OBWIESZCZENIE o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Raszków, dnia 16 kwietnia 2025 roku
OŚ.6220.7.2022
OBWIESZCZENIE
o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 ze zmianami), w związku z art. 74 ust. 3 oraz art. 38 i 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowiska (Dz. U. z 2024r., poz. 1112 ze zmianami)
zawiadamiam strony postępowania
że, w dniu 10 kwietnia 2025 roku, wydana została decyzja znak sprawy OŚ.6220.7.2022 o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia dla planowanego przedsięwzięcia pod nazwą "Stacja kasacji pojazdów wycofanych z eksploatacji, miejsce przetwarzania i zbierania odpadów" przewidzianego do realizacji na terenie działek nr 18/8 i 18/11 obręb 0009 Przybysławice, gmina Raszków, powiat ostrowski, województwo wielkopolskie,
której treść podaję poniżej.
Ponadto informuję, iż na podstawie art. 74 ust 3 wyżej wymienionej ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, organ prowadzący postępowanie w sprawie zawiadamia strony w trybie art. 49 ustawy kodeks postępowania administracyjnego, który mówi, iż strony będą zawiadomione o toku postępowania przez obwieszczenie.
Dane o ww. postanowieniu zgodnie z art. 21 wyżej wspomnianej ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie zostały zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie prowadzonym przez Urząd Gminy i Miasta Raszków na stronie Biuletynu Informacji Publicznej www.raszkow.pl/bip, oraz http://bazaoos.gdos.gov.pl.
Z ww. decyzją oraz innymi aktami sprawy zgromadzonymi w toku prowadzonego postępowania w tym z uzgodnieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim, można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta Raszków, ul. Rynek 32, pokój nr 8, od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1600.
Na niniejszą decyzję przysługuje Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Raszków w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
W myśl art. 49 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego okres 14 dni na wniesienie odwołania rozpoczyna się po upływie 14 dni licząc od dnia publicznego ogłoszenia.
Raszków, dnia 10 kwietnia 2025 roku
OŚ. 6220.7.2022
DECYZJA
Na podstawie art. 104, ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r., poz. 572 ze zmianami), art. 71 ust. 1 ust. 2 pkt. 1, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 80, 82 i 85 ust. 1, ust. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024r., poz. 1112 ze zmianami), a także §2, ust. 1 pkt 42, pkt 43, pkt. 47 i § 3 ust. 1 pkt. 83 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku firmy AUTOMAGAZYN Szymon Jędrzejak, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pod nazwą "Stacja kasacji pojazdów wycofanych z eksploatacji, miejsce przetwarzania i zbierania odpadów" przewidzianego do realizacji na terenie działek nr 18/8 i 18/11 obręb 0009 Przybysławice, gmina Raszków, powiat ostrowski, województwo wielkopolskie oraz przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:
ustalam
środowiskowe uwarunkowania dla realizacji przedsięwzięcia pod nazwą "Stacja kasacji pojazdów wycofanych z eksploatacji, miejsce przetwarzania i zbierania odpadów" przewidzianego do realizacji na terenie działek nr 18/8 i 18/11 obręb 0009 Przybysławice, gmina Raszków, powiat ostrowski, województwo wielkopolskie i jednocześnie:
I. Określam:
1. rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na utworzeniu stacji demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, miejsca demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, miejsc przetwarzania odpadów tworzyw sztucznych i papieru oraz miejsca zbierania odpadów, zlokalizowanych na działce o nr ewid. 18/8 i 18/11 obręb 0009 Przybysławice, gmina Raszków.
W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia planowane jest utworzenie placu magazynowego odpadów, utworzenie dróg wewnętrznych i pożarowych, placów manewrowych oraz parkingu z miejscami postojowymi dla samochodów osobowych i ciężarowych i budowę budynku o powierzchnia 1194,30 m2 (I etap inwestycji) i budynku o powierzchni 1003,60 m2 (II etap inwestycji).
2. warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane i eksploatowane z uwzględnieniem następujących warunków:
- W stacji demontażu pojazdów i miejscu demontażu pojazdów prowadzić demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji i części pojazdów usuniętych w trakcie naprawy, w łącznej ilości nie większej niż 5 030 Mg/rok.
- W instalacji do przetwarzania tworzyw sztucznych przetwarzać odpady w łącznej ilości nie większej niż 4 000 Mg/rok.
- W belownicy przetwarzać odpady papieru i tektury oraz tworzyw sztucznych w łącznej ilości do 36 000 Mg/rok.
- Prowadzić zbieranie odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne związanych z konserwacją, naprawą lub demontażem pojazdów, odpadów metali żelaznych i nieżelaznych, kabli, drewna, szkła, tworzyw sztucznych, papieru i tektury, baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Maksymalna łączna ilość wszystkich rodzajów odpadów, które będą magazynowane w okresie roku nie może przekroczyć 20 000 Mg.
- Zakład wyposażyć w sorbenty służące do neutralizacji ewentualnych wycieków zanieczyszczeń środowiska gruntowo - wodnego.
- Do przetwarzania odpadów wykorzystywać maszyny zasilane energią elektryczną.
- Odprowadzanie paliw oraz płynów eksploatacyjnych z demontowanych pojazdów oraz magazynowanie zgromadzonych substancji prowadzić w sposób eliminujący emisję tych substancji do powietrza.
- Pracę zakładu oraz ruch pojazdów ograniczyć do pory dziennej, tj. w godz.: 6:00 – 22:00.
- Na etapie prowadzenia prac ziemnych kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce, poza teren realizacji prac budowlanych. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
- Eksploatacja przedsięwzięcia nie powinna powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza teren, do którego inwestor ma tytuł prawny.
- Należy wyposażyć w szczelne powierzchnie tereny zakładu narażone na zanieczyszczenia substancjami niebezpiecznymi.
- Wymontowane z pojazdów zbiorniki z gazem należy usunąć z sektora i magazynować zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 roku w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz.U. z 2005r. Nr 243, poz. 2063 z późn. zm.).
- Należy zapewnić prawidłową gospodarkę ściekową odprowadzanych ścieków bytowo-gospodarczych, przemysłowych oraz wód opadowych i roztopowych.
- Emisja zanieczyszczeń odprowadzanych do powietrza ze wszystkich źródeł zakładu nie może powodować przekroczenia standardów jakości powietrza oraz wartości odniesienia substancji w powietrzu.
- Emisja hałasu nie może powodować przekroczenia dopuszczalnych poziomów dla terenów chronionych akustycznie.
3. wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę:
W dokumentacji służącej do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę przedmiotowego przedsięwzięcia należy uwzględnić następujące rozwiązania chroniące środowisko:
- Odcieki ze wszystkich projektowanych powierzchni szczelnych zbierać systemem odprowadzania ścieków przemysłowych i po oczyszczeniu w separatorze substancji ropopochodnych kierować do szczelnego zbiornika bezodpływowego. Zapewnić regularny wywóz zgromadzonych w zbiorniku ścieków przez uprawniony podmiot.
- Stanowisko mycia pojazdów przeznaczonych do demontażu zorganizować na utwardzonym, szczelnym podłożu o odpowiednio wyprofilowanych spadkach zabezpieczających przed rozlaniem ścieków poza obręb stanowiska, wyposażonym w szczelny system zbierania i gromadzenia ścieków.
- Wody opadowe lub roztopowe z powierzchni dachowych, odprowadzać na tereny biologicznie czynne, do których wnioskodawca posiada tytuł prawny, bez powodowania szkód na terenach sąsiednich.
- W przypadku realizacji wentylacji mechanicznej w hali demontażu, zainstalować nie więcej niż 2 wentylatory umieszczone na dachu o maksymalnym poziomie mocy akustycznej 85 dB każdy.
- Do celów grzewczych na terenie zakładu wykorzystywać maksymalnie dwa kotły opalane pelletem drzewnym o mocy nie większej niż 120 kW każdy. Spaliny z kotłów odprowadzać indywidualnymi, pionowymi, otwartymi emitorami z wylotami umieszczonymi na wysokości minimum 8,4 m n.p.t. (jeden) i 7,8 m n.p.t. (drugi). Dopuszcza się stosowanie innego paliwa o takich samych lub niższych parametrach emisji.
II. Nie stwierdzam
1. Konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
Planowana inwestycja nie należy do przedsięwzięć o których mowa w art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024r. poz. 54 ze zmianami), wymagających utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
2. Konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o których mowa w art. 72 ust. 1, pkt. 1 ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024r., poz. 1112 ze zmianami),
III. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załączniki do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
UZASADNIENIE
Firma AUTOMAGAZYN Szymon Jędrzejak, zwróciła się do Burmistrza Gminy i Miasta Raszków z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pod nazwą "Stacja kasacji pojazdów wycofanych z eksploatacji, miejsce przetwarzania i zbierania odpadów" przewidzianego do realizacji na terenie działek nr 18/8 i 18/11 obręb 0009 Przybysławice, gmina Raszków, powiat ostrowski, województwo wielkopolskie.
Na podstawie art. 59 ust. 1 pkt. 1, ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024r., poz. 1112 ze zmianami), realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, określonego w §2, ust. 1 pkt 42, pkt 43, pkt. 47 i § 3 ust. 1 pkt. 83 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zmianami), wymaga przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Z uwagi, że przedmiotowa inwestycja należy do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko do wniosku o wydanie wyżej wymienionej decyzji został załączony raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wraz z jego zapisem w formie elektronicznej.
Na podstawie art. 77 ust. 1 pkt. 1, 2, 3 , 4 organ prowadzący postępowanie pismem z 28 grudnia 2022 roku, znak sprawy OŚ.6220.7.2022 zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu o uzgodnienie warunków oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim o wydanie opinii, dotyczących realizacji ww. przedsięwzięcia.
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu, postanowieniem z dnia 03.07.2023r. (data wpływu do Urzędu Gminy i Miasta Raszków 04.07.2023r.), znak sprawy PO.RZŚ.4900.6.2023.HG uzgodnił realizację przedsięwzięcia pod nazwą "Stacja kasacji pojazdów wycofanych z eksploatacji, miejsce przetwarzania i zbierania odpadów" przewidzianego do realizacji na terenie działek nr 18/8 i 18/11 obręb 0009 Przybysławice, gmina Raszków, powiat ostrowski, województwo wielkopolskie i nie stwierdził w proponowanym wariancie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem z dnia 28 listopada 2023 roku (data wpływu do Urzędu Gminy i Miasta Raszków 29.11.2023 roku), znak sprawy WOO-I.4221.8.2023.JW.7 postanowił uzgodnić w toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacje przedsięwzięcia pn.: „Stacja kasacji pojazdów wycofanych z eksploatacji, miejsce przetwarzania i zbierania odpadów”, przewidzianego do realizacji na działkach nr 18/8 i 18/11 obręb 0009 Przybysławice, gmina Raszków i wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków:
1. W stacji demontażu pojazdów i miejscu demontażu pojazdów prowadzić demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji i części pojazdów usuniętych w trakcie naprawy, w łącznej ilości nie większej niż 5 030 Mg/rok.
2. W instalacji do przetwarzania tworzyw sztucznych przetwarzać odpady w łącznej ilości nie większej niż 4 000 Mg/rok.
3. W belownicy przetwarzać odpady papieru i tektury oraz tworzyw sztucznych w łącznej ilości do 36 000 Mg/rok.
4. Prowadzić zbieranie odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne związanych z konserwacją, naprawą lub demontażem pojazdów, odpadów metali żelaznych i nieżelaznych, kabli, drewna, szkła, tworzyw sztucznych, papieru i tektury, baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Maksymalna łączna ilość wszystkich rodzajów odpadów, które będą magazynowane w okresie roku nie może przekroczyć 20 000 Mg.
5. Odcieki ze wszystkich projektowanych powierzchni szczelnych zbierać systemem odprowadzania ścieków przemysłowych i po oczyszczeniu w separatorze substancji ropopochodnych kierować do szczelnego zbiornika bezodpływowego. Zapewnić regularny wywóz zgromadzonych w zbiorniku ścieków przez uprawniony podmiot.
6. Stanowisko mycia pojazdów przeznaczonych do demontażu zorganizować na utwardzonym, szczelnym podłożu o odpowiednio wyprofilowanych spadkach zabezpieczających przed rozlaniem ścieków poza obręb stanowiska, wyposażonym w szczelny system zbierania i gromadzenia ścieków.
7. Wody opadowe lub roztopowe z powierzchni dachowych, odprowadzać na tereny biologicznie czynne, do których wnioskodawca posiada tytuł prawny, bez powodowania szkód na terenach sąsiednich.
8. Zakład wyposażyć w sorbenty służące do neutralizacji ewentualnych wycieków zanieczyszczeń środowiska gruntowo - wodnego.
9. W przypadku realizacji wentylacji mechanicznej w hali demontażu, zainstalować nie więcej niż 2 wentylatory umieszczone na dachu o maksymalnym poziomie mocy akustycznej 85 dB każdy.
10. Do celów grzewczych na terenie zakładu wykorzystywać maksymalnie dwa kotły opalane pelletem drzewnym o mocy nie większej niż 120 kW każdy. Spaliny z kotłów odprowadzać indywidualnymi, pionowymi, otwartymi emitorami z wylotami umieszczonymi na wysokości minimum 8,4 m n.p.t. (jeden) i 7,8 m n.p.t. (drugi). Dopuszcza się stosowanie innego paliwa o takich samych lub niższych parametrach emisji.
11. Do przetwarzania odpadów wykorzystywać maszyny zasilane energią elektryczną.
12. Odprowadzanie paliw oraz płynów eksploatacyjnych z demontowanych pojazdów oraz magazynowanie zgromadzonych substancji prowadzić w sposób eliminujący emisję tych substancji do powietrza.
13. Pracę zakładu oraz ruch pojazdów ograniczyć do pory dziennej, tj. w godz.: 6:00 – 22:00.
14. Na etapie prowadzenia prac ziemnych kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce, poza teren realizacji prac budowlanych. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrowie Wielkopolskim opinią sanitarną ON-NS.9011.3.2.2023 z dnia 12 czerwca 2024 roku (data wpływu do tutejszego Urzędu przez skrzynkę ePUAP 12.06.2024 roku) zaopiniował realizację przedsięwzięcia w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych z następującymi warunkami:
- Eksploatacja przedsięwzięcia nie powinna powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza teren, do którego inwestor ma tytuł prawny.
- Należy wyposażyć w szczelne powierzchnie tereny zakładu narażone na zanieczyszczenia substancjami niebezpiecznymi.
- Wymontowane z pojazdów zbiorniki z gazem należy usunąć z sektora i magazynować zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 roku w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz.U. z 2005r. Nr 243, poz. 2063 z późn. zm.).
- Należy zapewnić prawidłową gospodarkę ściekową odprowadzanych ścieków bytowo-gospodarczych, przemysłowych oraz wód opadowych i roztopowych.
- Emisja zanieczyszczeń odprowadzanych do powietrza ze wszystkich źródeł zakładu nie może powodować przekroczenia standardów jakości powietrza oraz wartości odniesienia substancji w powietrzu.
- Emisja hałasu nie może powodować przekroczenia dopuszczalnych poziomów dla terenów chronionych akustycznie.
Ponadto z uwagi, że realizacja planowanego przedsięwzięcia może znacząco oddziaływać na środowisko oraz, że został złożony raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w przedmiotowym postępowaniu zapewniono udział społeczeństwa w którym zostało wydane obwieszczenie z dnia 31 grudnia 2024 roku Burmistrza Gminy i Miasta Raszków, informujące o rozpoczęciu procedury z udziałem społeczeństwa w postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pod nazwą "Stacja kasacji pojazdów wycofanych z eksploatacji, miejsce przetwarzania i zbierania odpadów" przewidzianego do realizacji na terenie działek nr 18/8 i 18/11 obręb 0009 Przybysławice, gmina Raszków, powiat ostrowski, województwo wielkopolskie. Udział w tym postępowaniu przysługiwał każdemu.
Dane o tym zdarzeniu zostały podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Raszków w siedzibie Urzędu: Raszków, ul. Rynek 32, na stronie biuletynu informacji publicznej Urzędu Gminy i Miasta Raszków www.bip.raszkow.pl i poprzez ogłoszenie w danej miejscowości w sposób zwyczajowo przyjęty.
W trakcie prowadzonej procedury z udziałem społeczeństwa nie wpłynęły żadne wnioski i uwagi dotyczące przedmiotowego przedsięwzięcia.
W postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wzięto pod uwagę następujące dowody:
- stanowiska organów uzgadniających i opiniujących.
- ustalenia zawarte w raporcie oraz uzupełnieniach do raportu oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.
Dla terenu na którym planowane jest przedsięwzięcie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, to jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy i Miasta Raszków dla obszaru wsi Radłów, Jelitów oraz części obszaru wsi Rąbczyn, Pogrzybów, Przybysławice, Moszczanka, Skrzebowa, Korytnica, zatwierdzonego Uchwałą Nr XXXVI/282/2018 Rady Gminy i Miasta Raszków z dnia 8 lutego 2018 roku, ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego z dnia 20 lutego 2018 roku, poz. 1601. Zgodnie z ustaleniami tego planu miejscowego, działka:
- nr 18/8 położona w miejscowości Przybysławice, przeznaczona jest pod tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów o symbolu jednostki bilansowej D1-P;
- nr 18/11 położona w miejscowości Przybysławice, w części przeznaczona jest pod tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów o symbolu jednostki bilansowej D1-P oraz w części przeznaczona jest pod tereny dróg wewnętrznych o symbolu jednostki bilansowej D3-KD-W.
Planowane przedsięwzięcie realizowane na terenie działek nr ewid. 18/8 i 18/11 obręb 0009 Przybysławice, gmina Raszków polegać będzie na utworzeniu stacji demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, miejsca demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, miejsc przetwarzania odpadów tworzyw sztucznych i papieru oraz miejsca zbierania odpadów. Jak wynika z raportu, powierzchnia działek objętych wnioskiem wynosi 2,01 ha. W ramach planowanego przedsięwzięcia przewidziane jest m.in. utworzenie placu magazynowego odpadów o powierzchni do 3230,75 m2, utworzenie dróg wewnętrznych i pożarowych, placów manewrowych oraz parkingu z miejscami postojowymi dla samochodów osobowych i ciężarowych, budowa budynku o powierzchni 1194,30 m2 (I etap inwestycji) i budynku o powierzchni 1003,60 m2 (II etap inwestycji).
W stacji demontażu przetwarzane będą pojazdy kategorii M1, N1, L2e, natomiast w miejscu demontażu pojazdów demontowane będą pojazdy spoza tych kategorii. W stacji prowadzone będzie przetwarzanie odpadów, które obejmuje odzysk odpadów w procesie R12 – Wymiana odpadów w celu poddania ich któremukolwiek z procesów wymienionych w pozycji R1-R11 oraz w procesie R13 – Magazynowanie odpadów poprzedzające którykolwiek z procesów wymienionych w pozycji R1-R12. Wnioskodawca planuje prowadzić demontaż zużytych lub nienadających się do użytkowania pojazdów o kodach 16 01 04* w ilości do 4 700 Mg/rok i 16 01 06 w ilości do 300 Mg/rok. Ponadto, w związku z tym, iż zgodnie z art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 2056 z późn. zm.), przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest obowiązany do przyjęcia będących odpadami części samochodów osobowych usuniętych w trakcie naprawy, o ile nie spowoduje to przekroczenia masy odpadów przewidywanych do przetworzenia i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku, określonych w pozwoleniu zintegrowanym lub innej decyzji w zakresie gospodarki odpadami wymaganych w związku z prowadzeniem stacji demontażu, wnioskodawca planuje prowadzić przetwarzanie odpadów o kodach 16 01 22 – Inne niewymienione elementy w ilości 15 Mg/rok oraz 16 01 99 – Inne niewymienione odpady w ilości 15 Mg/rok. W ramach stacji demontażu zaplanowano wyodrębnienie sektorów: przyjmowania pojazdów; magazynowania przyjętych pojazdów; usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów; demontażu z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia oraz elementów, w tym odpadów nadających się do odzysku lub recyklingu albo unieszkodliwienia; magazynowania wymontowanych z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia oraz magazynowania odpadów pochodzących z demontażu pojazdów. Z przedstawionych informacji wynika, że wszystkie sektory będą wykonane oraz wyposażone zgodnie z wymaganiami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla stacji demontażu oraz sposobu demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. nr 143 poz. 1206 ze zm.).
Wnioskodawca zamierza również przetwarzać odpady tworzyw sztucznych i papieru. Jak wynika z dokumentacji na utwardzonym placu magazynowym o powierzchni 400 m2 posadowiona zostanie belownica do papieru i tworzyw sztucznych oraz młyn i kruszarka do tworzyw sztucznych. Wnioskodawca przewiduje przetwarzać w młynie i kruszarce, w ramach procesów R12 i R13, odpady o kodach: 07 02 13 – Odpady tworzyw sztucznych, 15 01 02 – Opakowania z tworzyw sztucznych, 16 01 19 – Tworzywa sztuczne i 19 12 04 – Tworzywa sztuczne i guma, w łącznej ilości do 4000 Mg/rok. W wyniku przetwarzania powstaną odpady 19 12 04 – Tworzywa sztuczne i guma i 19 12 12 – Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11, które będą magazynowane na placu magazynowym w oznakowanym kontenerze lub pojemniku lub worku big-bag lub luzem bezpośrednio na utwardzonym placu. W belownicy przetwarzane będą odpady: 03 03 07 – Mechanicznie wydzielone odrzuty z przeróbki makulatury i tektury, 03 03 08 – Odpady z sortowania papieru i tektury przeznaczone do recyklingu, 15 01 01 – Opakowania z papieru i tektury, 20 01 01 – Papier i tektura, 07 02 13 – Odpady tworzyw sztucznych i 15 01 02 – Opakowania z tworzyw sztucznych, w łącznej ilości do 36 000 Mg/rok. W wyniku przetwarzania w belownicy będą wytwarzane odpady 19 12 01 – Papier i tektura oraz 19 12 04 – Tworzywa sztuczne i guma, które będą magazynowane na placu magazynowym, w postaci sprasowanych kostek.
Po realizacji przedsięwzięcia prowadzone będzie również zbieranie odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne, zbliżonych do odpadów, które będą wytwarzane przez wnioskodawcę w stacji demontażu pojazdów, a także odpadów metali żelaznych i nieżelaznych, kabli, drewna zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz papieru i tektury, w ilości, w zależności od rodzaju odpadów, od 10 Mg/rok do 10 000 Mg/rok. Odpady będą zbierane w sposób selektywny, w dostosowanych do rodzajów gromadzonych odpadów pojemnikach, big-bagach, stertach w wyznaczonych miejscach w budynku lub placu magazynowego. Maksymalna łączna ilość wszystkich rodzajów odpadów, które będą magazynowane w okresie roku wyniesie 20 000 Mg.
Czynności wykonywane w ramach przetwarzania odpadów będą prowadziły do odzyskiwania surowców wtórnych oraz wytwarzania odpadów. W zakładzie wytwarzane będą odpady, zarówno niebezpieczne, jak i inne niż niebezpieczne. Wszystkie wytwarzane odpady będą magazynowane selektywnie w wyznaczonych miejscach, w sposób zabezpieczający środowisko przed zanieczyszczeniem. Odpady niebezpieczne będą magazynowane w budynkach lub na placu magazynowym. Plac, na którym magazynowane będą odpady będzie skanalizowany. Wyznaczone miejsca magazynowe w budynkach będą miały nieprzepuszczalne podłoże i wyposażenie w urządzenia do likwidacji wycieków. Wytwarzane na poszczególnych etapach przedsięwzięcia odpady będą zagospodarowane zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami. Przy założeniu, że wnioskodawca będzie realizował planowane przedsięwzięcie zgodnie z zapisami w przedstawionej dokumentacji i warunkami niniejszej decyzji inwestycja nie będzie naruszać prawa w zakresie gospodarki odpadami. Powyższe założenia wnioskodawcy, dotyczące rodzaju i ilości przetwarzanych odpadów, stanowią podstawę oceny oddziaływania na środowisko planowanej inwestycji, dlatego zostały wpisane jako warunki realizacji inwestycji.
Planowane przedsięwzięcie zaopatrywane będzie wyłącznie w wodę z miejskiej sieci wodociągowej poprzez projektowane przyłącze, na podstawie stosownej umowy o zaopatrzenie w wodę. Woda pobierana z wodociągu zużywana będzie na cele bytowo-gospodarcze dla zatrudnionych pracowników i na cele porządkowe związane z prowadzoną działalnością. Ścieki powstające w związku z utrzymaniem czystości powierzchni zmywalnej części socjalnej i biurowej będą odprowadzane poprzez projektowaną kanalizację sanitarną do przyzakładowej mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków z drenażem rozsączającym. Jak wynika z dokumentacji, na omawianym terenie nie znajduje się sieć kanalizacji sanitarnej ani deszczowej. Z raportu wynika, że zakład nie będzie wymagał poboru wody na cele technologiczne.
Sektor przyjmowania pojazdów, sektor magazynowania przyjętych pojazdów oraz sektor magazynowania odpadów będą zlokalizowane na utwardzonej, szczelnej powierzchni. W sektorze magazynowania przyjętych pojazdów pojazdy magazynowane będą w sposób zabezpieczający je przed wyciekami paliw i płynów eksploatacyjnych. Sektor usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów oraz sektor demontażu z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia, zlokalizowane zostaną w obiekcie budowlanym o utwardzonym, szczelnym podłożu, a sektor magazynowania wymontowanych z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia wykonany będzie na utwardzonej, zadaszonej powierzchni. Wymontowane z pojazdów przedmioty wyposażenia i części nadające się do ponownego użycia magazynowane będą w sposób zabezpieczający je przed uszkodzeniem oraz uniemożliwiający ewentualne wycieki płynów eksploatacyjnych. Powierzchnie szczelne wszystkich sektorów, w tym również plac na odpady gruzu, plac magazynowania odpadów złomu, boksy na kruszywo podłączone zostaną do systemu odprowadzania ścieków przemysłowych, który kierował je będzie do separatora substancji ropopochodnych, a następnie do zbiornika bezodpływowego, skąd wywożone będą okresowo do oczyszczalni ścieków przez uprawniony podmiot. Wody opadowe lub roztopowe z utwardzonych powierzchni niezadaszonych będą zbierane i zagospodarowywane wraz z odciekami przemysłowymi. W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniem, zobowiązano wnioskodawcę aby odcieki ze wszystkich powierzchni szczelnych zbierał systemem odprowadzania ścieków przemysłowych, który kierował je będzie do separatora substancji ropopochodnych, a następnie do zbiornika bezodpływowego, skąd wywożone będą okresowo do oczyszczalni ścieków przez uprawniony podmiot. W warunkach niniejszej decyzji wskazano ponadto, aby wody opadowe lub roztopowe z powierzchni dachowych, odprowadzać na tereny biologicznie czynne, do których wnioskodawca posiada tytuł prawny, bez powodowania szkód na terenach sąsiednich oraz zobowiązano wnioskodawcę do zapewnienia na terenie przedsięwzięcia dostępności sorbentów. Wraz z uzupełnieniem raportu z sierpnia 2023 r, wnioskodawca dodał informację, że na terenie inwestycji będzie funkcjonowało stanowisko mycia pojazdów przeznaczonych do demontażu. Wobec braku szczegółowych informacji na temat planowanego stanowiska mycia pojazdów przeznaczonych do demontażu, tut. organ wskazał w warunkach realizacji przedsięwzięcia, aby zorganizowane zostało ono na utwardzonym, szczelnym podłożu o odpowiednio wyprofilowanych spadkach zabezpieczających przed rozlaniem ścieków poza obręb stanowiska, wyposażonym w szczelny system zbierania i gromadzenia ścieków. Należy wskazać, iż eksploatacja stanowiska nie może naruszać zapisów rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, których wprowadzanie w ściekach przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego (Dz. U. poz. 1220).
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie poza obszarami głównych zbiorników wód podziemnych. Jak wynika z raportu, omawiany obszar charakteryzuje się występowaniem dwóch poziomów wodonośnych. Pierwszy z nich to poziom wód gruntowych o swobodnym zwierciadle wody w piaskach drobnych i średnich o zmiennej miąższości od 2 m do około 10 m. Na zachodzie poziom ten ulega całkowitej redukcji na krawędzi doliny kopalnej Raszków – Przybysławice. Na wschód od Przybysławic poziom ten jest drenowany przez rzekę Ołobok w niewielkiej dolinie współczesnej, która ukształtowała w tej okolicy wraz z dopływowymi kanałami melioracyjnymi dolinę zalewową o szerokości od 100 m do 700 m. Drugi poziom to warstwa wodonośna doliny kopalnej o napiętym zwierciadle wody. Miąższość tego poziomu waha się od 3 m w rejonie wschodniej i zachodniej granicy doliny kopalnej i na wysoczyźnie do ponad 20 m w centrum doliny kopalnej. Najbliżej usytuowanym ujęciem głębinowym jest ujęcie wód podziemnych przy Stacji Uzdatniania Wody w Raszkowie. Ujęcie to oddalone jest o około 1,4 km na północ od planowanego przedsięwzięcia.
W wyniku analizy materiałów dotyczących budowy geologicznej, warunków hydrogeologicznych, uwzględniając skalę, charakter przedsięwzięcia, wziąwszy pod uwagę planowane rozwiązania chroniące środowisko gruntowo-wodne, w tym rozwiązania w zakresie gospodarki wodno-ściekowej i magazynowania oraz postępowania z odpadami, nie przewiduje się znacząco negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne, w tym wody podziemne i powierzchniowe.
W raporcie i uzupełnieniu przedstawiono oddziaływanie przedmiotowego przedsięwzięcia na jakość powietrza. Źródłem emisji będzie proces energetycznego spalania paliw, ponieważ zakład będzie eksploatować dwa kotły klasy V opalane pelletem drzewnym (biomasa drzewna) o maksymalnej mocy 120 kW każdy. Ponadto, źródłami emisji zanieczyszczeń do powietrza będą pojazdy silnikowe poruszające się po terenie przedsięwzięcia. Maszyny wykorzystywane w zakładzie, w tym głównie prasa belująca, zgniatarka do złomu, młyn do tworzyw sztucznych, będą zasilane energią elektryczną. Procesy prowadzone w tych maszynach, jak oceniono w przedstawionej dokumentacji, będą miały znikomy charakter. Biorąc pod uwagę powyższe, w warunkach realizacji przedsięwzięcia wskazano, aby odprowadzanie paliw oraz płynów eksploatacyjnych z demontowanych pojazdów oraz magazynowanie zgromadzonych substancji prowadzić w sposób eliminujący emisję tych substancji do powietrza. Wnioskodawca winien realizować powyższe z uwzględnieniem zapisów ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2065).
Z wykonanych obliczeń rozprzestrzeniania się substancji w powietrzu wynika, że emisje z ww. źródeł nie będą powodować przekroczenia dopuszczalnych wartości odniesienia w powietrzu oraz dopuszczalnych częstości przekroczeń określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2010 r. Nr 16, poz. 87) poza terenem do którego wnioskodawca posiada tytuł prawny oraz, że będą dotrzymane standardy jakości powietrza określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2021 r. poz. 845), z wyjątkiem substancji pyłowej w postaci pyłu PM 2,5. Zgodnie z informacjami przedstawionymi w załączonym do raportu piśmie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, Regionalnego Wydziału Monitoringu Środowiska w Poznaniu z 01.07.2022 r. aktualny stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania (tzw. tło) określono dla pyłu PM 2,5 na poziomie 20 µg/m3, co oznacza, że tło dla tej substancji zostało wysycone. Z obliczeń przedstawionych przez wnioskodawcę wynika, że w ramach odziaływania projektowanego zakładu najwyższe stężenie tej substancji na granicy zakładu wyniesie 0,073 µg/m3. Biorąc zatem pod uwagę fakt, że oddziaływanie zakładu w zakresie tej substancji będzie niewielkie należy uznać, że przedmiotowy zakład nie wpłynie w sposób istotny na poziom tej substancji w powietrzu. Skumulowane oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia z innymi istniejącymi przedsięwzięciami znajdującymi się w okolicy zostało ocenione poprzez uwzględnienie w przedstawionych obliczeniach aktualnego stanu jakości powietrza, o którym mowa powyżej, co jest zgodne z obowiązującą referencyjną metodyką modelowania poziomów substancji w powietrzu. Spełnienie warunków nałożonych na wnioskodawcę w niniejszej decyzji oraz założeń zawartych w przedstawionej dokumentacji przyczyni się do minimalizacji uciążliwości związanych z emisją substancji zanieczyszczających powietrze, pochodzących z przedmiotowego przedsięwzięcia.
Najbliższe tereny chronione akustycznie, wskazane w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112), znajdują się w odległości ok. 380 m na południowy zachód od terenu przedsięwzięcia i są to tereny zabudowy mieszkaniowej. Na podstawie ogólnodostępnych serwisów mapowych ustalono, iż zabudowa ta stanowi zabudowę o charakterze zagrodowym. Głównymi źródłami emisji hałasu na terenie objętym wnioskiem po realizacji planowanej inwestycji będzie hala demontażu jako źródło kubaturowe, procesy prowadzone na placach oraz ruch pojazdów. W raporcie wskazano, że zakład będzie pracował tylko w porze dnia. Demontaż pojazdów będzie się odbywał wewnątrz planowanego obiektu. Na obecnym etapie wnioskodawca nie jest w stanie określić, czy w obiekcie budowlanym będzie konieczna wentylacja mechaniczna, zatem stosując zasadę przezorności, w obliczeniach przyjęto 2 wentylatory umieszczone na dachu o równoważnym poziomie mocy akustycznej 85 dB. Na placach wykonywane będą prace przeładunkowe i transport wewnętrzny (wózki widłowe, koparko-ładowarka, manewry pojazdów) oraz prace urządzeń: do mielenia, zgniatania i belowania. W raporcie przyjęto założenie, że równoważny poziom mocy akustycznej belownicy (prasy) nie przekroczy 67 dB, zgniatarki do złomu nie przekroczy 97 dB, a młyna do tworzyw sztucznych 87 dB. Według przedstawionych obliczeń, w ciągu najniekorzystniejszych 8 godzin pory dnia na teren zakładu przyjedzie, wykona manewr parkowania oraz odjedzie maksymalnie 47 samochodów osobowych i 5 pojazdów ciężarowych.
Dla powyższych warunków w przedstawionej dokumentacji wykonano obliczenia rozprzestrzeniania się hałasu w środowisku i wyznaczono zasięg równoważnego poziomu hałasu emitowanego przez zakład po realizacji planowanej inwestycji. Na podstawie wykonanych obliczeń i symulacji, biorąc pod uwagę zasięg i kształt izolinii o wartości 55 dB stwierdzono, że eksploatacja przedsięwzięcia nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na najbliższych terenach objętych ochroną akustyczną. Z zaprezentowanych wyników obliczeń wynika zatem, że hałas powodowany przez przedsięwzięcie nie spowoduje przekroczenia poziomu dopuszczalnego określonego w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112).
Z uwagi na rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz zastosowaną technologię, należy stwierdzić, że nie wpłynie ona negatywnie na warunki klimatyczne. Nie przewiduje się również, aby planowana inwestycja była podatna na problemy związane z adaptacją do postępujących zmian klimatu. Obszar zakładu znajduje się poza obszarem zagrożonym powodzią i podtopieniem oraz pojawieniem się osuwisk. Zakład nie będzie należał do kategorii zakładów dużego oraz zwiększonego ryzyka wystąpienia poważnych awarii przemysłowych, zgodnie z klasyfikacją wg rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. poz. 138).
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 z późn. zm.). Najbliżej położone obszary Natura 2000: specjalny obszar ochrony siedlisk Uroczyska Płyty Krotoszyńskiej PLH300002 oraz obszar specjalnej ochrony ptaków Dąbrowy Krotoszyńskie PLB300007 oddalone są o około 1,2 km. Sąsiedztwo przedsięwzięcia stanowią: pola uprawne, zabudowa przemysłowa, składowa, magazynowa i inne tereny przekształcone, rów melioracyjny, niewielkie zbiorniki wodne, droga.
Z przedłożonego raportu wynika, że we wrześniu oraz październiku 2022 r. na terenie inwestycji oraz w jej sąsiedztwie przeprowadzono wizje terenowe. Przedmiotowe działki stanowią użytkowane pole uprawne, w związku z czym charakteryzują się niską bioróżnorodnością. Poza rośliną uprawną – kukurydzą, występują pospolite gatunki roślin, m.in. komosa biała, rdest ptasi, bylica pospolita, mniszek pospolity, lucerna nerkowata. Nie odnotowano występowania chronionych, rzadkich lub zagrożonych wyginięciem gatunków roślin i grzybów. Na podstawie obserwacji i nasłuchów jako żerujące i zalatujące odnotowano relatywnie pospolite gatunki ptaków tj. szpak, wróbel, dymówka. Mając na uwadze pobliski rów melioracyjny oraz zbiorniki wodne, które mogą stanowić potencjalne miejsce występowania płazów zobowiązano Inwestora do regularnych kontroli wykopów i uwalniania uwięzionych w nich zwierząt. Realizacja inwestycji nie będzie związana z wycinką drzew i krzewów.
Uwzględniając warunek zawarty w decyzji oraz mając na uwadze lokalizację inwestycji poza obszarami chronionymi, na terenie użytkowanego pola uprawnego, nie stanowiącego atrakcyjnego miejsca dla występowania chronionych gatunków roślin, zwierząt i grzybów nie przewiduje się znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na etapie alizacji, eksploatacji i likwidacji na środowisko przyrodnicze, w tym na bioróżnorodność rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności gatunków chronionych, rzadkich lub ginących oraz ich siedliska, w tym utraty, fragmentacji lub izolacji siedlisk oraz zaburzenia funkcji przez nie pełnionych, a także wpływu na ekosystemy – ich kondycję, stabilność, odporność na zaburzenia, fragmentację i pełnione funkcje w środowisku. Inwestycja nie powinna także spowodować nadmiernej eksploatacji lub niewłaściwego wykorzystania zasobów przyrodniczych, czy przyczynić się do rozprzestrzeniania się gatunków obcych. Ze względu na lokalizację planowanej inwestycji poza obszarami chronionymi nie nastąpi również negatywne oddziaływanie inwestycji na gatunki, siedliska gatunków lub siedliska przyrodnicze będące przedmiotami ochrony obszarów Natura 2000, integralność obszarów Natura 2000 lub ich powiązanie z innymi obszarami chronionymi.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że prace związane z realizacją przedsięwzięcia, niezależnie od terminu ich realizacji, mogą powodować naruszenie zakazów określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1408), rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. z 2014 r., poz. 1409) i rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2022 r., poz. 2380). Przed przystąpieniem do prac sprzecznych z zakazami określonymi w wyżej cytowanych aktach prawnych należy uzyskać zezwolenia właściwego organu na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do danego gatunku.
W raporcie i uzupełnieniu przedstawiono opis wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz opis racjonalnego wariantu alternatywnego. Wskazano również, że wariant proponowany przez wnioskodawcę jest jednocześnie wariantem najkorzystniejszym dla środowiska. W dokumentacji oceniono oddziaływanie na środowisko analizowanych wariantów oraz dokonano ich porównania. Stwierdza się, że wariant proponowany przez wnioskodawcę jest możliwy do realizacji i dla niego zostały określone w niniejszej decyzji warunki realizacji.
Ocena oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, dokonana została w oparciu o szczegółowe informacje i konkretne założenia przyjęte do analiz, w tym położenie planowanego obiektu na terenie inwestycyjnym. Dla jego lokalizacji wskazanej w raporcie, przy zachowaniu wszelkich przyjętych założeń oraz spełnieniu warunków realizacji przedsięwzięcia wskazanych w niniejszej decyzji, wykazano, że przedmiotowa inwestycja nie będzie powodowała przekroczenia standardów jakości ochrony środowiska.
Ze względu na szczegółowy i jednoznaczny opis planowanej do zastosowania technologii oraz stosowanych środków mających na celu minimalizację negatywnego oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia, nie stwierdzono konieczności ponownego przeprowadzenia oceny jego oddziaływania na środowisko, w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś.
Ponadto ze względu na lokalizację w dużej odległości od granic państwa oraz zakres oddziaływania inwestycji nie stwierdzono również konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Biorąc pod uwagę powyższe należało postanowić jak w sentencji.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu, za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
Zgodnie z treścią art. 127a ww. ustawy Kodeks postępowania administracyjnego:
§ 1. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
§ 2. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
W przypadku złożenia przez stronę oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do odwołania decyzji (określonego w §2) nie przysługuje prawo do odwołania się ani zaskarżenia decyzji do sądu administracyjnego.
W załączeniu:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia
Otrzymuje za dowodem doręczenia:
1. Strony postępowania wg. art. 49 ustawy k.p.a.
Klauzula informacyjna
Informuję, że:
1) administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Urząd Gminy i Miasta Raszków z siedzibą w Raszkowie przy ul. Rynek 32, zwanym dalej Administratorem; Administrator prowadzi operacje przetwarzania Pani/Pana danych osobowych,
2) kontakt do inspektora danych osobowych: e-mail: inspektor@osdidk.pl,
3) Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji zadań i nie będą udostępniane innym odbiorcom,
4) Administrator danych osobowych, przetwarza Pani/Pana dane osobowe na podstawie obowiązujących przepisów prawa, zawartych umów oraz na podstawie udzielonej zgody,
5) podanie danych jest niezbędne do rozpatrzenia złożonego wniosku,
6) posiada Pani/Pan prawo do:
· żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
· wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania,
· przenoszenia danych,
· wniesienia skargi do organu nadzorczego
· cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych.
7) Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu,
8) Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów określonych w pkt 3, a po tym czasie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
Załącznik nr 1 do decyzji z dnia 10.04.2025 roku
znak sprawy OŚ.6220.7.2022
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia
Planowane przedsięwzięcie realizowane na terenie działek nr ewid. 18/8 i 18/11 obręb 0009 Przybysławice, gmina Raszków, polegać będzie na utworzeniu stacji demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, miejsca demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, miejsc przetwarzania odpadów tworzyw sztucznych i papieru oraz miejsca zbierania odpadów. Powierzchnia działek objętych wnioskiem wynosi 2,01 ha. W ramach planowanego przedsięwzięcia przewidziane jest m.in. utworzenie placu magazynowego odpadów o powierzchni do 3230,75 m2, utworzenie dróg wewnętrznych i pożarowych, placów manewrowych oraz parkingu z miejscami postojowymi dla samochodów osobowych i ciężarowych, budowa budynku o powierzchni 1194,30 m2 (I etap inwestycji) i budynku o powierzchni 1003,60 m2 (II etap inwestycji).
W stacji demontażu przetwarzane będą pojazdy kategorii M1, N1, L2e, natomiast w miejscu demontażu pojazdów demontowane będą pojazdy spoza tych kategorii. W stacji prowadzone będzie przetwarzanie odpadów, które obejmuje odzysk odpadów w procesie R12 – Wymiana odpadów w celu poddania ich któremukolwiek z procesów wymienionych w pozycji R1-R11 oraz w procesie R13 – Magazynowanie odpadów poprzedzające którykolwiek z procesów wymienionych w pozycji R1-R12. Planowane jest prowadzenie demontaż zużytych lub nienadających się do użytkowania pojazdów o kodach 16 01 04* w ilości do 4 700 Mg/rok i 16 01 06 w ilości do 300 Mg/rok. W ramach stacji demontażu zaplanowano wyodrębnienie sektorów: przyjmowania pojazdów; magazynowania przyjętych pojazdów; usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów; demontażu z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia oraz elementów, w tym odpadów nadających się do odzysku lub recyklingu albo unieszkodliwienia; magazynowania wymontowanych z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia oraz magazynowania odpadów pochodzących z demontażu pojazdów.
Przetwarzane będą również odpady tworzyw sztucznych i papieru. Na utwardzonym placu magazynowym o powierzchni 400 m2 posadowiona zostanie belownica do papieru i tworzyw sztucznych oraz młyn i kruszarka do tworzyw sztucznych.
Planowane przedsięwzięcie zaopatrywane będzie wyłącznie w wodę z miejskiej sieci wodociągowej poprzez projektowane przyłącze, na podstawie stosownej umowy o zaopatrzenie w wodę. Woda pobierana z wodociągu zużywana będzie na cele bytowo-gospodarcze dla zatrudnionych pracowników i na cele porządkowe związane z prowadzoną działalnością. Ścieki powstające w związku z utrzymaniem czystości powierzchni zmywalnej części socjalnej i biurowej będą odprowadzane poprzez projektowaną kanalizację sanitarną do przyzakładowej mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków z drenażem rozsączającym.
Burmistrz
Gminy i Miasta Raszków
/-/ z up. Mirosław Sikora