OBWIESZCZENIE o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Raszków, dnia 09 grudnia 2024 roku

Burmistrz 

Gminy i Miasta Raszków 

 

OŚ.6220.1.2024

OBWIESZCZENIE

o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowania 

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 ze zmianami), w związku z art. 74 ust. 3 oraz art. 38 i 85 ust. 3 ustawy  z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowiska (Dz. U. z 2024r., poz. 1112 ze zmianami) 

zawiadamiam strony postępowania

że, w dniu 05 grudnia 2024 roku, na wniosek Gminy i Miasta Raszków, ul. Rynek 32, 63-440 Raszków, działającej przez pełnomocnika, wydana została decyzja znak sprawy OŚ.6220.1.2024 o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia dla planowanego przedsięwzięcia  polegającego na „Budowie sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Walentynów, Gmina Raszków, realizowanego na działkach oznaczonych nr 25, 56, 67 obręb: 0022 Walentynów, położonych w Walentynowie oraz realizowanego na działkach oznaczonych nr 54 obręb 0015 Pogrzybów, położonych w Pogrzybowie,

której treść podaję poniżej.  

Ponadto informuję, iż na podstawie art. 74 ust 3 wyżej wymienionej ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, organ prowadzący postępowanie w sprawie zawiadamia strony w trybie art. 49 ustawy kodeks postępowania administracyjnego, który mówi, iż strony będą zawiadomione o toku postępowania przez obwieszczenie.

Dane o ww. postanowieniu zgodnie z art. 21 wyżej wspomnianej ustawy o  udostępnianiu  informacji  o  środowisku  i  jego  ochronie zostały zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie prowadzonym przez Urząd Gminy i Miasta Raszków na stronie Biuletynu Informacji Publicznej www.raszkow.pl/bip, oraz http://bazaoos.gdos.gov.pl.

                Z ww. decyzją oraz innymi aktami sprawy zgromadzonymi w toku prowadzonego postępowania w tym z opinią Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu,   Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim, oraz opinią Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Lesznie, można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta Raszków, ul. Rynek 32, pokój nr 8, od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1600.

Na niniejszą decyzję przysługuje Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Raszków w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.

W myśl art. 49 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego okres 14 dni na wniesienie odwołania rozpoczyna się po upływie 14 dni licząc od dnia publicznego ogłoszenia.

Raszków, dnia 05 grudnia 2024 roku 

OŚ.6220.1.2024

DECYZJA

Na podstawie art. 71 ust. 1 ust. 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84 i 85 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 roku, poz. 1112 ze zmianami), a także §3 ust. 1 pkt. 81  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zmianami), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024r., poz. 572 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku Gminy i Miasta Raszków, działającego przez pełnomocnika w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na „Budowie sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Walentynów, Gmina Raszków, realizowanego na działkach oznaczonych nr 25, 56, 67 obręb: 0022 Walentynów, położonych w Walentynowie oraz realizowanego na działkach oznaczonych nr 54 obręb 0015 Pogrzybów, położonych w Pogrzybowie, 

orzekam

1.  Stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko dla wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia dla planowanego przedsięwzięcia  polegającego na „Budowie sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Walentynów, Gmina Raszków, realizowanego na działkach oznaczonych nr 25, 56, 67 obręb: 0022 Walentynów, położonych w Walentynowie oraz realizowanego na działkach oznaczonych nr 54 obręb 0015 Pogrzybów, położonych w Pogrzybowie.

2. Określić wymagania dotyczące ochrony środowiska w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 6 ww. ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 roku, poz. 1112 ze zmianami):

-     Prace wykonawcze związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00.

-     Tankowanie maszyn, koparek oraz drobnego sprzętu, a także miejsce prowadzenia ewentualnych napraw sprzętu, zorganizować na terenie utwardzonym, z dala od istniejących rowów.

-     Teren budowy, w tym miejsca tankowania i naprawy sprzętu wyposażyć w sorbenty; wszelkie wycieki niezwłocznie neutralizować.

-     Odpady magazynować selektywnie w pojemnikach lub w kontenerach; pojemniki lub kontenery z odpadami niebezpiecznymi zlokalizować na utwardzonej powierzchni, pod zadaszeniem. Odpady przekazywać uprawnionym podmiotom do zagospodarowania zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie, w pierwszej kolejności do odzysku.

-     Nie wycinać drzew i krzewów w związku z realizacją przedsięwzięcia.

-     Miejsca składowania materiałów budowlanych i postoju ciężkiego sprzętu wyznaczyć poza obrysem rzutu koron drzew.

-     Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki, wykonywać w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom w szczególności:

·      pnie drzew narażonych na uszkodzenia na czas budowy właściwie zabezpieczyć uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu do schronień oraz w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, zwierząt i grzybów;

·      nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m i krzewów powyżej wysokości 0,1 m, ponad pierwotny poziom terenu;

·      podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem i przemarzaniem;

nie niszczyć korzeni odpowiedzialnych za statykę drzewa.
-     Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i likwidacją zagłębień.

-     W przypadku stwierdzenia migracji płazów w czasie realizacji inwestycji zabezpieczyć obszar tymczasowymi ogrodzeniami herpetologicznymi, wykonanymi z geowłókniny, wkopanymi w ziemię na głębokość min. 10 cm, o wysokości co najmniej 0,5 m nad poziomem terenu, z odgiętą krawędzią górną (przewieszką) o szerokości co najmniej 5 cm uniemożliwiającą wspinanie się zwierząt, skierowaną w kierunku przeciwnym do terenu robót.

-     W przypadku wykonywania obsiewu nasionami traw stosować rodzime gatunki traw.

-     Zaplecze techniczne, miejsca magazynowania materiałów budowlanych i odpadów oraz miejsca postoju dla maszyn budowlanych oraz miejsca postoju dla maszyn budowlanych i sprzętu transportowego należy zorganizować na terenie utwardzonym, w izolacji od środowiska gruntowo-wodnego.

-     We wszystkich w/w miejscach oraz w miejscach bezpośrednich prac budowlanych zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie, ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych.

-     Do prac budowlanych oraz transportowych wykorzystywać wyłącznie sprzęt sprawny technicznie.

-     Odpady gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych do tego miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione firmy.

-     W trakcie prac budowlanych chronić otwarte wykopy przed ich zalaniem oraz przed możliwością przedostania się do nich zanieczyszczeń.

-     Potrzeby sanitarne ekip budowlanych i osób przebywających na terenie budowy zabezpieczyć poprzez ustawienie przenośnych sanitariatów (sanitariaty powinny posiadać szczelne zbiorniki na ścieki) opróżnianych przez wyspecjalizowane firmy.

3.  Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji.

Uzasadnienie

Do Burmistrza Gminy i Miasta Raszków wpłynął wniosek Gminy i Miasta Raszków, działającej przez pełnomocnika Pana Wojciecha Perza, działającego w firmie „Budownictwo Inżynieryjne Izabela Perz z siedziba w Ostrowie Wielkopolskim, ul. Staroprzygodzka 43 w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięcia polegającego na „Budowie sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Walentynów, Gmina Raszków, realizowanego na działkach oznaczonych nr 25, 56, 67 obręb: 0022 Walentynów, położonych w Walentynowie oraz realizowanego na działkach oznaczonych nr 54 obręb 0015 Pogrzybów, położonych w Pogrzybowie. 

                Na podstawie złożonego wniosku zawiadomiono strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ww. planowanego przedsięwzięcia. Z uwagi, że liczba stron niniejszego postępowania przekracza 10, zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 roku, poz. 1112 ze zmianami), strony postepowania zostały zawiadomione przez zawiadomienie, które zostało zamieszczone na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy i Miasta Raszków, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Raszków w siedzibie Urzędu oraz w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości.  

Na podstawie art. 59 ust. 1 pkt. 2, ww. ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz na podstawie złożonych dokumentów, ustalono że realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określonego w § 3 ust. 1 pkt 81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z  2019 r. poz. 1839 ze zmianami), zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony. 

Z uwagi, że planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko dla których zgodnie z art. 71, ust. 2 pkt. 2 wyżej wymienionej ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, dla których sporządzenie raportu może być wymagane, organ prowadzący postępowanie, na podstawie art. 64 ust. 1 pkt. 1, 2 i  4, ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, pismem z dnia 22 maja 2024 roku, znak sprawy OŚ.6220.1.2024, wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim, o zajęcie stanowiska (opinii) w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu  planowanego przedsięwzięcia na środowisko. 

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrowie Wielkopolskim opinią sanitarną z dnia 12.06.2024 roku (data wpływu do tutejszego Urzędu drogą elektroniczną za pomocą platformy ePUAP w dniu 21.06.2024r), znak sprawy: ON-NS.9011.2.40.2024 wyraził, że dla w/w przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, postanowieniem z dnia 19.09.2024 roku  (przesłaną do tutejszego Urzędu drogą elektroniczną za pomocą platformy ePUAP w dniu 12.09.2024 roku), znak sprawy WOO-II.4220.101.2024.ET.3 wyraził, że dla przedsięwzięcia pn.: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Walentynów, gmina Raszków, realizowanego na działkach oznaczonych nr 25, 56, 67 obręb 22 Walentynów, położonych w Walentynowie oraz realizowanego na działkach oznaczonych nr 54 obręb 0015 Pogrzybów, położonych w Pogrzybowie, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, i wskazał na konieczność uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i wymagań: 

-     Prace wykonawcze związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00.

-     Tankowanie maszyn, koparek oraz drobnego sprzętu, a także miejsce prowadzenia ewentualnych napraw sprzętu, zorganizować na terenie utwardzonym, z dala od istniejących rowów.

-     Teren budowy, w tym miejsca tankowania i naprawy sprzętu wyposażyć w sorbenty; wszelkie wycieki niezwłocznie neutralizować.

-     Odpady magazynować selektywnie w pojemnikach lub w kontenerach; pojemniki lub kontenery z odpadami niebezpiecznymi zlokalizować na utwardzonej powierzchni, pod zadaszeniem. Odpady przekazywać uprawnionym podmiotom do zagospodarowania zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie, w pierwszej kolejności do odzysku.

-     Nie wycinać drzew i krzewów w związku z realizacją przedsięwzięcia.

-     Miejsca składowania materiałów budowlanych i postoju ciężkiego sprzętu wyznaczyć poza obrysem rzutu koron drzew.

-     Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki, wykonywać w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom w szczególności:

·      pnie drzew narażonych na uszkodzenia na czas budowy właściwie zabezpieczyć uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu do schronień oraz w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, zwierząt i grzybów;

·      nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m i krzewów powyżej wysokości 0,1 m, ponad pierwotny poziom terenu;

·      podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem i przemarzaniem;

·      nie niszczyć korzeni odpowiedzialnych za statykę drzewa.

-     Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i likwidacją zagłębień.

-     W przypadku stwierdzenia migracji płazów w czasie realizacji inwestycji zabezpieczyć obszar tymczasowymi ogrodzeniami herpetologicznymi, wykonanymi z geowłókniny, wkopanymi w ziemię na głębokość min. 10 cm, o wysokości co najmniej 0,5 m nad poziomem terenu, z odgiętą krawędzią górną (przewieszką) o szerokości co najmniej 5 cm uniemożliwiającą wspinanie się zwierząt, skierowaną w kierunku przeciwnym do terenu robót.

-     W przypadku wykonywania obsiewu nasionami traw stosować rodzime gatunki traw.

                Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Lesznie opinią z dnia 11 września 2024 roku (data wpływu do Urzędu Gminy i Miasta Raszków 16.09.2024r.), znak sprawy VS.ZZŚ.4901.182.2024.AS, nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko i wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i wymagań:

-     Zaplecze techniczne, miejsca magazynowania materiałów budowlanych i odpadów oraz miejsca postoju dla maszyn budowlanych oraz miejsca postoju dla maszyn budowlanych i sprzętu transportowego należy zorganizować na terenie utwardzonym, w izolacji od środowiska gruntowo-wodnego.

-     We wszystkich w/w miejscach oraz w miejscach bezpośrednich prac budowlanych zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie, ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych.

-     Do prac budowlanych oraz transportowych wykorzystywać wyłącznie sprzęt sprawny technicznie.

-     Odpady gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych do tego miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione firmy.

-     W trakcie prac budowlanych chronić otwarte wykopy przed ich zalaniem oraz przed możliwością przedostania się do nich zanieczyszczeń.

-     Potrzeby sanitarne ekip budowlanych i osób przebywających na terenie budowy zabezpieczyć poprzez ustawienie przenośnych sanitariatów (sanitariaty powinny posiadać szczelne zbiorniki na ścieki) opróżnianych przez wyspecjalizowane firmy.

                Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt 3 lit. a ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz  na podstawie karty informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę:

-      kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej z rur PVC o długości całkowitej 3000 m, uzbrojonej w studzienki rewizyjne betonowe i tworzywowe;

-      odgałęzienia do sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej z rur PVC o długości 450 m, włączone poprzez studnie rewizyjne lub trójniki, zakończone zaślepką;

-      rurociągu tłocznego PEHD o długości ok. 2300 m, z niezbędnym uzbrojeniem w postaci m. in. zaworów odpowietrzająco-napowietrzających, czyszczaków;

-      dwóch przepompowni ścieków ze zbiornikiem z kręgów betonowych lub polimerobetonowych, w systemie dwupompowym o naprzemiennej pracy pomp wyposażoną w pompy zatapialne, w kwasoodporny osprzęt i instalację hydrauliczną oraz automatyczne sterowanie pracy pomp z sygnalizacją alarmową i możliwością awaryjnego zasilania agregatem prądotwórczym oraz monitoringiem. 

Kanalizacja sanitarna zlokalizowana zostanie w większości w pasie drogowym dróg gminnych o nawierzchni bitumicznej. Tereny przyległe stanowią głównie gospodarstwa rolne, budownictwo jednorodzinne oraz pola uprawne. Przepompownie ścieków zlokalizowane zostaną na działkach o numerach ewidencyjnych: 56 i 67 obręb Walentynów. 

Rurociągi kanalizacji sanitarnej posadowione zostaną na głębokości w zakresie 1,2-5,0 m p.p.t. Planowane roboty prowadzone będą w wykopach wąskoprzestrzennych zabezpieczanych szalunkami a przejścia przez jezdnię asfaltową zostaną wykonane wykopem otwartym albo w sposób bezwykopowy metodą przewiertu.

Celem inwestycji jest odprowadzenie ścieków sanitarnych z zabudowy mieszkaniowej. Ścieki odprowadzane będą do istniejącej kanalizacji sanitarnej w m. Pogrzybów a docelowo do oczyszczalni ścieków w Rąbczynie, która zgodnie z informacją zawartą w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, posiada rezerwę umożliwiającą przyjęcie planowanej ilości ścieków.

Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ww. ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przeanalizowano: rodzaj, skalę i charakter przedsięwzięcia, zakres robót związanych z jego realizacją, wielkość zajmowanego terenu, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

W nawiązaniu do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. c ww. ustawy ustalono, że realizacja przedsięwzięcia wiąże się z zastosowaniem typowych dla tego rodzaju przedsięwzięć materiałów i surowców budowlanych takich jak: rury z PVC, PE, piasek, kruszywo. Na potrzeby realizacji przedsięwzięcia niezbędne będzie także zużycie paliw oraz wody.  Zapotrzebowanie na wodę wystąpi tylko na etapie realizacji robót na cele związane z próbami szczelności rurociągów. Woda pobierana będzie sukcesywnie z systemu wodociągowego, a po wykonaniu prób będzie sukcesywnie zrzucana rurociągami kanalizacyjnymi. Woda po przeprowadzeniu prób szczelności kanałów zostanie wykorzystana do próby szczelności instalacji pompowni oraz do wykonania prób techniczno-ruchowych (rozruchu) przepompowni; po wykorzystaniu trafi ostatecznie do oczyszczalni ścieków.

W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, lit. b, lit. c, lit. d, lit. f, lit. g, lit. h, lit. i oraz lit. j ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie poza: obszarami wodno-błotnymi oraz innymi obszarami o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliskami łęgowymi oraz ujściami rzek; innymi obszarami o płytkim zaleganiu wód podziemnych; obszarami wybrzeży i środowiskiem morskim; obszarami górskimi i leśnymi; obszarami objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych; obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia; obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne; obszarami o dużej gęstości zaludnienia; obszarami przylegającymi do jezior; obszarami uzdrowisk i ochrony uzdrowiskowej.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. b, lit. e ustawy należy stwierdzić, że z uwagi na lokalizację przedsięwzięcia w znacznej odległości od granicy państwa należy wykluczyć jego ewentualne transgraniczne oddziaływanie na poszczególne elementy przyrodnicze. Uznano, również że uciążliwości związane z realizacją przedsięwzięcia będą krótkookresowe i ustąpią po zakończeniu jego realizacji.

W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. c, lit. d oraz lit. g ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia stwierdzono, że realizacja przedsięwzięcia związana będzie z chwilowym oddziaływaniem na klimat akustyczny w rejonie zainwestowania. Źródłem krótkotrwałych i odwracalnych uciążliwości w zakresie emisji hałasu do środowiska będą prace maszyn budowlanych oraz transport samochodowy. Mając na względzie specyfikę prac uznano, że emisja ta wystąpi jedynie lokalnie, będzie miała przejściowy charakter oraz ustąpi po zakończeniu prac realizacyjnych. W celu minimalizacji oddziaływania na tym etapie nałożono warunek, aby prace wykonawcze związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00. W porze dnia, z uwagi na znacznie większy poziom tła akustycznego, roboty ziemne i budowlane nie będą odczuwalne, jako uciążliwe. 

Z uwagi na rodzaj i skalę inwestycji oraz planowaną do zastosowania technologię, stwierdzono, że na etapie eksploatacji, przedsięwzięcie nie będzie źródłem uciążliwości akustycznych. Projektowane przepompowanie ścieków będą obiektami podziemnymi składającymi się z zamkniętych komór, które skutecznie ograniczą emisję hałasu do środowiska. Z uwagi na posadowienie projektowanej infrastruktury poniżej poziomu terenu, nie będzie ona źródłem uciążliwości akustycznych. Wobec powyższego, należy uznać, iż w kontekście eksploatacji przedsięwzięcia dotrzymane zostaną akustyczne standardy jakości środowiska określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). 

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit b oraz pkt 3 lit. f ustawy, po zapoznaniu się z treścią karty informacyjnej przedsięwzięcia oraz istniejącymi w rejonie zainwestowania uwarunkowaniami przestrzennymi ustalono, że w obszarze realizacji i oddziaływania przedsięwzięcia brak jest istniejących lub planowanych przedsięwzięć, z którymi przedmiotowe przedsięwzięcie mogłoby oddziaływać znacząco w sposób skumulowany. 

Biorąc pod uwagę art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d, lit. f ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stwierdzono, że realizacja przedsięwzięcia wiązać się będzie z krótkotrwałą emisją substancji do powietrza. Emisja związana będzie z prowadzeniem robót budowlanych. Źródłem emisji substancji do powietrza będą również procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących na placu budowy. Celem zminimalizowania tych uciążliwości, powierzchnia placu budowy będzie zraszana w okresach wysokich temperatur i suszy. Wobec faktu, że emisje te będą miały charakter miejscowy i okresowy, a także ustaną po zakończeniu prac budowlanych uznano je za pomijalne. Stwierdzono, że realizacja przedsięwzięcia nie przyczyni się do znaczącego pogorszenia jakości powietrza w rejonie zainwestowania w porównaniu do stanu istniejącego. Mając na uwadze rodzaj planowanego przedsięwzięcia oraz jego funkcję stwierdzono, że na etapie eksploatacji nie wystąpi emisja substancji do powietrza. Ustalono również, że na etapie prac wykonawczych powstawać będą odpady związane z prowadzeniem prac budowlanych i montażowych oraz funkcjonowaniem zaplecza socjalnego pracowników. Powstawać będą głównie gleba i ziemia, gruz betonowy lub tłuczeń, asfalt, odpady opakowaniowe, zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy. W celu minimalizacji wpływu powstających odpadów na środowisko, odpady magazynowane będą selektywnie w pojemnikach, w wydzielonych i przystosowanych miejscach. Odpady należy przekazywać uprawnionym podmiotom, w pierwszej kolejności do odzysku zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023, poz. 1587 z późn. zm.). Celem ochrony środowiska gruntowo-wodnego nałożono warunek, aby odpady magazynować selektywnie w pojemnikach lub w kontenerach, a pojemniki lub kontenery z odpadami niebezpiecznymi zlokalizować na utwardzonej powierzchni, pod zadaszeniem. Odpady przekazywać uprawnionym podmiotom do zagospodarowania zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie, w pierwszej kolejności do odzysku. Z uwagi na specyfikę planowanego przedsięwzięcia należy uznać, że przedsięwzięcie na etapie eksploatacji nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów.

W przedłożonej dokumentacji przedstawiono planowane do zastosowania rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu ochronę środowiska gruntowo-wodnego na etapie budowy. Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. g ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stwierdzono, że ze względu na skalę, rodzaj i charakter przedsięwzięcia, nie będzie ono negatywnie wpływać na lokalne warunki gruntowo-wodne.

W trakcie budowy, w związku z koniecznością wykonania robót ziemnych związanych z układaniem sieci oraz posadowieniem przepompowni, konieczne będzie odwadnianie wykopów. Do odwodnienia wykopów stosowane będą igłofiltry dla rurociągów układanych na głębokości poniżej zwierciadła wody gruntowej, które zminimalizują udział zawiesiny w wodzie. Pozostałe wykopy w przypadku wystąpienia gruntów nadmiernie uwilgotnionych, odwadniane będą metodą powierzchniową poprzez wykonanie grodzy ziemnych i pompowanie wody pompami przeponowymi. Pompowana woda zostanie odprowadzona rurociągami lub wężami do przydrożnych rowów lub rowów melioracyjnych. Nie przewiduje się negatywnego wpływu odprowadzanej z wykopów wody na środowisko gruntowo-wodne, gdyż odwodnienie wykopów będzie się wiązało z lokalnym obniżeniem zwierciadła wód gruntowych tylko na okres prowadzenia prac ziemnych i układania kanałów. 

Do prowadzenia prac będzie wykorzystywany sprzęt sprawny technicznie. Będzie on poddawany bieżącym przeglądom i konserwacjom. Teren przeznaczony pod bazy sprzętowe, w tym terenowe stacje obsługi i miejsca postoju pojazdów, zabezpieczony zostanie poprzez wyłożenie materiałami izolacyjnymi. Miejsca magazynowania materiałów i substancji podatnych na przenikanie do gruntu zorganizowane zostaną na uszczelnionym podłożu. Celem ochrony środowiska gruntowo-wodnego nałożono warunek, aby tankowanie, a także wszelkie konieczne prace serwisowe maszyn i sprzętu odbywało się na terenie utwardzonym, z dala od istniejących rowów oraz aby teren budowy wyposażyć w sorbenty, a wszelkie wycieki niezwłocznie neutralizować. Pracownicy obsługujący plac budowy korzystać będą z przenośnych kabin sanitarnych, serwisowanych przez uprawniony podmiot.

Z uwagi na rodzaj, skalę oraz lokalizację planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko należy stwierdzić, że przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji inwestycji zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej będzie ograniczone. Przedsięwzięcie nie zalicza się do kategorii zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii przemysłowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138). Przedsięwzięcie zostanie zaadaptowane do zmieniających się warunków klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych poprzez planowane rozwiązania konstrukcyjno-budowlane. Projektowana sieć kanalizacyjna nie przebiega przez obszar szczególnego zagrożenia powodzią ani obszary osuwiskowe.

Uwzględniając rodzaj i skalę przedsięwzięcia należy stwierdzić, że przedsięwzięcie nie wpłynie znacząco na postępujące zmiany klimatu na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji. Przyjęte rozwiązania techniczne oraz zastosowane materiały ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. 

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest na obszarze specjalnej ochrony ptaków Dąbrowy Krotoszyńskie PLB300007 oraz na specjalnym obszarze ochrony siedlisk Uroczyska Płyty Krotoszyńskiej PLH300002. Dla obu obszarów ustanowiono plany zadań ochronnych. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej nie wpłynie w negatywny sposób na realizację zadań ochronnych dla ww. obszarów Natura 2000.

Planowane przedsięwzięcie znajduje się również na obszarze chronionego krajobrazu Dąbrowy Krotoszyńskie Baszków-Rochy bez aktualnie obowiązujących zakazów.

Ustawa z dnia 7 grudnia 2000 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz.U. z 2001 r. Nr 3, poz. 21) w art. 11 określała, iż przepisy wykonawcze wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 114, poz. 492 z późn. zm.), zachowują moc do czasu wejście w życie aktów wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień ustawowych w brzmieniu nadanym ustawą, o zmianie ustawy o ochronie przyrody w zakresie, w jakim nie są z nią sprzeczne, jednak nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy od dnia jej wejścia w życie. Oznacza to, że akty powołujące istniejące obszary chronionego krajobrazu, straciły swoją moc o ile nie wydano aktów nowych w ww. terminie. Jednocześnie jednak, art. 7 ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody stanowi, że parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, pomniki przyrody utworzone na podstawie dotychczasowych przepisów stają się parkami krajobrazowymi, obszarami chronionego krajobrazu, pomnikami przyrody w rozumieniu ustawy. Uwzględniając następnie art. 153 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 z późn. zm.) należy wskazać, że formy te zachowały byt prawny jako formy ochrony przyrody, jednakże z powodu utraty mocy aktów, które je powoływały i określały m.in. zakazy i nakazy obowiązujące na ich obszarze należy uznać, że nakazy i zakazy na nich terenie nie obowiązują

Planowana inwestycja zlokalizowana jest na poza siecią korytarzy ekologicznych opracowaną przez Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk w Białowieży (Projekt korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce, Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża 2011).

Wnioskodawca zadeklarował, że nie będzie dokonywał wycinki istniejących drzew co oznacza, że realizacja przedsięwzięcia może być dokonana bez ich usuwania. Uwzględniając powyższe i mając na uwadze ich ważną rolę zarówno dla lokalnego ekosystemu i klimatu, jak i z uwagi na wartości kulturowe i krajobrazowe nałożono warunek nie dokonywania wycinki w ramach realizacji niniejszego przedsięwzięcia. W celu ochrony drzew nieprzeznaczonych do wycinki nałożono szereg warunków mających na celu ich zabezpieczenie przez mechanicznymi uszkodzeniami, naruszeniem statyki. Dodatkowo nałożono warunek chroniący florę, faunę i biotę grzybów występujących na drzewach przydrożnych polegający na takim zabezpieczaniu pni drzew, które zapewni zachowanie występujących w ich obrębie gatunków zwierząt, roślin i grzybów.

W celu ochrony płazów i innych zwierząt nałożono warunek, aby na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce oraz, aby taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów. Ponadto nałożono warunek, aby w przypadku stwierdzenia podczas realizacji inwestycji migracji płazów, zabezpieczyć obszar inwestycji tymczasowymi ogrodzeniami herpetologicznymi.

Celem zachowania rodzimej bioróżnorodności nałożono warunek zastosowania nasion rodzimych gatunków traw.

W przypadku natrafienia podczas planowanych prac na gatunki chronione lub miejsca lęgowe ptaków, prace należy przerwać do czasu uzyskania stosownego zezwolenia na odstępstwa od zakazów. Zezwolenie takie, na podstawie art. 56 ust. 1 i ust. 2 ustawy o ochronie przyrody może wydać Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska lub Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska.

Mając na względzie lokalizację przedsięwzięcia, jego rodzaj oraz skalę, brak konieczności wycinki drzew i krzewów oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w decyzji  warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność oraz możliwość powiązania z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska.

Z uwagi na skalę, charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znaczącego negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, dla przedmiotowego przedsięwzięcia, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Dla terenu, na którym planowane jest przedsięwzięcie obowiązują dwa miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego tj.: 

- dla części działki nr 54, położonej w miejscowości Pogrzybów miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy i Miasta Raszków dla obszaru wsi Radłów, Jelitów oraz części obszaru wsi Rąbczyn, Pogrzybów, Przybysławice, Moszczanka, Skrzebowa, Korytnica, zatwierdzony  Uchwałą Nr XXXVI/282/2018 Rady Gminy i Miasta Raszków z dnia 8 lutego 2018 roku, ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego z dnia 20 lutego 2018 roku, poz. 1601, w którym w części przeznaczona jest pod tereny dróg publicznych – dojazdowych o symbolu jednostki bilansowej E1 – KD - D.

- dla części działki nr 54, położonej w miejscowości Pogrzybów, zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Raszków, zatwierdzona Uchwałą Nr VIII/64/2003 Rady Gminy i Miasta Raszków z dnia 29 sierpnia 2003 roku, ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego Nr 161, poz. 3019 z dnia 14 października 2003 roku, w którym w części znajduje się w terenach dróg o symbolu jednostki bilansowej KSD L.

- dla działek nr  25, nr  56, nr 67,  położonych w miejscowości Walentynów - Gmina i Miasto Raszków, zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Raszków, zatwierdzona Uchwałą Nr VIII/64/2003 Rady Gminy i Miasta Raszków z dnia 29 sierpnia 2003 roku, ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego Nr 161, poz. 3019 z dnia 14 października 2003 roku, w którym znajdują się w terenach dróg o symbolu jednostki bilansowej KSD L.

Realizacja planowanego przedsięwzięcia jest zgodna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.  

Z uwagi na charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znacząco negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, dla przedmiotowego przedsięwzięcia, oraz, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, należało orzec jak w sentencji niniejszej decyzji. 

Pouczenie

                Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu, za moim pośrednictwem w terminie  14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.

Zgodnie z treścią art. 127a ww. ustawy Kodeks postępowania administracyjnego:

§  1.  W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

§  2.  Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

W przypadku złożenia przez stronę oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do odwołania decyzji (określonego w §2) nie przysługuje prawo do odwołania się ani zaskarżenia decyzji do sądu administracyjnego.

W załączeniu:

1. Charakterystyka przedsięwzięcia

Burmistrz 

Gminy i Miasta Raszków

/-/ z up.  Mirosław Sikora

Otrzymuje za dowodem doręczenia:

  1. Strony postępowania wg. art. 49 ustawy k.p.a.
     

Klauzula informacyjna

Informuję, że:

1) administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Urząd Gminy i Miasta Raszków z siedzibą w Raszkowie przy ul. Rynek 32, zwanym dalej Administratorem; Administrator prowadzi operacje przetwarzania Pani/Pana danych osobowych,

2) kontakt do inspektora danych osobowych: e-mail: inspektor@osdidk.pl, 

3) Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji zadań i nie będą udostępniane innym odbiorcom,

4) Administrator danych osobowych, przetwarza Pani/Pana dane osobowe na podstawie obowiązujących przepisów prawa, zawartych umów oraz na podstawie udzielonej zgody,

5)  podanie danych jest niezbędne do rozpatrzenia złożonego wniosku,

6) posiada Pani/Pan prawo do:

·   żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych,

·   wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania,

·   przenoszenia danych,

·   wniesienia skargi do organu nadzorczego

·   cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych.

7) Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu,

8) Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów określonych w pkt 3, a po tym czasie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa.

 

 

Załącznik nr 1 do decyzji z dnia 05.12.2024 roku 

znak sprawy OŚ.6220.1.2024

Charakterystyka planowanego  przedsięwzięcia

Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę:

-      kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej z rur PVC o długości całkowitej 3000 m, uzbrojonej w studzienki rewizyjne betonowe i tworzywowe;

-      odgałęzienia do sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej z rur PVC o długości 450 m, włączone poprzez studnie rewizyjne lub trójniki, zakończone zaślepką;

-      rurociągu tłocznego PEHD o długości ok. 2300 m, z niezbędnym uzbrojeniem w postaci m. in. zaworów odpowietrzająco-napowietrzających, czyszczaków;

-      dwóch przepompowni ścieków ze zbiornikiem z kręgów betonowych lub polimerobetonowych, w systemie dwupompowym o naprzemiennej pracy pomp wyposażoną w pompy zatapialne, w kwasoodporny osprzęt i instalację hydrauliczną oraz automatyczne sterowanie pracy pomp z sygnalizacją alarmową i możliwością awaryjnego zasilania agregatem prądotwórczym oraz monitoringiem. 

Kanalizacja sanitarna zlokalizowana zostanie w większości w pasie drogowym dróg gminnych o nawierzchni bitumicznej. Tereny przyległe stanowią głównie gospodarstwa rolne, budownictwo jednorodzinne oraz pola uprawne. Przepompownie ścieków zlokalizowane zostaną na działkach o numerach ewidencyjnych: 56 i 67 obręb Walentynów. 

Rurociągi kanalizacji sanitarnej posadowione zostaną na głębokości w zakresie 1,2-5,0 m p.p.t. Planowane roboty prowadzone będą w wykopach wąskoprzestrzennych zabezpieczanych szalunkami a przejścia przez jezdnię asfaltową zostaną wykonane wykopem otwartym albo w sposób bezwykopowy metodą przewiertu.

Celem inwestycji jest odprowadzenie ścieków sanitarnych z zabudowy mieszkaniowej. Ścieki odprowadzane będą do istniejącej kanalizacji sanitarnej w miejscowości Pogrzybów a docelowo do oczyszczalni ścieków w Rąbczynie, która posiada rezerwę umożliwiającą przyjęcie planowanej ilości ścieków.

Realizacja przedsięwzięcia wiąże się z zastosowaniem typowych dla tego rodzaju przedsięwzięć materiałów i surowców budowlanych takich jak: rury z PVC, PE, piasek, kruszywo. Na potrzeby realizacji przedsięwzięcia niezbędne będzie także zużycie paliw oraz wody.  Zapotrzebowanie na wodę wystąpi tylko na etapie realizacji robót na cele związane z próbami szczelności rurociągów. Woda pobierana będzie sukcesywnie z systemu wodociągowego, a po wykonaniu prób będzie sukcesywnie zrzucana rurociągami kanalizacyjnymi. Woda po przeprowadzeniu prób szczelności kanałów zostanie wykorzystana do próby szczelności instalacji pompowni oraz do wykonania prób techniczno-ruchowych (rozruchu) przepompowni; po wykorzystaniu trafi ostatecznie do oczyszczalni ścieków.

Burmistrz 

Gminy i Miasta Raszków

/-/ z up.  Mirosław Sikora