Raszków, dnia  01 grudnia 2016 roku

OŚ.6220.7.2016

OBWIESZCZENIE
o wydaniu zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowania

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23), w związku z art. 74 ust. 3 oraz art. 38 i 85 ust. 3 ustawy  z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowiska (Dz. U. z 2016r., poz. 353)

zawiadamiam strony postępowania

że, w dniu 01 grudnia 2016 roku, na wniosek Powiatowego Zarządu Dróg w Ostrowie Wielkopolskim, ul. Staszica 1, 63-400 Ostrów Wielkopolski, wydana została decyzja znak sprawy OŚ.6220.7.2016 o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, polegającego na „Przebudowie drogi nr 5290P od skrzyżowania z drogą krajową nr 36 w Ostrowie Wlkp. z drogą nr 5285P w miejscowości Radłów na odc. ok. 2150m" realizowanego na działkach oznaczonych:
- nr 398; 382/4; 399; 527 obręb: 0017 Radłów, położonych przy ul. Wojska Polskiego w Radłowie;
- nr 39; 12/22; obręb: 0170 Ostrów Wielkopolski, położonych przy ul. Wiklinowej w Ostrowie Wielkopolskimi,
której treść podaję poniżej. 
Ponadto informuję, iż na podstawie art. 74 ust 3 wyżej wymienionej ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, organ prowadzący postępowanie w sprawie zawiadamia strony w trybie art. 49 ustawy kodeks postępowania administracyjnego, który mówi, iż strony będą zawiadomione o toku postępowania przez obwieszczenie.
Dane o ww. postanowieniu zgodnie z art. 21 wyżej wspomnianej ustawy o  udostępnianiu  informacji  o  środowisku  i  jego  ochronie zostały zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie prowadzonym przez Urząd Gminy i Miasta Raszków na stronie Biuletynu Informacji Publicznej www.raszkow.pl/bip oraz www.ekoportal.pl .
Z ww. decyzją oraz innymi aktami sprawy zgromadzonymi w toku prowadzonego postępowania w tym z uzgodnieniem dokonanym z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz opinią sanitarną Wielkopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Poznaniu, można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta Raszków, ul. Rynek 32, pokój nr 4, od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1600.

Na niniejszą decyzję przysługuje Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Raszków w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
W myśl art. 49 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego okres 14 dni na wniesienie odwołania rozpoczyna się po upływie 14 dni licząc od dnia publicznego ogłoszenia.

DECYZJA

Na podstawie art. 71 ust. 1, ust. 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84 i 85 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 roku, poz. 353 ze zmianami), a także § 3 ust. 2 pkt 2 w związku z § 3 ust. 1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 23 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku Powiatowego Zarządu Dróg w Ostrowie Wielkopolskim w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie drogi nr 5290P od skrzyżowania z drogą krajową nr 36 w Ostrowie Wlkp. z drogą nr 5285P w miejscowości Radłów na odc. ok. 2150m" realizowanego na działkach oznaczonych: nr 398; 382/4; 399; 527 obręb: 0017 Radłów, położonych przy ul. Wojska Polskiego w Radłowie, nr 39; 12/22; obręb: 0170 Ostrów Wielkopolski, położonych przy ul. Wiklinowej w Ostrowie Wielkopolskimi

orzekam

1.Realizację przedsięwzięcia, polegającego na „Przebudowie drogi nr 5290P od skrzyżowania z drogą krajową nr 36 w Ostrowie Wlkp. z drogą nr 5285P w miejscowości Radłów na odc. ok. 2150m" realizowanego na działkach oznaczonych:
- nr 398; 382/4; 399; 527 obręb: 0017 Radłów, położonych przy ul. Wojska Polskiego w Radłowie;
- nr 39; 12/22; obręb: 0170 Ostrów Wielkopolski, położonych przy ul. Wiklinowej w Ostrowie Wielkopolskimi
i stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
2.Określam warunki realizacji przedsięwzięcia biorąc pod uwagę informacje art. 63 ust. 1 ustawy.
3.Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Uzasadnienie

Powiatowy Zarząd Dróg w Ostrowie Wielkopolskim, wnioskiem z dnia 06.06.2016r. zwrócił się do Burmistrza Gminy i Miasta Raszków (data wpływu do tutejszego Urzędu 06.06.2016r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie drogi nr 5290P od skrzyżowania z drogą krajową nr 36 w Ostrowie Wlkp. z drogą nr 5285P w miejscowości Radłów na odc. ok. 2150m" realizowanego na działkach oznaczonych:
- nr 398; 382/4; 399; 527 obręb: 0017 Radłów, położonych przy ul. Wojska Polskiego w Radłowie;
- nr 39; 12/22; obręb: 0170 Ostrów Wielkopolski, położonych przy ul. Wiklinowej w Ostrowie Wielkopolskim. 
Na podstawie złożonych dokumentów ustalono, że planowana inwestycja zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2 w związku z § 3 ust. 1 pkt 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71), zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.
Z uwagi, że planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko dla których zgodnie z art. 71, ust. 2 pkt. 2 wyżej wymienionej ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, dla których sporządzenie raportu może być wymagane, organ prowadzący postępowanie, na podstawie art. 64 ust. 1 pkt. 1 i 2, ust. 3, ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016r., poz. 353 ze zmianami), pismem z dnia 24 czerwca 2016 roku, znak sprawy OŚ.6220.7.2016, wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim o zajęcie stanowiska (opinii) w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu  planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrowie Wielkopolskim zawiadomieniem ON-NS.72.2.37.2016 z dnia 05 lipca 2016 roku (data wpływu do Urzędu Gminy i Miasta Raszków 08.07.2016r.), zawiadomił organ prowadzący postępowanie o przesłaniu pisma z dnia 24 czerwca 2016 roku, znak sprawy OŚ.6220.7.2016r. do Wielkopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego jako organu właściwego do rozpatrzenia tej sprawy. 
Wielkopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Poznaniu, opinią sanitarną z dnia 19 lipca 2016 roku (data wpływu do tutejszego Urzędu 25.07.2016 roku), znak sprawy DN-NS.9012.1033.2016, wyraził opinię sanitarną, że dla planowanej ww. inwestycji nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz sporządzenie raportu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, opinią z dnia 23.09.2016 roku (data wpływu do tutejszego Urzędu 28.09.2016 roku), znak sprawy WOO-IV.4240.1063.2016.AON.6, wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi nr 5290P od skrzyżowania z drogą krajową nr 36 w Ostrowie Wlkp. do skrzyżowania z drogą 5285P w miejscowości Radłów na odcinku o długości ok. 2150 m realizowanego na działkach o nr ewid.: 398, 382/5, 399, 527 obręb Radłów, gmina Raszków oraz na działkach o nr ewid. 39, 12/22, obręb Ostrów Wielkopolski, gmina Ostrów Wielkopolski, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Na podstawie wyżej wymienionych opinii i na podstawie przedłożonej karty informacyjnej przedsięwzięcia organ prowadzący postępowanie w dniu 05 października 2016 roku, wydał postanowienie, znak sprawy OŚ. 6220.7.2016 w sprawie braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko.
 
W wyniku prowadzonego postępowania ustalono, że planowane przedsięwzięcie polegające na przebudowie drogi nr 5290P od skrzyżowania z drogą krajową nr 36 w Ostrowie Wlkp. do skrzyżowania z drogą nr 5285P w miejscowości Radłów polegać będzie na: poszerzeniu drogi na odcinku ul. Wiklinowej do 6,00 m, a na pozostałym odcinku do 5,5m, ułożeniu nowej warstwy ścieralnej, budowie kanalizacji deszczowej w dwóch odcinkach, budowie chodnika, budowie ścieżki rowerowej, budowie zjazdów do posesji, umocnieniu pobocza, wykonaniu oznakowania pionowego i poziomego. Planowany odcinek drogi położony jest na terenie administracyjnym gminy Miasto Ostrów Wielkopolski oraz gminy Raszków, a przedmiotowa droga stanowi połączenie Ostrowa Wielkopolskiego z miejscowością Radłów. Inwestycja realizowana będzie na odcinku o długości 2150 m.
Zgodnie z treścią karty informacyjnej przedsięwzięcia przedmiotowa droga, w stanie istniejącym posiada nawierzchnię bitumiczną, o złym stanie technicznym i występującymi odkształceniami podłoża. Szerokość drogi wynosi ok. 4,5 m. Droga powiatowa posiadać będzie klasę Z, prędkość projektową 50 km/h i kategorię ruchu KR2. Inwestycja realizowana będzie w sąsiedztwie terenów: przemysłowych, szkoły oraz kościoła. Analiza karty informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, że celem realizacji planowanego przedsięwzięcia jest zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego oraz poprawa płynności i komfortu jazdy.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia Inwestor przewiduje zapotrzebowanie na wodę, która dowożona będzie beczkowozem na plac budowy. Woda wykorzystywana będzie przede wszystkim do polewania wbudowanego betonu w celu ograniczenia ilości spękań. Wody opadowe i roztopowe z pasa drogowego odprowadzane będą poprzez odpowiednie spadki poprzeczne i podłużne do projektowanych wpustów deszczowych z osadnikami do projektowanych kanałów. Ścieki bytowe powstałe od zatrudnionych na placu budowy pracowników gromadzone będą w przenośnym sanitariacie, objętym serwisem wyspecjalizowanej firmy. Inwestor wskazał jednoznacznie, że realizacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z powstawaniem ścieków przemysłowych. W uzupełnieniu karty informacyjnej przedsięwzięcia wskazano, że na terenie inwestycji przewiduje się magazynowanie materiałów budowlanych. Materiały będą gromadzone w wyznaczonym miejscu, z zapewnieniem ochrony środowiska gruntowo-wodnego. Ponadto na placu budowy Inwestor nie planuje również tankowania oraz napraw pojazdów i maszyn obsługujących inwestycję. Wszelkie prace w tym zakresie wykonywane będą w siedzibach podmiotów zewnętrznych, poza miejscem realizacji planowanego przedsięwzięcia. Inwestor przewiduje, że etap prac wykonawczych związany będzie z powstawaniem odpadów budowlanych. Gruz i masy ziemne częściowo będą wykorzystywane na terenie inwestycji, natomiast pozostałe odpady będą przekazywane uprawnionym podmiotom posiadającym stosowne pozwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. Palety, beczki metalowe będą wykorzystywane wielokrotnie, natomiast pozostałe odpady będą przekazywane uprawnionym podmiotom zewnętrznym celem ich dalszego zagospodarowania. Odpady niebezpieczne będą magazynowane na utwardzonej powierzchni w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed przedostawaniem się ewentualnych zanieczyszczeń do środowiska, na terenie zabezpieczonym przed dostępem osób trzecich. Biorąc pod uwagę powyższe, w tym planowane rozwiązania techniczne i organizacyjne w zakresie gospodarki wodno-ściekowej i gospodarki odpadami na etapie realizacji inwestycji, nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.

Realizacja planowanego przedsięwzięcia będzie wiązała się z oddziaływaniem na klimat akustyczny w rejonie zainwestowania. Na etapie prac wykonawczych możliwa jest emisja hałasu, której źródłem będzie praca urządzeń i pojazdów obsługujących budowę. Wskazano, że wszelkie prace będą wykonywane w porze dziennej. Zgodnie z przeprowadzonymi pomiarami ruchu w 30.08.2016 r. oraz 31.08.2016 r. w ciągu doby po drodze porusza się 1782 pojazdów lekkich oraz 83 pojazdy ciężkie. Wskazano, że w przeciągu 10 lat eksploatacji drogi ruch wzrośnie w porównaniu z rokiem realizacji inwestycji i wyniesie ok. 1836 pojazdów lekkich i 93 pojazdy ciężkie w ciągu doby. Warstwa ścieralna nawierzchni drogi wykonana zostanie z mieszanki mastyksowo – grysowej SMA o zdolności redukcji hałasu ok. 4 dB. Wzdłuż analizowanego odcinka drogi najbliższe tereny chronione akustycznie stanowi: zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna, zabudowa zagrodowa oraz zabudowa mieszkaniowo-usługowa. Nowa nawierzchnia jezdni wpłynie na ograniczenie emisji hałasu. W związku z tym, uwzględniając parametry techniczne drogi, konstrukcję planowanej nawierzchni oraz przedstawioną w uzupełnieniu karty informacyjnej przedsięwzięcia analizę akustyczną, odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. c ustawy ooś należy uznać, iż na etapie eksploatacji przedsięwzięcia standardy jakości środowiska określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112) zostaną zachowane.
Biorąc pod uwagę lokalizację i charakter przedmiotowego przedsięwzięcia, w odniesieniu do zapisów art. 63 ust 1 pkt 1 lit. b oraz c ustawy ooś, nie przewiduje się kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami o tym samym charakterze oraz stwierdzono, że eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązać się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych.
Biorąc pod uwagę art. 63 ust. 1 pkt. 1 lit. d ustawy ooś stwierdzono, że ze względu na charakter inwestycji oraz przewidywane natężenie ruchu pojazdów nie przewiduje się ponadnormatywnego wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania na etapie realizacji i eksploatacji. Wykonanie nowej nawierzchni drogi będzie wiązało się jedynie z ograniczoną czasowo emisją substancji do powietrza. Emisja ta będzie wynikiem pojazdów użytkowania maszyn budowlanych, wykonywaniem prac ziemnych oraz poruszaniem się pojazdów obsługujących budowę. Z uwagi na rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia należy stwierdzić, że nie wpłynie ono znacząco na zmiany klimatu, na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji. Przyjęte rozwiania techniczne i technologiczne, w tym konstrukcja planowanej nawierzchni oraz zastosowane materiały ograniczą również wrażliwość przedsięwzięcia na postępujące zmiany klimatu.
W związku z zapisami art. 63 ust 1 lit. e ustawy ooś, należy stwierdzić że planowane przedsięwzięcie nie należy do kategorii zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.
Teren planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest poza obszarami wodno-błotnymi oraz innymi obszarami o płytkim zleganiu wód podziemnych oraz obszarami objętymi ochroną. Ponadto obszar inwestycji nie znajduje się w strefie ochronnej ujęcia wody podziemnej w Ostrowie Wielkopolskim. Wobec powyższego, uwzględniając rodzaj przedsięwzięcia, w odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, c, d oraz i ustawy ooś stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie nie będzie powodowało negatywnego wpływu na ww. obszary. Według charakterystyki Jednolitych Części Wód Podziemnych (JCWPd) planowana inwestycja znajduje się w granicach JCWPd o kodzie PLGW650077, dla której ocena stanu ilościowego jest dobra, stanu chemicznego jest dobra, natomiast ocenę ryzyka określono jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. Ponadto przedsięwzięcie będzie realizowane na obszarze Jednolitej Części Wód Podziemnych (JCWP) o kodzie PLRW600017184429 – Ołobok do Niedźwiady, o złym stanie, statusie silnie zmieniona część wód i ocenie ryzyka określonej jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę przedsięwzięcia, a także zakres prac związanych z jego realizacją oraz przyjęte rozwiązania zakresie gospodarki wodno–ściekowej i gospodarowania odpadami, nie przewiduje się jego negatywnego oddziaływania na JCWP i JCWPd. W związku z powyższym należy uznać, że realizacja inwestycji nie będzie miała negatywnego wpływu na osiągnięcie celów środowiskowych określonych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2015 r. poz. 1651, ze zmianami), a najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Uroczyska Płyty Krotoszyńskiej PLH300002 i obszar specjalnej ochrony ptaków Dąbrowy Krotoszyńskie PLB300007, oddalone o 4,2 km od przedsięwzięcia. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w istniejących pasach drogowych przechodzących przez tereny zabudowane. Realizacja przedsięwzięcia będzie wiązać się z koniecznością wycinki 24 topoli kanadyjskich o obwodach pni od 64 cm do 207 cm. Drzewa przeznaczone do wycinki stanowią 85% zadrzewienia na terenie realizacji przedsięwzięcia. Podczas wizji terenowej przeprowadzonej 9 maja 2016 r. na drzewach przeznaczonych do wycinki nie stwierdzono obecności gniazd ptaków ani obecności gatunków chronionych. Wycinka drzew przeprowadzona zostanie poza okresem lęgowym ptaków, który w Wielkopolsce przypada średnio od 15 marca do 15 lipca. Przewidziane są nasadzenia rekompensacyjne. Do karty informacyjnej przedsięwzięcia dołączono decyzję Prezydenta Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 18.05.2016 r., znak sprawy: WOS.ROS.6131.159.2016 zezwalająca na wycinkę 24 drzew z gatunku topola kanadyjska.
Mając na względzie lokalizację przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, w terenie przekształconym antropogenicznie oraz przewidziane nasadzenia rekompensacyjne, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności gatunków chronionych, rzadkich lub ginących oraz ich siedliska. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedlisk, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, ani pogorszenia integralności obszarów Natura 2000 lub powiązania z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie wywoła pośrednio lub bezpośrednio szkody, utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na krajobraz i funkcję ekosystemu.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność oraz ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

Z uwagi na rodzaj, skalę i charakter planowanego przedsięwzięcia,  a także na brak transgranicznego oddziaływania oraz, że dla planowanego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, należało orzec jak w sentencji niniejszej decyzji
Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu, za moim pośrednictwem w terminie  14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.

W załączeniu:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia

Otrzymuje:
1.Strony postępowania według art. 49 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego
2.A/a
          
   

Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
z dnia 01 grudnia 2016 roku, znak sprawy OŚ.6220.7.2016

CHARAKTERYSTYKA   PLANOWANEGO   PRZEDSIĘWZIĘCIA

Planowane przedsięwzięcie dotyczące przebudowy drogi nr 5290P od skrzyżowania z drogą krajową nr 36 w Ostrowie Wlkp. do skrzyżowania z drogą nr 5285P w miejscowości Radłów polegać będzie na: poszerzeniu drogi na odcinku ul. Wiklinowej do 6,00 m, a na pozostałym odcinku do 5,5m, ułożeniu nowej warstwy ścieralnej, budowie kanalizacji deszczowej w dwóch odcinkach, budowie chodnika, budowie ścieżki rowerowej, budowie zjazdów do posesji, umocnieniu pobocza, wykonaniu oznakowania pionowego i poziomego. Planowany odcinek drogi położony jest na terenie administracyjnym gminy Miasto Ostrów Wielkopolski oraz gminy Raszków, a przedmiotowa droga stanowi połączenie Ostrowa Wielkopolskiego z miejscowością Radłów. Inwestycja realizowana będzie na odcinku o długości 2150 m.
Przedmiotowa droga, w stanie istniejącym posiada nawierzchnię bitumiczną, o złym stanie technicznym i występującymi odkształceniami podłoża. Szerokość drogi wynosi ok. 4,5 m. Droga powiatowa posiadać będzie klasę Z, prędkość projektową 50 km/h i kategorię ruchu KR2. Inwestycja realizowana będzie w sąsiedztwie terenów: przemysłowych, szkoły oraz kościoła.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia Inwestor przewiduje zapotrzebowanie na wodę, która dowożona będzie beczkowozem na plac budowy. Woda wykorzystywana będzie przede wszystkim do polewania wbudowanego betonu w celu ograniczenia ilości spękań. Wody opadowe i roztopowe z pasa drogowego odprowadzane będą poprzez odpowiednie spadki poprzeczne i podłużne do projektowanych wpustów deszczowych z osadnikami do projektowanych kanałów. Ścieki bytowe powstałe od zatrudnionych na placu budowy pracowników gromadzone będą w przenośnym sanitariacie, objętym serwisem wyspecjalizowanej firmy. Inwestor wskazał jednoznacznie, że realizacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z powstawaniem ścieków przemysłowych. Na terenie inwestycji przewiduje się magazynowanie materiałów budowlanych. Materiały będą gromadzone w wyznaczonym miejscu, z zapewnieniem ochrony środowiska gruntowo-wodnego. Ponadto na placu budowy nie planuje się tankowania oraz napraw pojazdów i maszyn obsługujących inwestycję. Wszelkie prace w tym zakresie wykonywane będą w siedzibach podmiotów zewnętrznych, poza miejscem realizacji planowanego przedsięwzięcia. Na etapie prac wykonawczych związany z przedsięwzięciem będą z powstawały odpady budowlane. Gruz i masy ziemne częściowo będą wykorzystywane na terenie inwestycji, natomiast pozostałe odpady będą przekazywane uprawnionym podmiotom posiadającym stosowne pozwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. Palety, beczki metalowe będą wykorzystywane wielokrotnie, natomiast pozostałe odpady będą przekazywane uprawnionym podmiotom zewnętrznym celem ich dalszego zagospodarowania. Odpady niebezpieczne będą magazynowane na utwardzonej powierzchni w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed przedostawaniem się ewentualnych zanieczyszczeń do środowiska, na terenie zabezpieczonym przed dostępem osób trzecich.
Na etapie prac wykonawczych możliwa jest emisja hałasu, której źródłem będzie praca urządzeń i pojazdów obsługujących budowę. Wskazano, że wszelkie prace będą wykonywane w porze dziennej. Zgodnie z przeprowadzonymi pomiarami ruchu w 30.08.2016 r. oraz 31.08.2016 r. w ciągu doby po drodze porusza się 1782 pojazdów lekkich oraz 83 pojazdy ciężkie. Wskazano, że w przeciągu 10 lat eksploatacji drogi ruch wzrośnie w porównaniu z rokiem realizacji inwestycji i wyniesie ok. 1836 pojazdów lekkich i 93 pojazdy ciężkie w ciągu doby. Warstwa ścieralna nawierzchni drogi wykonana zostanie z mieszanki mastyksowo – grysowej SMA o zdolności redukcji hałasu ok. 4 dB. Nowa nawierzchnia jezdni wpłynie na ograniczenie emisji hałasu.
        

Burmistrz
Gminy i Miasta Raszków
(-) z up. Piotr Rokicki