Raszków, dnia  10 października 2016 roku

OŚ.6220.8.2015

OBWIESZCZENIE
o wydaniu zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowania

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23), w związku z art. 74 ust. 3 oraz art. 38 i 85 ust. 3 ustawy  z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowiska (Dz. U. z 2016r., poz. 353)

zawiadamiam strony postępowania

że, w dniu 10 października 2016 roku, na wniosek firmy  ADLO INVEST Sp. z o.o., Moszczanka 96, 63-440 Raszków, działającej przez pełnomocnika Pana Bartosza Jeszke, wydana została decyzja znak sprawy OŚ.6220.8.2015 zmieniająca decyzję Burmistrza Gminy i Miasta Raszków OŚ.6220.3.2014 z dnia 14 maja 2015 roku, o środowiskowych uwarunkowaniach, dotycząca budowy fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na działce nr ewid. 238/1, obręb Moszczanka, której treść podaję poniżej. 
Ponadto informuję, iż na podstawie art. 74 ust 3 wyżej wymienionej ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, organ prowadzący postępowanie w sprawie zawiadamia strony w trybie art. 49 ustawy kodeks postępowania administracyjnego, który mówi, iż strony będą zawiadomione o toku postępowania przez obwieszczenie.
Dane o ww. postanowieniu zgodnie z art. 21 wyżej wspomnianej ustawy o  udostępnianiu  informacji  o  środowisku  i  jego  ochronie zostały zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie prowadzonym przez Urząd Gminy i Miasta Raszków na stronie Biuletynu Informacji Publicznej www.raszkow.pl/bip oraz www.ekoportal.pl .
Z ww. decyzją oraz innymi aktami sprawy zgromadzonymi w toku prowadzonego postępowania w tym z uzgodnieniem dokonanym z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz opinią sanitarną Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim  można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta Raszków, ul. Rynek 32, pokój nr 4, od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1600.

Na niniejszą decyzję przysługuje Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Raszków w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
W myśl art. 49 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego okres 14 dni na wniesienie odwołania rozpoczyna się po upływie 14 dni licząc od dnia publicznego ogłoszenia.

DECYZJA

Na podstawie art. 104, art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 23), art. 71 ust. 1 ust. 2 pkt. 1, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 80, 82 i 85 ust. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016r., poz. 353), a także § 2, ust. 1, pkt. 51 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016r., poz. 71), po rozpatrzeniu wniosku firmy  ADLO INVEST Sp. z o.o., Moszczanka 96, 63-440 Raszków, działającej przez pełnomocnika Pana Bartosza Jeszke w sprawie zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia na budowie fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na działce o nr ewid. gr. 238/1, obręb Moszczanka, gmina Raszków, powiat ostrowski, województwo wielkopolskie i przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:

orzekam

zmienić decyzję Burmistrza Gminy i Miasta Raszków OŚ.6220.3.2014 z dnia 14 maja 2015 roku o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na działce o nr ewid. gr. 238/1, obręb Moszczanka, gmina Raszków, powiat ostrowski, województwo wielkopolskie w następujący sposób:

1. W dziale I pkt  1 rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
Zmienia się treść:
„Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na terenie działki o nr ewidencyjnym 238/1, położonych w miejscowości Moszczanka – Gmina i Miasto Raszków.
Na ww. działce przewiduje się budowę dwóch kurników kur niosek wraz z infrastrukturą towarzyszącą o łącznej obsadzie 240 000 szt. drobiu tj. 960 DJP. Przewiduje się również  4 silosy paszowe, zbiornik na ścieki, wiata na odpady, konfiskator, zbiornik p-poż, utwardzenie pod ciągi komunikacyjne i place manewrowe”.

na

„Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na terenie działki o nr ewidencyjnym 238/1, położonej w miejscowości Moszczanka – Gmina i Miasto Raszków.
Na ww. działce przewiduje się budowę dwóch kurników kur niosek wraz z infrastrukturą towarzyszącą o łącznej obsadzie 600 000 szt. drobiu tj. 2 400 DJP. Przewiduje się również  4 silosy paszowe, zbiornik na ścieki, wiata na odpady, konfiskator, zbiornik odparowujący, utwardzenie pod ciągi komunikacyjne i place manewrowe, budynek techniczny wraz z infrastrukturą”.

2. W dziale I pkt  3 wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w  dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę:
Zmienia się treść:
„W dokumentacji służącej do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę przedmiotowego przedsięwzięcia należy uwzględnić następujące rozwiązania chroniące środowisko:
-  zaprojektować i wykonać 2 kurniki o łącznej powierzchni hodowlanej klatek nie większej niż 48100 m2;
- w projektowanych kurnikach zainstalować łącznie nie więcej niż 60 wentylatorów dachowych o poziomie mocy akustycznej do 75 dB, średnicy wylotu nie większej niż 0,8 m i wysokości wylotu nie mniejszej niż 12,5 m n.p.t., nie więcej niż 20 wentylatorów szczytowych o poziomie mocy akustycznej do 93 db, średnicy wylotu nie większej niż 1,30 m i wysokości wylotu nie mniejszej niż 1,5 m n.p.t., oraz nie więcej niż 10 wentylatorów  szczytowych o poziomie mocy akustycznej do 93 dB średnicy wyloty nie większej niż 1,30 m i wysokości wylotu nie mniejszej niż 3,5 m n.p.t.;
-  wszystkie wentylatory szczytowe umieścić na południowych ścianach projektowanych kurników;
- zastosować szczelny, zautomatyzowany system poideł do pojenia drobiu uniemożliwiający rozlewanie wody;
-  agregat prądotwórczy zlokalizować wewnątrz budynku;
-  nie ogrzewać budynków;
-  wykonać szczelną posadzkę w kurnikach;
-  teren wokół kurników, na którym będzie odbywał się załadunek pomiotu wykonać jako szczelny; 
- wody opadowe i roztopowe z powierzchni zadaszonych odprowadzić do projektowanego zbiornika;
- wody opadowe i roztopowe z terenów utwardzonych odprowadzić w sposób niezorganizowany do gruntu w granicach działki, do której Inwestor posiada tytuł prawny, bez powodowania szkody dla terenów sąsiednich”.

na

„W dokumentacji służącej do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę przedmiotowego    przedsięwzięcia należy uwzględnić następujące rozwiązania chroniące środowisko:
-  zaprojektować i wykonać 2 kurniki o łącznej powierzchni hodowlanej klatek nie większej niż 48 100 m2;
-  w projektowanych kurnikach zainstalować łącznie nie więcej niż:
1) 76 wentylatorów dachowych o poziomie mocy akustycznej do 80 dB, średnicy wylotu nie większej niż 0,8 m i wysokości wylotu nie mniejszej niż 15,55 m n.p.t.,
2) 20 wentylatorów szczytowych o poziomie mocy akustycznej do 89 dB, średnicy wylotu nie większej niż 1,40 m i wysokości wylotu nie mniejszej niż 0,85 m n.p.t.,
3) 20 wentylatorów szczytowych o poziomie mocy akustycznej do 89 dB, średnicy wylou nie większej niż 1,40 m i wysokości wylotu nie mniejszej niż 2,4 m n.p.t.,
4) 20 wentylatorów szczytowych o poziomie mocy akustycznej do 89 dB, średnicy wylou nie większej niż 1,40 m i wysokości wylotu nie mniejszej niż 3,95 m n.p.t.,
5) 20 wentylatorów szczytowych o poziomie mocy akustycznej do 89 dB, średnicy wylou nie większej niż 1,40 m i wysokości wylotu nie mniejszej niż 5,5 m n.p.t.,
6) 20 wentylatorów szczytowych o poziomie mocy akustycznej do 89 dB, średnicy wylou nie większej niż 1,40 m i wysokości wylotu nie mniejszej niż 7,05 m n.p.t.,
7) 18 wentylatorów szczytowych o poziomie mocy akustycznej do 89 dB, średnicy wylou nie większej niż 1,40 m i wysokości wylotu nie mniejszej niż 8,6 m n.p.t.
-  wszystkie wentylatory szczytowe umieścić na południowych ścianach projektowanych kurników;
- zastosować szczelny, zautomatyzowany system poideł do pojenia drobiu uniemożliwiający rozlewanie wody;
-  agregat prądotwórczy zlokalizować wewnątrz budynku;
-  nie ogrzewać budynków;
-  wykonać szczelną posadzkę w kurnikach;
-  teren wokół kurników, na którym będzie odbywał się załadunek pomiotu wykonać jako szczelny; 
- wody opadowe i roztopowe z powierzchni zadaszonych odprowadzić do projektowanego zbiornika;
- wody opadowe i roztopowe z terenów utwardzonych odprowadzić w sposób niezorganizowany do gruntu w granicach działki, do której Inwestor posiada tytuł prawny, bez powodowania szkody dla terenów sąsiednich”.

3. Pozostałe warunki decyzji pozostają bez zmian
 
UZASADNIENIE

Na wniosek firmy  ADLO INVEST Sp. z o.o., Moszczanka 96, 63-440 Raszków, działającej przez pełnomocnika Pana Bartosza Jeszke, w związku ze zmianą zamierzeń inwestycyjnych co do końcowego kształtu projektowanych obiektów Burmistrz Gminy i Miasta Raszków wszczął postępowanie administracyjne w sprawie zmiany decyzji ustalającej środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na działce o nr ewid. gr. 238/1, obręb Moszczanka, gmina Raszków, powiat ostrowski, województwo wielkopolskie.
Dla przedsięwzięcia wydana została decyzja Burmistrza Gminy i Miasta Raszków OŚ.6220.3.2014 z dnia 14maja 2015 roku, o środowiskowych uwarunkowaniach, dotycząca budowy fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na działce nr ewid. 238/1, obręb Moszczanka. Przewidywano wówczas łączną obsadę kurników w ilości 240 000 szt. drobiu tj. 960 DJP. W związku ze zmiana zamierzeń inwestycyjnych  przewiduje się że obecnie przedsięwzięcie obejmowało będzie budowę dwóch kurników wraz z infrastrukturą towarzyszącą i łączną obsadą 600 000 szt. drobiu tj. 2 400 DJP w związku z czym inwestor wystąpił o zmianę ww. decyzji.
Zgodnie z art. 155 ww. ustawy kodeks postępowania administracyjnego „decyzja ostateczna na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony”. Niezbędnym zatem do zmiany decyzji ostatecznej, na mocy której stron nabyła prawo jest spełnienie następujących przesłanek:
1) zgoda strony (wnioskodawca składając wniosek o zmianę decyzji taką zgodę wyraził),
2) brak przeciwwskazań w przepisach szczególnych – w tym przypadku przepisem szczególnym jest ustawa z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowiska i jego ochronie (...), której art. 87 stwierdza, że w przypadku zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach „art. 155 ustawy kodeks postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem, że zgodę wyraża wyłącznie strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub  podmiot, na którego została przeniesiona decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach”.
Z przytoczonego powyżej przepisu wynika, że dopuszcza on zmianę decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia w trybie art. 155 ustawy kodeks postępowania administracyjnego, a ponadto wyłącza konieczność uzyskania zgody wszystkich stron biorących udział w postępowaniu, ograniczając wymóg do wyrażenia zgody przez podmiot, który złożył wniosek o jej wydanie,
3) za jej zmiana przemawia interes społeczny lub słuszny interes strony – zmiana decyzji jest niezbędna dla wnioskodawcy w związku ze zmianą zmierzeń inwestycyjnych.

Jednocześnie art. 87 ww. ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie (...), wprowadza wymóg zastosowania procedury wymaganej przy wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia również do zmiany decyzji w trybie art. 155 ustawy kodeks postępowania administracyjnego.      

W związku z powyższym na podstawie art. 59 ust. 1 pkt. 1, ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016r., poz. 353), realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, określonego w § 2, ust. 1, pkt. 51 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016r., poz. 71), wymaga przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Z uwagi że planowane przedsięwzięcia należy do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko do wniosku o wydanie wyżej wymienionej decyzji został załączony raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wraz z jego zapisem w formie elektronicznej.
Zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt. 1 i 2  wyżej wspomnianej ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko organ prowadzący postępowanie wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o uzgodnienie warunków oraz do Państwowego Powiatowego  Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim o opinię w sprawie realizacji ww. przedsięwzięcia. 
W toku prowadzonego postępowania wyjaśniającego Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrowie Wielkopolskim, opinią sanitarną z dnia 05 kwietnia 2016 roku (data wpływu do tutejszego Urzędu 07.04.2016 roku), znak sprawy ON.NS-72.3.1.2016 zaopiniował realizację przedmiotowego przedsięwzięcia w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu Postanowieniem z dnia 27 czerwca 2016 roku (data wpływu do tutejszego Urzędu 29.06.2016 roku), znak sprawy WOO-I.4242.25.2016.AA.8, uzgodnił realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie fermy kur niosek o łącznej obsadzie do 2 400 DJP wraz z infrastrukturą na działce nr ewid. 238/1, obręb Moszczanka, gm. Raszków w toku postępowania w sprawie zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej przez Burmistrza Gminy i Miasta Raszków z dnia 14 maja 2015 roku, znak sprawy OŚ.6220.3.2014.

Z uwagi, że  realizacja planowanego przedsięwzięcia może zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz że został złożony raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko  wraz z jego uzupełnieniami w dniu 25 lipca 2016 roku, zostało wydane Obwieszczenie  Burmistrza Gminy i Miasta Raszków, informujące o rozpoczęciu procedury z udziałem społeczeństwa w postępowaniu w sprawie zmiany  decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na działce o nr ewid. gr. 238/1, obręb Moszczanka, gmina Raszków, powiat ostrowski, województwo wielkopolskie. Udział w tym postępowaniu przysługiwał każdemu.
Dane o tym zdarzeniu zostały podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Raszków, na stronie biuletynu informacji publicznej Urzędu Gminy i Miasta Raszków www.raszkow.bip.net.pl oraz poprzez ogłoszenie w danej miejscowości w sposób zwyczajowo przyjęty.
W trakcie procedury z udziałem społeczeństwa do Urzędu Gminy i Miasta Raszków, nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski do prowadzonego postępowania.

W postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wzięto pod uwagę następujące dowody:
- stanowiska organów uzgadniających i opiniujących.
- ustalenia zawarte w raporcie oraz uzupełnieniach do raportu oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.
Dla terenu na którym planowane jest przedsięwzięcie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, to jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy i Miasta Raszków, przyjęty Uchwałą Nr XXXIII/252/2014 Rady Gminy i Miasta Raszków z dnia 30 stycznia 2014 roku, ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego poz. 1348 z dnia 3 marca 2014 roku. Zgodnie z tym planem działka  nr 238/1, położona w miejscowości Moszczanka – Gmina i Miasto Raszków, na której ma być zlokalizowane w/w przedsięwzięcie, przeznaczona jest pod obsługę produkcji w gospodarstwach rolnych, hodowlanych, ogrodowych i leśnych, uprawy rolne i ogrodnicze (w tym szklarnie i folie), usługi komercyjne, obiekty związane z funkcjonowaniem gospodarstw rolnych, nieuciążliwe przetwórstwo produktów rolnych, stawy i stawy hodowlane, fermy drobiu o symbolu jednostki bilansowej 1-RU.

Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie na działce o nr ewid. 238/1, położonej w miejscowości Moszczanka i polegać będzie na zwiększeniu obsady z 240 000 szt. kur niosek (960 DJP) na 600 000 szt. (2 400 DJP) oraz o zwiększeniu ilości wentylatorów dachowych i szczytowych. Jednocześnie zmianie ulegną wysokości i średnice wylotów oraz moce akustyczne poszczególnych wentylatorów. Ponadto, zwiększeniu ulegną również wymiary wewnętrzne budynków inwentarskich: z szerokości 27,5 m na 29 m, oraz ich wysokości. Zmieni się również lokalizacja wjazdu z kierunku wschodniego na kierunek północny z drogi o nr ewid. 239, obręb Moszczanka. W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia wybudowany zostanie także budynek socjalny.

Inwestor zamierza prowadzić chów kur niosek w systemie klatkowym w celu produkcji jaj. Inwestycja obejmuje budowę: 2 jednakowych kurników wraz z niezbędnymi instalacjami, 4 silosów paszowych o pojemności 25 Mg każdy, zbiornika na ścieki, zbiornika odparowującego, konfiskatora, budynku technicznego z agregatem prądotwórczym, budynku socjalnego i wiaty na odpady oraz utwardzenie powierzchni pod ciągi komunikacyjne i place manewrowe. W kurnikach zainstalowany zostanie system wentylacji, system baterii klatek z taśmowym przenośnikiem jaj i taśmowym odbiorem pomiotu, linie pojenia i linie karmienia. Zbiór jaj odbywać się będzie przy pomocy centralnego systemu zbioru. Jaja z klatki będą się staczać na taśmę transportującą, skąd przekazywane będą na taśmociąg poprzeczny, który będzie łączył ze sobą obydwa kurniki, a następnie jaja będą przekazywane do zakładu przerobu jaj. Kurczęta, którymi będą zasiedlane kurniki będą pochodziły z zewnętrznych odchowalni. Jeden cykl będzie trwał ok. 1,5 roku, po czym będzie następowała 2-tygodniowa przerwa technologiczna przeznaczona na opróżnienie kurników i ich wyczyszczenie. Podmiot będzie opadał na taśmociąg umieszczony pod klatkami, podsuszany i transportowany do wydzielonego pomieszczenia, skąd podajnikiem taśmowym będzie trafiał na podstawione środki transportu. Zgodnie z przedstawionymi informacjami powierzchnie hodowlane klatek będą spełniały wymagania rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 lutego 2010 r. w sprawie wymagań i sposobu postępowania przy utrzymywaniu gatunków zwierząt gospodarskich, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej (Dz. U. z 2010 r. Nr 56, poz. 344).
Z przedstawionych materiałów wynika, że otoczenie inwestycji stanowią głównie tereny rolne. Najbliższy teren wymagający ochrony akustycznej to zabudowa zagrodowa, położona w odległości ok. 30 m od zachodniej granicy działki inwestycyjnej. Jak wynika z informacji zawartych w raporcie i uzupełnieniu do raportu, istotnymi źródłami hałasu na terenie przedsięwzięcia będą wentylatory systemu wentylacji mechanicznej i agregat prądotwórczy. W projektowanych 2 budynkach inwentarskich zainstalowanych zostanie łącznie 76 wentylatorów dachowych, każdy o poziomie mocy akustycznej 80 dB i 118 wentylatorów ściennych-szczytowych, każdy o poziomie mocy akustycznej 89 dB. Agregat prądotwórczy zainstalowany będzie wewnątrz budynku. Źródłem hałasu będzie również ruch pojazdów poruszających się po terenie fermy. Inwestor przewiduje, że maksymalne natężenie ruchu pojazdów wyniesie do 3 pojazdów ciężarowych dziennie. Ruch pojazdów odbywać się będzie wyłącznie w porze dziennej. Dla powyższych warunków w raporcie wykonano obliczenia rozprzestrzeniania się hałasu w środowisku i wyznaczono poziom hałasu emitowanego przez fermę na granicy najbliższego terenu zabudowy zagrodowej.
Z zaprezentowanej analizy wynika, że przy spełnieniu założeń przedstawionych w raporcie hałas związany z działalnością fermy nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. Analiza akustyczna została przeprowadzona z uwzględnieniem pracy wentylatorów o parametrach akustycznych określonych w raporcie, które zapewniają dotrzymanie standardów akustycznych środowiska. W związku z tym wpisano, jako warunek konieczność zainstalowania wentylatorów o poziomie hałasu nie wyższym niż przyjęty w raporcie i do właściwej konserwacji tych urządzeń.
W raporcie przedstawiono oddziaływanie przedmiotowego przedsięwzięcia w zakresie emisji substancji do powietrza. Na etapie eksploatacji inwestycji głównym źródłem emisji zorganizowanej do powietrza będą systemy wentylacyjne w kurnikach, którymi wyprowadzane będą zanieczyszczenia pochodzące z procesów chowu, w tym substancje odorotwórcze powstające w wyniku rozkładu produktów przemiany materii tych zwierząt. W raporcie uwzględniono: emisję amoniaku, siarkowodoru i pyłu z procesów chowu w projektowanych kurnikach oraz dwutlenku siarki, dwutlenku azotu, tlenku węgla i pyłu z procesów spalania paliwa (oleju napędowego) w silniku agregatu prądotwórczego o mocy 240 kW. Kurniki nie będą ogrzewane. Jako wielkość znikomą, w obliczeniach pominięto emisję niezorganizowaną ze spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się po terenie planowanej inwestycji. Z wykonanych obliczeń rozprzestrzeniania substancji wprowadzanych do powietrza wynika, iż emisje te nie będą powodować przekroczenia dopuszczalnych częstości przekroczeń określonych w rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2010 r. Nr 16, poz. 87) poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny oraz, że będą dotrzymane standardy jakości powietrza określone w rozporządzeniu z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2012 r. poz. 1031), a w związku z tym spełnione będą wymagania w zakresie ochrony powietrza określone w przepisach. Ponadto, ze względu na fakt, iż w odległości 10 h od poszczególnych emitorów znajduje się budynek mieszkalny, w przedmiotowej dokumentacji wykonano dodatkowe obliczenia, aby sprawdzić, czy budynek ten nie będzie narażony na przekroczenia wartości odniesienia substancji w powietrzu oraz czy nie będzie narażony na przekroczenia dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu. Z przedstawionych obliczeń wynika, iż budynek ten nie będzie narażony na przekroczenia, o których mowa powyżej. Z uwagi na założenia przyjęte do obliczeń rozprzestrzeniania substancji w powietrzu, zobowiązano Inwestora do zastosowania w projektowanych kurnikach systemu wentylacji mechanicznej o określonych parametrach wskazanych w raporcie.
Planowane przez Inwestora, zmiany nie wpłyną na zmianę warunków w zakresie gospodarki odpadami, hydrogeologii i gospodarki wodno-ściekowej a także warunków związanych z zagospodarowaniem pomiotu, określonych w decyzji Burmistrza Gminy i Miasta Raszków z 14.05.2015 r., znak: OŚ.6220.3.2014. W związku ze zwiększeniem wielkości obsady zwiększy się łączne zapotrzebowanie na wodę i wynosić będzie ok. 54819 m3/rok. Inwestor w związku z tym przedstawił zapewnienie zarządcy sieci wodociągowej o możliwości dostarczenia wody w takiej ilości.
Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana będzie poza granicami obszarów chronionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2015 r. poz. 1651 z późn. zm.). W odległości ok. 3 km od przedmiotowego terenu znajduje się obszar mający znaczenie dla wspólnoty Uroczyska Płyty Krotoszyńskiej PLH300007 oraz obszar specjalnej ochrony ptaków Dąbrowy Krotoszyńskie PLB300007. Jak wynika z informacji zawartych w uzupełnieniu do raportu inwestor na podstawie wydanego pozwolenia na budowę rozpoczął prace budowlane jednak ze względu na fakt, że zmienił się zamiar inwestycyjny wystąpiono o zmianę decyzji środowiskowej. W związku z tym obecnie na terenie, na którym realizowana ma być inwestycja nie ma żadnej roślinności.
Uwzględniając lokalizację inwestycji poza terenami cennymi przyrodniczo, przy zastosowaniu przepisów ochrony gatunkowej, nie przewiduje się znacząco negatywnego oddziaływania inwestycji na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji na środowisko przyrodnicze, w tym na bioróżnorodność rozumianą jako liczebność i kondycja populacji występujących gatunków, w szczególności gatunków chronionych, rzadkich lub ginących oraz ich siedlisk, w tym utraty, fragmentacji lub izolacji siedlisk oraz zaburzenia funkcji przez nie pełnionych, a także wpływu na ekosystemy – ich kondycję, stabilność, odporność na zaburzenia, fragmentację i pełnione funkcje w środowisku. Inwestycja nie powinna także spowodować nadmiernej eksploatacji lub niewłaściwego wykorzystania zasobów przyrodniczych, czy przyczynić się do rozprzestrzeniania się gatunków obcych. Ponadto, w ramach planowanego przedsięwzięcia nie będą realizowane budowle mogące swoim charakterem i rozmiarami zaburzyć dotychczasowy układ lokalnego krajobrazu. Nie nastąpi również negatywne oddziaływanie inwestycji na gatunki, siedliska gatunków lub siedliska przyrodnicze obszarów Natura 2000, integralność obszarów Natura 2000 lub ich powiązanie z innymi obszarami. Ponadto, ze względu na lokalizację inwestycji nie przewiduje się  jej negatywnego wpływu na krajobraz.
 
Po spełnieniu warunków nałożonych na Inwestora oraz przy założeniu , że nie zmienią się pozostałe warunki decyzji Burmistrza Gminy i Miasta Raszków z 14.05.2015 r., znak: OŚ.6220.3.2014, stwierdza się, że przyjęte rozwiązania zapewnią minimalizację wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Stwierdza się także, iż nie zachodzi konieczność ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania  na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś.

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji decyzji.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu, za moim pośrednictwem w terminie  14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.

W załączeniu:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia

Za wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
pobrano opłatę skarbową w wysokości 205 zł.


Otrzymuje:
1. Strony postępowania według art. 49 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego
2. A/a

Załącznik nr 1 do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
z dnia 10 października 2016 roku, znak sprawy OŚ.6220.8.2015

CHARAKTERYSTYKA   PRZEDSĘWZIĘCIA

Przedmiotowe przedsięwzięcie dla którego wcześniej została wydana objęta niniejszą zmianą decyzja Burmistrza Gminy i Miasta Raszków OŚ.6220.3.2014 z dnia 14maja 2015 roku, o środowiskowych uwarunkowaniach, dotycząca budowy fermy kur niosek wraz z infrastrukturą na działce nr ewid. 238/1, obręb Moszczanka w związku ze zmianą zamierzeń inwestycyjnych, polegać będzie na zwiększeniu obsady z 240 000 szt. kur niosek (960 DJP) na 600 000 szt. (2 400 DJP) oraz o zwiększeniu ilości wentylatorów dachowych i szczytowych. Jednocześnie zmianie ulegną wysokości i średnice wylotów oraz moce akustyczne poszczególnych wentylatorów. Ponadto, zwiększeniu ulegną również wymiary wewnętrzne budynków inwentarskich: z szerokości 27,5 m na 29 m, oraz ich wysokości. Zmieni się również lokalizacja wjazdu z kierunku wschodniego na kierunek północny z drogi o nr ewid. 239, obręb Moszczanka. W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia wybudowany zostanie także budynek socjalny
Inwestor zamierza prowadzić chów kur niosek w systemie klatkowym w celu produkcji jaj. Inwestycja obejmuje budowę: 2 jednakowych kurników wraz z niezbędnymi instalacjami, 4 silosów paszowych o pojemności 25 Mg każdy, zbiornika na ścieki, zbiornika odparowującego, konfiskatora, budynku technicznego z agregatem prądotwórczym, budynku socjalnego i wiaty na odpady oraz utwardzenie powierzchni pod ciągi komunikacyjne i place manewrowe. W kurnikach zainstalowany zostanie system wentylacji, system baterii klatek z taśmowym przenośnikiem jaj i taśmowym odbiorem pomiotu, linie pojenia i linie karmienia. Zbiór jaj odbywać się będzie przy pomocy centralnego systemu zbioru. Jaja z klatki będą się staczać na taśmę transportującą, skąd przekazywane będą na taśmociąg poprzeczny, który będzie łączył ze sobą obydwa kurniki, a następnie jaja będą przekazywane do zakładu przerobu jaj. Kurczęta, którymi będą zasiedlane kurniki będą pochodziły z zewnętrznych odchowalni. Jeden cykl będzie trwał ok. 1,5 roku, po czym będzie następowała 2-tygodniowa przerwa technologiczna przeznaczona na opróżnienie kurników i ich wyczyszczenie. Podmiot będzie opadał na taśmociąg umieszczony pod klatkami, podsuszany i transportowany do wydzielonego pomieszczenia, skąd podajnikiem taśmowym będzie trafiał na podstawione środki transportu.
Istotnymi źródłami hałasu na terenie przedsięwzięcia będą wentylatory systemu wentylacji mechanicznej i agregat prądotwórczy. W projektowanych 2 budynkach inwentarskich zainstalowanych zostanie łącznie 76 wentylatorów dachowych, każdy o poziomie mocy akustycznej 80 dB i 118 wentylatorów ściennych-szczytowych, każdy o poziomie mocy akustycznej 89 dB. Agregat prądotwórczy zainstalowany będzie wewnątrz budynku. Źródłem hałasu będzie również ruch pojazdów poruszających się po terenie fermy. Przewiduje, że maksymalne natężenie ruchu pojazdów wyniesie do 3 pojazdów ciężarowych dziennie. Ruch pojazdów odbywać się będzie wyłącznie w porze dziennej.
Na etapie eksploatacji inwestycji głównym źródłem emisji zorganizowanej do powietrza będą systemy wentylacyjne w kurnikach, którymi wyprowadzane będą zanieczyszczenia pochodzące z procesów chowu, w tym substancje odorotwórcze powstające w wyniku rozkładu produktów przemiany materii tych zwierząt. Kurniki nie będą ogrzewane. Z wykonanych obliczeń rozprzestrzeniania substancji wprowadzanych do powietrza wynika, iż emisje te nie będą powodować przekroczenia dopuszczalnych częstości przekroczeń określonych w rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2010 r. Nr 16, poz. 87) poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny oraz, że będą dotrzymane standardy jakości powietrza określone w rozporządzeniu z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2012 r. poz. 1031), a w związku z tym spełnione będą wymagania w zakresie ochrony powietrza określone w przepisach.

 


Burmistrz Gminy i Miasta
Raszków
(-) z up. Piotr Rokicki