraniczne oddziaływanie na poszczególne elementy przyrodnicze.
W odniesieniu do art. 63 ust. 1 lit. e ustawy ooś uznano, że uciążliwości związane z realizacją przedsięwzięcia będą krótkookresowe i ustąpią po zakończeniu jego realizacji.

W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. c, lit. d, lit. g, ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisk na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia. stwierdzono, że realizacja przedsięwzięcia związana będzie z chwilowym oddziaływaniem na klimat akustyczny w rejonie zainteresowania. Źródłem krótkotrwałych i odwracalnych uciążliwości w zakresie emisji hałasu do środowiska będą prace budowlano-montażowe, eksploatacja parku maszynowego oraz ruch pojazdów obsługujących plac budowy. Emisja ta wystąpi jedynie lokalnie, będzie miała przejściowy charakter, postępować będzie wraz z przesuwającym się frontem robót oraz ustąpi po zakończeniu prac realizacyjnych. Celem ograniczenia uciążliwości w tym zakresie nałożono warunek, aby prace wykonawcze w rejonie terenów podlegających ochronie akustycznej prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00. w porze dnia, z uwagi na znacznie większy poziom tła akustycznego, roboty ziemne i budowlane nie będą odczuwalne, jako uciążliwe.
Projektowana droga przebiega głównie w sąsiedztwie pól uprawnych, w rejonie przedsięwzięcia znajduje się ponadto rozproszona zabudowa zagrodowa. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia źródłem emisji hałasu do środowiska będzie ruch pojazdów poruszających się po drodze. Obecnie średnie natężenie na drodze w roku 2023 wyniesie 281 pojazdów lekkich i 62 pojazdy ciężkie w porze dnia oraz 6 pojazdów lekkich i 1 pojazd  ciężki w porze nocy, natomiast w roku 2033 wyniesie 330 pojazdów lekkich i 73 pojazdy ciężkie w porze dnia oraz 7 pojazdów lekkich i 1 pojazd ciężki w porze nocy. Uwzględniając powyższe parametry, nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach podlegających ochronie akustycznej , określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz.112).
Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i lokalizację przedmiotowego przedsięwzięcia oraz przeprowadzoną analizę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w odniesieniu do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 3 lit. f ustawy ooś, nie przewiduje się powiązań, ani znaczącego kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. D i lit. G  ustawy ooś stwierdzono, że realizacja przedsięwzięcia wiązać się będzie z krótkotrwałą emisją substancji do powietrza. Emisja związana będzie z prowadzeniem robót ziemnych oraz z przemieszczaniem mas ziemnych. Źródłem emisji substancji do powietrza będą również procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących na placu budowy. Wobec faktu, że ww. emisje będą miały charakter miejscowy i okresowy, a także ustaną po zakończeniu prac budowlanych uznano je za pomijalne. Mając na względzie rodzaj przedsięwzięcia oraz funkcję drogi w istniejącym układzie komunikacyjnym stwierdzono, że na etapie eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie istotnym źródłem emisji substancji do powietrza.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś, na podstawie danych zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że na etapie realizacji przedsięwzięcia będą powstawać odpady związane z rozbiórką nawierzchni bitumicznej i elementów istniejącej infrastruktury drogowej, przygotowaniem terenu oraz przebywaniem na terenie budowy pracowników.  Odpady powstałe podczas wykonywania prac budowlanych będą selektywnie odbierane i gromadzone w miejscu ich powstawania (w obrębie pasa drogowego), a następie przekazywane uprawnionym firmom w celu ich dalszego zagospodarowania. Ze względu na możliwość powstawania odpadów niebezpiecznych określono warunek, aby odpady niebezpieczne przechowywać w szczelnych pojemnikach, na utwardzonej, uszczelnionej nawierzchni, zabezpieczonej przed dostępem osób postronnych.
W przedłożonej dokumentacji przedstawiono planowane do zastosowania rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu ochronę środowiska gruntowo-wodnego na etapie budowy. Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. g ustawy ooś, stwierdzono, że za względu na skalę, rodzaj i charakter przedsięwzięcia, nie będzie ono negatywnie wpływać na lokalne warunki gruntowo-wodne. Nie przewiduje się konieczności wykonania zaplecza budowy. Materiały niezbędne do realizacji przedsięwzięcia będą sukcesywnie dostarczane na plac budowy. Pracownicy obsługujący plac budowy korzystać będą z przenośnych kabin sanitarnych obsługiwanych przez wyspecjalizowane firmy. Zgodnie z uzupełnieniem karty informacyjnej przedsięwzięcia na terenie przedsięwzięcia może dojść do awaryjnych napraw oraz tankowania maszyn i pojazdów. Celem ochrony środowiska gruntowo-wodnego nałożono warunek, aby tankowanie oraz naprawy sprzętu budowlanego wykonywać na uszczelnionym podłożu. Ponadto zobowiązano wnioskodawcę, aby plac budowy wyposażyć w środki do neutralizacji rozlanych substancji ropopochodnych, a wszelkie wycieki niezwłocznie neutralizować.
Inwestycja będzie wiązać się z wykonaniem wykopów o głębokości do 0,8 m p.p.t. Nie przewiduje się konieczności ich odwodnienia. Wody opadowe i roztopowe z jezdni będą odprowadzane powierzchniowo przez zastosowanie odpowiednich spadków podłużnych i poprzecznych do rowu przydrożnego. 
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na terenie obszarów Natura 2000 tj. obszaru specjalnej ochrony ptaków Dąbrowy Krotoszyńskie PLB300007 oraz specjalnego obszaru ochrony siedlisk Uroczyska Płyty Krotoszyńskiej PLH300002. Planowane przedsięwzięcie nie jest sprzeczne z planem zadań ochronnych określonym w Zarządzeniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z 24 listopada 2015 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Dąbrowy Krotoszyńskie PLB300007 (Dz. Urz. Woj. Wielk. z 2015 r. poz. 7255), zmienionym Zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 6 lipca 2016 r. (Dz. Urz. Woj. Wielk. z 2016 r. Poz. 4444) oraz planem zadań ochronnych określonym w Zarządzeniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z 24 marca 2014 r. W sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Uroczyska Płyty Krotoszyńskiej PLH300002 (Dz. Urz. Woj. Wielk. z 2014 r. poz. 2113), zmienionym Zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 30 lipca 2015 r. (Dz. Urz. Woj. Wielk. z 2015 r. poz. 4775), zmienionym następnie Zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 11 grudnia 2015 r. ( Dz. Urz. Woj, Wielk. z 2015 nr poz. 8496). Podlegająca przebudowie droga położona jest poza terenami przeznaczonymi do wdrożenia działań ochronnych. Ponadto planowane przedsięwzięcie znajduje się w granicach obszaru chronionego krajobrazu „Dąbrowy Krotoszyńskie Baszków-Rochy”, który nie posiada obowiązujących zakazów. Zgodnie z opracowaną przz Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk w Białowieży siecią korytarzy ekologicznych, inwestycja będzie prowadzona poza terenem korytarzy ekologicznych (Projekt korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce, Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża 2011).
Wnioskodawca zadeklarował, że nie będzie dokonywał wycinki drzew i krzewów co oznacza, że realizacja przedsięwzięcia może być dokonana bez ich usuwania. Uwzględniając powyższe i mając na uwadze ich ważną rolę zarówno dla lokalnego ekosystemu i klimatu, jak i z uwagi na wartości kulturowe, krajobrazowe nałożono warunek nie dokonywania wycinki w ramach realizacji niniejszego przedsięwzięcia. W celu ochrony drzew znajdujących się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nałożono szereg warunków mających na celu ich zabezpieczenie przez mechanicznymi uszkodzeniami czy naruszeniem statyki. Dodatkowo nałożono warunek chroniący florę, faunę i biotę grzybów występujących na drzewach przydrożnych polegający na takim zabezpieczeniu pni drzew, które zapewni zachowanie występujących w ich obrębie gatunków zwierząt, roślin i grzybów.

Ze względu na to, że realizacja przedsięwzięcia będzie wymagać wykonania prac ziemnych, które mogą wpływać negatywnie na zwierzęta nałożono warunek, aby na etapie prowadzenia prac ziemnych, minimum raz dziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować ewentualne wykopy i zagłębienia a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce oraz, aby taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i likwidacją zagłębień.
Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację zgodnie z nałożonymi w opinii warunkami, nie przewiduje się znacząco negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedliska. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność oraz możliwość powiązania z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.
Z uwagi na skalę, charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znaczącego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, dla przedmiotowego przedsięwzięcia, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Dla terenu, na którym planowane jest przedsięwzięcie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego tj.: zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Raszków, zatwierdzona Uchwałą Nr VIII/64/2003 Rady Gminy i Miasta Raszków z dnia 29 sierpnia 2003 roku, ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego Nr 161, poz. 3019 z dnia 14 października 2003 roku. Zgodnie z ustaleniami ww. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, działki położone w miejscowości Janków Zaleśny, tj.:
- nr 352, znajduje się w terenach dróg o symbolu jednostki bilansowej KSD 13 Z;
- nr 331/5, nr 331/4, nr 331/3, nr 331/2, nr 331/1, nr 333, nr 334, nr 335, nr 336, nr 337, nr 338, nr 339, nr 343, nr 340, nr 341, nr 348, nr 350, nr 351, znajdują się w terenach stanowiących obszary rolne o symbolu jednostki bilansowej RP.
Realizacja planowanego przedsięwzięcia jest zgodna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. 
Z uwagi na charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znacząco negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, dla przedmiotowego przedsięwzięcia oraz, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, należało orzec jak w sentencji niniejszej decyzji.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu, za moim pośrednictwem w terminie  14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.

Zgodnie z treścią art. 127a ww. ustawy Kodeks postępowania administracyjnego:
§  1.  W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
§  2.  Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
W przypadku złożenia przez stronę oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do odwołania decyzji (określonego w §2) nie przysługuje prawo do odwołania się ani zaskarżenia decyzji do sądu administracyjnego.

W załączeniu:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia

Otrzymuje za dowodem doręczenia:
1. Powiatowy Zarząd Dróg w Ostrowie Wielkopolskim
   ul. Staszica 1, 63-400 Ostrów Wielkopolski
   działający przez pełnomocnika
2. Strony postępowania wg. art. 49 ustawy k.p.a.
3. A/a

Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony
   Środowiska w Poznaniu
   ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79
   60-529 Poznań
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
   Pl. Stefana Rowińskiego 3
   63-400 Ostrów wielkopolski 
3. Państwowe Gospodarstwo Wodne
   Wody Polskie
   Zarząd Zlewni w Lesznie
   ul. Chociszewskiego 12, 64-100 Leszno


Klauzula informacyjna
Informuję, że:
1) administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Urząd Gminy i Miasta Raszków z siedzibą w Raszkowie przy ul. Rynek 32, zwanym dalej Administratorem; Administrator prowadzi operacje przetwarzania Pani/Pana danych osobowych,
2) kontakt do inspektora danych osobowych: e-mail: inspektor@osdidk.pl,
3) Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji zadań i nie będą udostępniane innym odbiorcom,
4) Administrator danych osobowych, przetwarza Pani/Pana dane osobowe na podstawie obowiązujących przepisów prawa, zawartych umów oraz na podstawie udzielonej zgody,
5) podanie danych jest niezbędne do rozpatrzenia złożonego wniosku,
6) posiada Pani/Pan prawo do:
• żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
• wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania,
• przenoszenia danych,
• wniesienia skargi do organu nadzorczego
• cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych.
7) Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu,
8) Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów określonych w pkt 3, a po tym czasie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa.

 


Załącznik nr 1 do decyzji z dnia 03.03.2023 roku
znak sprawy OŚ.6220.8.2021

Charakterystyka przedsięwzięcia

 Planowane przedsięwzięcie polega na przebudowie drogi powiatowej nr 5161P Cegły-Janków Zaleśny na odcinku o długości ok. 1500 m. Realizowane będzie na działkach o numerach ewidencyjnych: 352, 331/5, 331/4, 331/3, 31/2, 331/1, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 343, 340, 341, 348, 350, 351 obręb 0007 Janków Zaleśny, gmina Raszków. Przedsięwzięcie obejmować będzie:
- wykonanie jezdni bitumicznej o szerokości 5,5 m z lokalnym poszerzeniem na łuku do 6,3 m,
- wykonanie zjazdów tłuczniowych o szerokości 5,0 m,
- wykonanie poboczy utwardzonych o szerokości 0,75 m,
- zdjęcie warstwy humusu na głębokości 0,20 m pod projektowanymi nawierzchniami,
- wykonanie rowu przydrożnego,
- wykonanie przepustów pod zjazdami z rur PEHD SN8 DN400,
- wykonanie przebudowy przepustów pod jezdnią z rur PEHD SN8 DN600.
Przepusty drogowe w km 0+155,60 oraz w km 1+0,33,35 zostaną przebudowane poprzez rozbiórkę istniejących rur i ułożenie nowych rur o większych długościach i średnicach, uwzględniających poszerzenie jezdni oraz obowiązujące przepisy. Poszerzenie drogi przewidziano na odcinku o długości ok. 1454 m. Po realizacji przedsięwzięcia droga będzie charakteryzować się następującymi parametrami: klasa techniczna L, kategoria ruchu KR2, prędkość projektowa 50 km/h. Planowany rów przydrożny zostanie wykonany wzdłuż lewej krawędzi drogi.
Realizacja przedsięwzięcia wiąże się z zastosowaniem typowych dla tego rodzaju przedsięwzięć materiałów i surowców budowlanych, takich jak m. in.: masy bitumiczne, kruszywo naturalne, piasek, cement, kamień naturalny. W ramach przedsięwzięcia wykorzystane zostaną również paliwa i woda. Przewiduje się zużycie wody na poziomie ok. 5 m3, woda zostanie dostarczona na teren budowy przez wykonawcę robót. W fazie eksploatacji będzie występowało zapotrzebowanie na środki do utrzymania zimowego drogi.


                                                                                                                                                                                                                                Burmistrz 
                                                                                                                                                                                                                        Gminy i Miasta Raszków       

                                                                                                                                                                                                                        /-/ z up. Piotr Rokicki