Raszków, dnia  14 maja 2015 roku

OŚ.6220.3.2014

OBWIESZCZENIE
o wydaniu decyzji 

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 ze zmianami), w związku z art. 74 ust. 3 oraz art. 38 i 85 ust. 3 ustawy  z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowiska (Dz. U. z 2013r., poz. 1235 ze zmianami)

zawiadamiam strony postępowania

że, w dniu 14 maja 2015 roku, na wniosek firmy  ADLO INVEST Sp. z o.o., ul. Kamienna 6, 63-400 Ostrów Wielkopolski, działającej przez pełnomocnika Pana Bartosza Jeszke, wydana została decyzja znak sprawy OŚ.6220.3.2014 o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia, polegającego na budowie fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na działce o nr ewid. gr. 238/1, obręb Moszczanka, gmina Raszków, powiat ostrowski, województwo wielkopolskie, której treść podaję poniżej. 
Ponadto informuję, iż na podstawie art. 74 ust 3 wyżej wymienionej ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, organ prowadzący postępowanie w sprawie zawiadamia strony w trybie art. 49 ustawy kodeks postępowania administracyjnego, który mówi, iż strony będą zawiadomione o toku postępowania przez obwieszczenie.
Dane o ww. postanowieniu zgodnie z art. 21 wyżej wspomnianej ustawy o  udostępnianiu  informacji  o  środowisku  i  jego  ochronie zostały zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie prowadzonym przez Urząd Gminy i Miasta Raszków na stronie Biuletynu Informacji Publicznej www.raszkow.pl/bip oraz www.ekoportal.pl .
Z ww. decyzją oraz innymi aktami sprawy zgromadzonymi w toku postępowania w tym z uzgodnieniem dokonanym z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz opinią sanitarną Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim  można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta Raszków, ul. Rynek 32, pokój nr 4, od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1600.

Na niniejszą decyzję przysługuje Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Raszków w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
W myśl art. 49 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego okres 14 dni na wniesienie odwołania rozpoczyna się po upływie 14 dni licząc od dnia publicznego ogłoszenia.

DECYZJA

Na podstawie art. 104, ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 267), art. 71 ust. 1 ust. 2 pkt. 1, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 80, 82 i 85 ust. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013r., poz. 1235 ze zmianami), a także § 2, ust. 1, pkt. 51 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), po rozpatrzeniu wniosku firmy  ADLO INVEST Sp. z o.o., ul. Kamienna 6, 63-400 Ostrów Wielkopolski, działającej przez pełnomocnika Pana Bartosza Jeszke w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia na budowie fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na działce o nr ewid. gr. 238/1, obręb Moszczanka, gmina Raszków, powiat ostrowski, województwo wielkopolskie i przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:

ustalam

środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na budowie fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na działce o nr ewid. gr. 238/1, obręb Moszczanka, gmina Raszków, powiat ostrowski, województwo wielkopolskie i jednocześnie:

I. Określam:
1. rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na terenie działki o nr ewidencyjnym 238/1, położonych w miejscowości Moszczanka – Gmina i Miasto Raszków.
Na ww. działce przewiduje się budowę dwóch kurników kur niosek wraz z infrastrukturą towarzyszącą o łącznej obsadzie 240 000 szt. drobiu tj. 960 DJP. Przewiduje się również  4 silosy paszowe, zbiornik na ścieki, wiata na odpady, konfiskator, zbiornik p-poż, utwardzenie pod ciągi komunikacyjne i place manewrowe.

2. warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane i eksploatowane z uwzględnieniem następujących warunków:
- eksploatacja inwestycji nie powinna powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem, do którego prowadzący instalację posiada tytuł prawny,
- eksploatacja kurników nie może pogarszać warunków życia osób zamieszkujących w rejonie fermy;
- działalność rolniczą prowadzić zgodnie z najlepszymi dostępnymi technikami;
- kurniki utrzymywać w czystości oraz zapewnić odpowiednią temperaturę i wilgotność wewnątrz poprzez sprawny system wentylacji mechanicznej. Wentylatory konserwować zgodnie z zaleceniami producenta;
- odchody zwierzęce usuwać z kurników co 2-3 dni bezpośrednio na środki transportu i przekazywać podmiotą zewnętrznym zgodnie z przepisami szczególnymi. Nie magazynować odchodów na terenie inwestycji. Załadowane na przyczepy odchody przykrywać plandekami, żeby w jak największym stopniu ograniczyć uciążliwość odorową;
- sztuki padłe magazynować w konfiskatorze, a następnie przekazywać do przetwarzania zgodnie z przepisami szczególnymi;
- odpady niebezpieczne magazynować selektywnie w pojemnikach odpowiednich dla danego rodzaju odpadów ustawionych w wydzielonym miejscu budynku technicznego,
- prowadzić regularne odczyty zużycia wody, a wykryte nieszczelności wewnętrznej sieci wodociągowej niezwłocznie naprawić;
- ścieki bytowe do czasu wybudowania zbiorczej sieci kanalizacji, gromadzić w szczelnym zbiorniku bezodpływowym i zapewnić ich regularny wywóz przez uprawniony podmiot do oczyszczalni;
- kurniki po zakończeniu cyklu chowu i usunięciu pomiotu czyścić i dezynfekować bez generowania ścieków;
- ruch pojazdów prowadzić wyłącznie tylko w porze dziennej tj.: w godz. 600 – 2200;

3. wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w  dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę:
W dokumentacji służącej do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę przedmiotowego    przedsięwzięcia należy uwzględnić następujące rozwiązania chroniące środowisko:
- zaprojektować i wykonać 2 kurniki o łącznej powierzchni hodowlanej klatek nie większej niż 48100 m2;
- w projektowanych kurnikach zainstalować łącznie nie więcej niż 60 wentylatorów dachowych o poziomie mocy akustycznej do 75 dB, średnicy wylotu nie większej niż 0,8 m i wysokości wylotu nie mniejszej niż 12,5 m n.p.t., nie więcej niż 20 wentylatorów szczytowych o poziomie mocy akustycznej do 93 db, średnicy wylotu nie większej niż 1,30 m i wysokości wylotu nie mniejszej niż 1,5 m  n.p.t., oraz nie więcej niż 10 wentylatorów  szczytowych o poziomie mocy akustycznej do 93 dB średnicy wyloty nie większej niż 1,30 m i wysokości wylotu nie mniejszej niż 3,5 m n.p.t.;
- wszystkie wentylatory szczytowe umieścić na południowych ścianach projektowanych kurników;
- zastosować szczelny, zautomatyzowany system poideł do pojenia drobiu uniemożliwiający rozlewanie wody;
- agregat prądotwórczy zlokalizować wewnątrz budynku;
- nie ogrzewać budynków;
- wykonać szczelną posadzkę w kurnikach;
- teren wokół kurników, na którym będzie odbywał się załadunek pomiotu wykonać jako szczelny; 
- wody opadowe i roztopowe z powierzchni zadaszonych odprowadzić do projektowanego zbiornika;
- wody opadowe i roztopowe z terenów utwardzonych odprowadzić w sposób niezorganizowany do gruntu w granicach działki, do której Inwestor posiada tytuł prawny, bez powodowania szkody dla terenów sąsiednich.

II. Nie stwierdzam
1. konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
   Planowana inwestycja nie należy do przedsięwzięć o których mowa w art. 135 ust. 1   ustawy z dnia 27  kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013r. poz. 1232 ze zmianami), wymagających utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
2. konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz  postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o których mowa w art.  72 ust. 1, pkt. 1 ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397),
 
III. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załączniki do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

UZASADNIENIE

Na wniosek firmy  ADLO INVEST Sp. z o.o., ul. Kamienna 6, 63-400 Ostrów Wielkopolski, działającej przez pełnomocnika Pana Bartosza Jeszke, Burmistrz Gminy i Miasta Raszków wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ustalającej środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na działce o nr ewid. gr. 238/1, obręb Moszczanka, gmina Raszków, powiat ostrowski, województwo wielkopolskie.
Na podstawie art. 59 ust. 1 pkt. 1, ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013r., poz. 1235 ze zmianami), realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, określonego w § 2, ust. 1, pkt. 51 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), wymaga przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Z uwagi że planowane przedsięwzięcia należy do przedsięwzięć mogących zawsz znacząco oddziaływać na środowisko do wniosku o wydanie wyżej wymienionej decyzji został załączony raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wraz z jego zapisem w formie elektronicznej.
Zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt. 1 i 2  wyżej wspomnianej ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko organ prowadzący postępowanie wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o uzgodnienie warunków oraz do Państwowego Powiatowego  Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim o opinię w sprawie realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na działce o nr ewid. gr. 238/1, obręb Moszczanka, gmina Raszków, powiat ostrowski, województwo wielkopolskie.
W toku prowadzonego postępowania wyjaśniającego Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrowie Wielkopolskim, Opinią Sanitarną z dnia 12 stycznia 2015 roku (data wpływu do tutejszego Urzędu 19.01.2015 roku), znak sprawy ON.NS-72.3.13.2014 zaopiniował realizację przedmiotowego przedsięwzięcia w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu Postanowieniem z dnia 13 lutego 2015 roku (data wpływu do tutejszego Urzędu 18.02.2015 roku), znak sprawy WOO-I.4242.283.2014.IJ.6, uzgodnił w toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizację ww. przedsięwzięcia oraz określił warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.
Treść warunków określonych w wyniku uzgodnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim, zostały w całości uwzględnione w pkt. I.2 i I.3 sentencji niniejszej decyzji.
Ponadto z uwagi, że  realizacja planowanego przedsięwzięcia może zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz że został złożony raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko  wraz z jego uzupełnieniami w dniu 05 marca 2015 roku, zostało wydane Obwieszczenie  Burmistrza Gminy i Miasta Raszków, informujące o rozpoczęciu procedury z udziałem społeczeństwa w postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na działce o nr ewid. gr. 238/1, obręb Moszczanka, gmina Raszków, powiat ostrowski, województwo wielkopolskie. Udział w tym postępowaniu przysługiwał każdemu.
Dane o tym zdarzeniu zostały podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Raszków, na stronie biuletynu informacji publicznej Urzędu Gminy i Miasta Raszków www.raszkow.bip.net.pl oraz poprzez ogłoszenie w danej miejscowości w sposób zwyczajowo przyjęty.
W trakcie procedury z udziałem społeczeństwa do Urzędu Gminy i Miasta Raszków, nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski do prowadzonego postępowania z udziałem społeczeństwa w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji ww. przedsięwzięcia.

W postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wzięto pod uwagę następujące dowody:
- stanowiska organów uzgadniających i opiniujących.
- ustalenia zawarte w raporcie oraz uzupełnieniach do raportu oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.
Dla terenu na którym planowane jest przedsięwzięcie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, to jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy i Miasta Raszków, przyjęty Uchwałą Nr XXXIII/252/2014 Rady Gminy i Miasta Raszków z dnia 30 stycznia 2014 roku, ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego poz. 1348 z dnia 3 marca 2014 roku. Zgodnie z tym planem działka  nr 238/1, położona w miejscowości Moszczanka – Gmina i Miasto Raszków, na której ma być zlokalizowane w/w przedsięwzięcie, przeznaczona jest pod obsługę produkcji w gospodarstwach rolnych, hodowlanych, ogrodowych i leśnych, uprawy rolne i ogrodnicze (w tym szklarnie i folie), usługi komercyjne, obiekty związane z funkcjonowaniem gospodarstw rolnych, nieuciążliwe przetwórstwo produktów rolnych, stawy i stawy hodowlane, fermy drobiu o symbolu jednostki bilansowej 1-RU.

Przedmiotowa inwestycja polegać będzie na budowie fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na działce o nr ewid. 238/1, położonej w miejscowości Moszczanka. Będzie ona obejmowała budowę dwóch kurników o łącznej obsadzie 240 000 szt. drobiu tj. 960 DJP. Działalność przedmiotowej inwestycji będzie wiązała się z chowem kur niosek w wzbogaconych klatkach z przeznaczeniem na produkcję jaj. Inwestycja obejmuję budowę dwóch jednakowych kurników o łącznej powierzchni zabudowy ok. 0,72 ha wraz z niezbędnymi instalacjami, 4 silosów paszowych zbiornika na ścieki, zbiornika p-poż, konfiskat oraz budynku technicznego i wiaty na odpady oraz utwardzenie ok. 0,45 ha powierzchni pod ciągi komunikacyjne i place manewrowe. W połączonych łącznikiem kurnikach zainstalowany zostanie system wentylacji, system baterii klatek z taśmowym przenośnikiem jaj i taśmowym odbiorem pomiotu, linie pojenia i linie karmienia. Zbiór jaj będzie się odbywał przy pomocy centralnego systemu zbioru. Jaja z klatek będą się staczać na taśmę transportującą, skąd przekazywane będą na taśmociąg poprzeczny, który łączył będzie ze sobą obydwa kurniki, a następnie jaja będą przekazywane do zakładu przerobu jaj. Kurczęta, którymi będą zasiedlane kurniki będą pochodziły z zewnętrznych odchowalni. Jeden cykl będzie trwał ok. 1,5 roku, po czym będzie następowała 2-tygodniowa przerwa technologiczna przeznaczona na opróżnianie kurników i ich wyczyszczenie. Kurniki będą czyszczone na sucho i dezynfekowane przez specjalistyczną firmę metodą zamgławiania. Pomiot będzie opadał na taśmociąg umieszczony pod klatkami, podsuszany i transportowany do wydzielonego pomieszczenia, skąd podajnikiem taśmowym będzie trafiał na podstawione środki transportu. Powierzchnie hodowlane klatek będą spełniały wymagania rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15  lutego 2010 roku w sprawie wymagań i sposobu postępowania przy utrzymywaniu gatunków zwierząt gospodarskich, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 56, poz. 344).  
Woda na terenie fermy dostarczana będzie z przyłącza wodociągowego i będzie zużywana na potrzeby socjalno-bytowe i pojenie ptaków. Nie przewiduje się zużycia wody do mycia kurników. Woda do baterii klatek podawana będzie za pomocą automatycznego systemu poideł smoczkowych w celu ograniczenia zużycia wody. Inwestor został zobowiązany do prowadzenia regularnych odczytów zużycia wody, a wykryte nieszczelności wewnętrznej sieci wodociągowej niezwłocznie naprawiał. Wody opadowe i roztopowe z powierzchni zadaszonych będą odprowadzane do projektowanego zbiornika o pojemności całkowitej 1008 m3. W dolnej części zbiornik będzie uszczelniony natomiast w górnej części skarpy zbiornika będą przepuszczalne co umożliwi odprowadzanie nadmiaru zgromadzonej wody do ziemi. Wody opadowe i roztopowe z terenów utwardzonych będą odprowadzane w sposób niezorganizowany do gruntu w granicach nieruchomości, do której inwestor posiada tytuł prawny, bez powodowania szkody dla terenów sąsiednich. W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego nałożono na Inwestora obowiązek wykonania szczelnych posadzek w budynkach inwentarskich i w obrębie kurników na którym będzie sie odbywał załadunek pomiotu. Ścieki bytowe będą gromadzone w szczelnym zbiorniku bezodpływowym o pojemności ok. 5 m3 i wywożone przez uprawniony podmiot do oczyszczalni.
Z przedstawionych informacji w raporcie oraz w uzupełnieniu do raportu przesłanym na etapie uzgadniania z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Poznaniu wynika, że planowana inwestycja zlokalizowana jest poza obszarami Głównych Zbiorników Wód Podziemnych. Głównym źródłem zaopatrzenia gminy w wodę jest piętro czwartorzędowe i tylko w niewielkim stopniu piętro trzeciorzędowe. Najbliższe ujęcia wód podziemnych zlokalizowane są w odległości 149 m i 156 m i nie posiadają one wyznaczonych stref ochrony pośredniej.
Zgodnie z art. 81, ust. 3 ustawy udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko przeanalizowany został wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na cele środowiskowe zawarte w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry. Inwestycja zlokalizowana będzie w granicach Jednolitej Części Wód podziemnych nr 77 o dobrym stanie ilościowym i dobrym składzie chemicznym, zagrożonej nieosiągnięciem celów środowiskowych. Ponadto będzie realizowane w zlewni Jednolitej Części Wód Powierzchniowych „Ołobok do Niedźwiady” o kodzie PLRW6000117184429, statusie „silnie zmieniona część wód” o złym stanie, zagrożonej nieosiągnięciem celów środowiskowych z uwagi na rodzaj użytkowania gruntów w zlewni, wskaźnik gęstości zaludnienia zlewni  oraz silne zmiany morfologiczne cieku. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na ciekach i w ramach jego funkcjonowania nie będą wprowadzane bezpośrednio do wód powierzchniowych żadne substancje. W związku z powyższym nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w tym wody podziemne i powierzchniowe. Należy również uznać, że realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie będzie miała negatywnego wpływu na osiągnięcie celów środowiskowych określonych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry.
Teren działki przylega swoją północną i wschodnią granicą do działki na której znajduje się zakład przetwórstwa jaj. Dalej na północ znajduje się droga asfaltowa a za nią znajdują się tereny upraw rolniczych i zabudowa zagrodowa. Od strony wschodniej teren inwestycji przylega do drogi, dalej na wschód znajdują się grunty rolne i budynki inwentarskie. Od południowego - zachodu działka przylega do drogi, dalej na południe znajdują się tereny rolne. Najbliższy teren wymagający ochrony akustycznej to zabudowa zagrodowa, położona w odległości ok. 30 m od zachodniej granicy działki inwestycyjnej.  Istotnymi źródłami hałasu na terenie planowanego przedsięwzięcia, zgodnie z przestawionymi w raporcie informacjami będą wentylatory systemu wentylacji mechanicznej i agregat prądotwórczy. W projektowanych budynkach inwentarskich zamontowanych będzie łącznie 60 wentylatorów dachowych, każdy o poziomie mocy akustycznej 75 dB i 30 wentylatorów ściennych-szczytowych, każdy na poziomie mocy akustycznej 93 dB. Agregat prądotwórczy zainstalowany będzie wewnątrz budynku. Źródłem hałasu będzie również ruch pojazdów poruszających się po terenie fermy. Inwestor przewiduje, że maksymalne natężenie ruchu pojazdów wyniesie do 3 pojazdów ciężarowych dziennie, który będzie się odbywać wyłącznie w porze dziennej. Z załączonej do raportu analizy akustycznej wynika, że przy spełnieniu założeń przestawionych w raporcie hałas związany z działalnością fermy nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. Z uwagi, że w analizie uwzględniono pracę wentylatorów, które zapewniają dotrzymanie standardów akustycznych w środowisku, jako warunek konieczności w decyzji wpisano zainstalowanie wentylatorów o poziomie hałasu nie wyższym niż przyjęty  w raporcie i do właściwej konserwacji tych urządzeń. Założono również, że agregat prądotwórczy będzie zlokalizowany wewnątrz budynku oraz pojazdy po terenie fermy poruszać się będą w porze dziennej, stąd warunki te również zostały wpisane do niniejszej decyzji.
Planowana inwestycja będzie źródłem zorganizowanej i niezorganizowanej emisji zanieczyszczeń do powietrza. Głównymi zanieczyszczeniami emitowanymi z fermy będą amoniak, siarkowodór i pył. Do źródeł emisji zorganizowanej należeć będzie system wentylacyjny, agregat prądotwórczy, 4 silosy paszowe. Kurniki nie będą ogrzewane.
Źródłem emisji niezorganizowanej będzie przede wszystkim emisja ze spalin z pojazdów poruszających się po terenie inwestycji. Z obliczeń rozprzestrzeniania substancji wprowadzanych do powietrza wynika, iż emisje te nie będą powodować przekroczenia dopuszczalnych częstości przekroczeń określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 roku w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U z 2010r. Nr 16, poz. 87) poza teren do którego inwestor posiada tytuł prawny oraz, że będą dotrzymane standardy jakości powietrza określone w rozporządzeniu z dnia 24 sierpnia 2012 roku w sprawie poziomów niektórych substancji   w powietrzu (Dz. U. Z 2012r. Poz. 1031), a w związku z tym spełnione zostaną wymagania w zakresie ochrony powietrza określone w przepisach. W celu ograniczenia uciążliwości zapachowej z terenu przedmiotowej fermy, w niniejszej decyzji zobowiązano Inwestora do zapewnienia czystości i odpowiedniej temperatury oraz wilgotności w pomieszczeniach poprzez sprawny system wentylacji mechanicznej oraz do umieszczenia wentylatorów szczytowych na południowych ścianach budynków, które skierowane będą w stronę obszarów przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod tereny użytkowane rolniczo. Ponadto zobowiązano Inwestora aby nie magazynował pomiotu na terenie fermy, przykrywał pomiot załadowany na przyczepy oraz zastosował poidła uniemożliwiające rozlewanie się wody. Zobowiązano również Inwestora do zastosowania w projektowanych kurnikach systemu wentylacji mechanicznej o określonych parametrach oraz wyposażenia silosów paszowych w rury odpowietrzające skierowane wylotem w dół i zakładanie na te wyloty podczas załadunku pasz filtrów tkaninowych. Spełnienie tych warunków oraz założeń zawartych w raporcie przyczyni się do redukcji emisji substancji zanieczyszczających powietrze, pochodzących z przedmiotowej fermy.
W zakresie gospodarowania odpadami, część odpadów wymienionych w raporcie będzie wytwarzana przez podmioty świadczące usługi w myśl definicji określonej w art. 3 ust. 1 pkt. 32 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (Dz. U. Z 2013r. , poz. 21 ze zmianami). Wówczas świadczący usługi będzie obowiązany do postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami. Pozostałe wytwarzane odpady będą magazynowane selektywnie w wydzielonych miejscach na terenie gospodarstwa. W decyzji nałożono na Inwestora obowiązek magazynowania sztuk padłych w konfiskatorze.  Odchody zwierzęce, bez magazynowania na terenie fermy, będą przekazywane innym rolnikom, jako nawóz naturalny zgodnie z ustawą z dnia 10 lipca 2007 roku o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033 ze zmianami) lub innym podmiotom zewnętrznym do zagospodarowania zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 roku  określającym przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nie przeznaczonych do spożycia przez ludzi i uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego (Dz. Urz. UE L 300 z 1411.2009, str. 1 ze zmianami), np. do produkcji podłoży organicznych. W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego zobowiązano inwestora do selektywnego magazynowania odpadów niebezpiecznych w sposób odpowiedni dla danego rodzaju odpadów, w miejscach przeznaczonych zabezpieczonych przed wpływem warunków atmosferycznych i dostępem osób postronnych. Wytwarzane na poszczególnych etapach przedsięwzięcia  odpady powinny w pierwszej kolejności poddawane odzyskowi. Jeżeli z przyczyn technologicznych odzysk odpadów nie będzie możliwy lub nie będzie uzasadniony z przyczyn ekologicznych lub ekonomicznych odpady mogą być unieszkodliwiane. Przy założeniu, że inwestor będzie realizował planowane przedsięwzięcie zgodnie z zapisami w raporcie inwestycja nie będzie naruszać prawa w zakresie gospodarki odpadami.     
Z uwagi, że planowane przedsięwzięcie stanowi instalację do chowu lub hodowli drobiu o liczbie stanowisk większej niż 40 000, na podstawie art. 201 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. Z 2013r. poz. 1232 ze zmianami) oraz pkt. 6 ppkt. 8a załącznika do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014r. w sprawie rodzaju instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenia poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. Z 2014r. poz. 1169), Inwestor przed rozpoczęciem działalności będzie zobowiązany wystąpić o wydanie pozwolenia zintegrowanego. W związku z powyższym w raporcie oddziaływania na środowisko przedstawiono porównanie proponowanej technologii z najlepszymi dostępnymi technikami (BAT).
Zastosowanie systemów pojenia i czyszczenia obiektów inwentarskich ograniczających zużycie wody, użytkowanie budynków dobrze izolowanych termicznie, stosowanie odpowiedniej wentylacji, usuwanie na bieżąco wszelkich przecieków i nieszczelności, minimalizacja emisji zapachowych, należy stwierdzić, że przedsięwzięcie nie wpłynie ujemnie na zmiany klimatyczne w otoczeniu fermy. Uwzględniając przewidywany zakres i technologię prac budowlanych oraz technologię chowu lokalizację inwestycji sposób zasilania w energię oraz przyjęte rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne obiektów i instalacji nie przewiduje się aby na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji wystąpiły problemy z adaptacją do postępujących zmian klimatu. Ponadto przedsięwzięcie nie powinno być wrażliwe na wystąpienie klęsk żywiołowych takich jak: powodzie, pożary, fale upałów, susze, nawalne deszcze i burze, silne wiatry, katastrofalne opady śniegu i silne mrozy.
 
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy  z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013r. poz. 627 ze zmianami). Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar oddalony ok. 2,8 km obszar specjalnej ochrony ptaków Dąbrowy Krotoszyńskie PLB300007 oraz obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Uroczyska Płyty Krotoszyńskiej PLH300002.
Po analizie całości zgromadzonego materiału biorąc pod uwagę rodzaj, charakterystykę, skalę możliwego oddziaływania przedsięwzięcia, opinie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim oraz uzgodnienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, uwzględniając lokalizację inwestycji na obszarze rolnym, dotychczas niezagospodarowanym i znajdującym się w sąsiedztwie obszarów rolnych i zabudowy zagrodowej, poza obszarami Natura 2000 oraz biorąc pod uwagę rodzaj zastosowanych technologii i charakter zaplanowanych działań nie przewiduje się negatywnego oddziaływania planowanej inwestycji na różnorodność biologiczną i obszary chronione, w tym na gatunki, ich siedliska lub siedliska przyrodnicze, dla których ochrony zostały wyznaczone ww. obszary Natura 2000, ani pogorszenia integralności tych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami.  

Ze względu na dużą odległość lokalizacji przedsięwzięcia od granic państwa oraz zakres oddziaływania przedsięwzięcia  nie stwierdzono konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Z uwagi na jednoznaczny i szczegółowy opis planowanej do zastosowania technologii stosowanie środków oraz technologii mających na celu minimalizację negatywnego oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia, nie stwierdzono konieczności ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
 
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji decyzji.

Pouczenie

Zgodnie z art. 72 ust. 3, ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji o której mowa w art. 72 ust. 1 ustawy. Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna z zastrzeżeniem ust. 4 i 4b ustawy.

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu, za moim pośrednictwem w terminie  14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.

Doręczenie uważa się dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.

W załączeniu:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia

Za wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
 pobrano opłatę skarbową w wysokości 205 zł.

Zalącznik:
Załącznik nr 1 - Charakterystyka przedsięwzięcia

Otrzymuje:
1. ADLO INVEST Sp. z o.o.
ul. Kamienna 6, 63-400 Ostrów Wielkopolski
reprezentowana przez pełnomocnika Bartosza Jeszke      
2. Strony postępowania według art. 49 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego
3. A/a

Burmistrz Gminy i Miasta
Raszków
(-) z up. Piotr Rokicki

 

Załącznik nr 1
do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
z dnia 14 maja 2015 roku, znak sprawy OŚ.6220.3.2014

CHARAKTERYSTYKA   PRZEDSĘWZIĘCIA

Przedmiotowa inwestycja polegać będzie na budowie fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na działce o nr ewid. 238/1, położonej w miejscowości Moszczanka. Będzie ona obejmowała budowę dwóch kurników o łącznej obsadzie 240 000 szt. drobiu tj. 960 DJP. Działalność przedmiotowej inwestycji będzie wiązała się z chowem kur niosek w wzbogaconych klatkach z przeznaczeniem na produkcję jaj. Inwestycja obejmuję budowę dwóch jednakowych kurników o łącznej powierzchni zabudowy ok. 0,72 ha wraz z niezbędnymi instalacjami, 4 silosów paszowych zbiornika na ścieki, zbiornika p-poż, konfiskat oraz budynku technicznego i wiaty na odpady oraz utwardzenie ok. 0,45 ha powierzchni pod ciągi komunikacyjne i place manewrowe. W połączonych łącznikiem kurnikach zainstalowany zostanie system wentylacji, system baterii klatek z taśmowym przenośnikiem jaj i taśmowym odbiorem pomiotu, linie pojenia i linie karmienia. Zbiór jaj będzie się odbywał przy pomocy centralnego systemu zbioru. Jaja z klatek będą się staczać na taśmę transportującą, skąd przekazywane będą na taśmociąg poprzeczny, który łączył będzie ze sobą obydwa kurniki, a następnie jaja będą przekazywane do zakładu przerobu jaj. Kurczęta, którymi będą zasiedlane kurniki będą pochodziły z zewnętrznych odchowalni. Jeden cykl będzie trwał ok. 1,5 roku, po czym będzie następowała 2-tygodniowa przerwa technologiczna przeznaczona na opróżnianie kurników i ich wyczyszczenie. Kurniki będą czyszczone na sucho i dezynfekowane przez specjalistyczną firmę metodą zamgławiania. Pomiot będzie opadał na taśmociąg umieszczony pod klatkami, podsuszany i transportowany do wydzielonego pomieszczenia, skąd podajnikiem taśmowym będzie trafiał na podstawione środki transportu. Powierzchnie hodowlane klatek będą spełniały wymagania rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15  lutego 2010 roku w sprawie wymagań i sposobu postępowania przy utrzymywaniu gatunków zwierząt gospodarskich, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 56, poz. 344).  
Woda na terenie fermy dostarczana będzie z przyłącza wodociągowego i będzie zużywana na potrzeby socjalno-bytowe i pojenie ptaków. Nie przewiduje się zużycia wody do mycia kurników. Woda do baterii klatek podawana będzie za pomocą automatycznego systemu poideł smoczkowych w celu ograniczenia zużycia wody. Wody opadowe i roztopowe z powierzchni zadaszonych będą odprowadzane do projektowanego zbiornika o pojemności całkowitej 1008 m3. W dolnej części zbiornik będzie uszczelniony natomiast w górnej części skarpy zbiornika będą przepuszczalne co umożliwi odprowadzanie nadmiaru zgromadzonej wody do ziemi. Wody opadowe i roztopowe z terenów utwardzonych będą odprowadzane w sposób niezorganizowany do gruntu w granicach nieruchomości, do której inwestor posiada tytuł prawny, bez powodowania szkody dla terenów sąsiednich. Ścieki bytowe będą gromadzone w szczelnym zbiorniku bezodpływowym o pojemności ok. 5 m3 i wywożone przez uprawniony podmiot do oczyszczalni.
W projektowanych budynkach inwentarskich zamontowanych będzie łącznie 60 wentylatorów dachowych, każdy o poziomie mocy akustycznej 75 dB i 30 wentylatorów ściennych-szczytowych, każdy na poziomie mocy akustycznej 93 dB. Agregat prądotwórczy zainstalowany będzie wewnątrz budynku. Źródłem hałasu będzie również ruch pojazdów poruszających się po terenie fermy. Inwestor przewiduje, że maksymalne natężenie ruchu pojazdów wyniesie do 3 pojazdów ciężarowych dziennie, który będzie się odbywać wyłącznie w porze dziennej.
Planowana inwestycja będzie źródłem zorganizowanej i niezorganizowanej emisji zanieczyszczeń do powietrza. Głównymi zanieczyszczeniami emitowanymi z fermy będą amoniak, siarkowodór i pył. Do źródeł emisji zorganizowanej należeć będzie system wentylacyjny, agregat prądotwórczy, 4 silosy paszowe. Kurniki nie będą ogrzewane.
Źródłem emisji niezorganizowanej będzie przede wszystkim emisja ze spalin z pojazdów poruszających się po terenie inwestycji. Z obliczeń rozprzestrzeniania substancji wprowadzanych do powietrza wynika, iż emisje te nie będą powodować przekroczenia dopuszczalnych częstości przekroczeń określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 roku w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U z 2010r. Nr 16, poz. 87) poza teren do którego inwestor posiada tytuł prawny oraz, że będą dotrzymane standardy jakości powietrza określone w rozporządzeniu z dnia 24 sierpnia 2012 roku w sprawie poziomów niektórych substancji   w powietrzu (Dz. U. Z 2012r. Poz. 1031), a w związku z tym spełnione zostaną wymagania w zakresie ochrony powietrza określone w przepisach.
W zakresie gospodarowania odpadami, część odpadów będzie wytwarzana przez podmioty świadczące usługi w myśl definicji określonej w art. 3 ust. 1 pkt. 32 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (Dz. U. Z 2013r. , poz. 21 ze zmianami). Wówczas świadczący usługi będzie obowiązany do postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami. Pozostałe wytwarzane odpady będą magazynowane selektywnie w wydzielonych miejscach na terenie gospodarstwa. Sztuki padłe będą magazynowane w konfiskatorze.  Odchody zwierzęce, bez magazynowania na terenie fermy, będą przekazywane innym rolnikom, jako nawóz naturalny zgodnie z ustawą z dnia 10 lipca 2007 roku o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033 ze zmianami) lub innym podmiotom zewnętrznym do zagospodarowania zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 roku  określającym przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nie przeznaczonych do spożycia przez ludzi i uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego (Dz. Urz. UE L 300 z 1411.2009, str. 1 ze zmianami), np. do produkcji podłoży organicznych.

Burmistrz Gminy i Miasta
Raszków
(-) z up. Piotr Rokicki