OBWIESZCZENIE o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowania
Raszków, dnia 09 czerwca 2025 roku
OŚ.6220.3.2024
OBWIESZCZENIE
o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowania
Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 ze zmianami), w związku z art. 74 ust. 3 oraz art. 38 i 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowiska (Dz. U. z 2024r., poz. 1112)
zawiadamiam strony postępowania
że, w dniu 09 czerwca 2025 roku, na wniosek Gminy i Miasta Raszków, ul. Rynek 32, 63-440 Raszków, wydana została decyzja znak sprawy OŚ.6220.3.2024 o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie drogi gminnej nr 782569P wraz z budową kanalizacji deszczowej – ul. Krotoszyńskiej w Ligocie, realizowanego na działkach oznaczonych nr 49, 89, 91, 117, 134, 208, 289, 380, obręb 0011 Ligota, położonych przy ul. Krotoszyńskiej, której treść podaję poniżej.
Ponadto informuję, iż na podstawie art. 74 ust 3 wyżej wymienionej ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, organ prowadzący postępowanie w sprawie zawiadamia strony w trybie art. 49 ustawy kodeks postępowania administracyjnego, który mówi, iż strony będą zawiadomione o toku postępowania przez obwieszczenie.
Dane o ww. postanowieniu zgodnie z art. 21 wyżej wspomnianej ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie zostały zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie prowadzonym przez Urząd Gminy i Miasta Raszków na stronie Biuletynu Informacji Publicznej www.raszkow.pl/bip, oraz http://bazaoos.gdos.gov.pl.
Z ww. decyzją oraz innymi aktami sprawy zgromadzonymi w toku prowadzonego postępowania w tym z opinią Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim, oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Kaliszu, można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta Raszków, ul. Rynek 32, pokój nr 8, od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1600.
Na niniejszą decyzję przysługuje Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Raszków w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
W myśl art. 49 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego okres 14 dni na wniesienie odwołania rozpoczyna się po upływie 14 dni licząc od dnia publicznego ogłoszenia.
DECYZJA
Na podstawie art. 71 ust. 1 ust. 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84 i 85 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 roku, poz. 1112), a także § 3 ust. 1 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zmianami), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024r., poz. 572 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku Gminy i Miasta Raszków, ul. Rynek 32, 63-440 Raszków, działającego przez pełnomocnika w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie drogi gminnej nr 782569P wraz z budową kanalizacji deszczowej – ul. Krotoszyńskiej w Ligocie, realizowanego na działkach oznaczonych nr 49, 89, 91, 117, 134, 208, 289, 380, obręb 0011 Ligota, położonych przy ul. Krotoszyńskiej,
Orzekam
1. Stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko dla wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie drogi gminnej nr 782569P wraz z budową kanalizacji deszczowej – ul. Krotoszyńskiej w Ligocie, realizowanego na działkach oznaczonych nr 49, 89, 91, 117, 134, 208, 289, 380, obręb 0011 Ligota, położonych przy ul. Krotoszyńskiej.
2. Określić wymagania dotyczące ochrony środowiska w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 6 ww. ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o oceach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 roku, poz. 1029 ze zmianami):
· Prace wykonawcze związane z realizacją przedsięwzięcia, w rejonie terenów wymagających ochrony przed hałasem, prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00.
· Odpady niebezpieczne magazynować w szczelnych pojemnikach w sposób zabezpieczający je przed opadami atmosferycznymi i dostępem osób trzecich.
· Plac budowy wyposażyć w sorbenty, a wszelkie wycieki niezwłocznie neutralizować
· Miejsca składowania materiałów budowlanych i postoju ciężkiego sprzętu wyznaczyć poza obrysem rzutu koron drzew nieprzeznaczonych do wycinki.
· Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki, wykonywać w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom, w szczególności:
− pnie drzew narażonych na uszkodzenia na czas budowy właściwie zabezpieczyć uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu do schronień oraz w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, zwierząt i grzybów;
− nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m i krzewów powyżej wysokości 0,1 m, ponad pierwotny poziom terenu;
− podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem i przemarzaniem;
- nie niszczyć korzeni odpowiedzialnych za statykę drzewa.
· W ramach przedsięwzięcia ograniczyć wycinkę drzew do maksymalnie 4 sztuk a wycinkę krzewów do maksymalnej powierzchni 12 m2; wycinkę przeprowadzić od 1 września do końca lutego.
· Przeprowadzić nasadzenia drzew, minimalizujące straty przyrodnicze związane z ich wycinką o obwodach mierzonych na wysokości 130 cm w stosunku 1:2 za każde wycięte drzewo o obwodzie powyżej 100 cm; do nasadzeń nie wykorzystywać roślin gatunków obcych.
· Do nasadzeń zastosować prawidłowo wyprodukowany materiał szkółkarski drzew: właściwie uformowanych, o wyprowadzonej koronie i prostym pniu oraz proporcjonalnej bryle korzeniowej. Nasadzenia pielęgnować i regularne podlewać przez okres min. 3 lat.
· Prowadzić monitoring udatności i trwałości nasadzeń drzew i krzewów oraz przesadzeń, w okresie 3 lat od ich posadzenia – w 1, 2 i 3 roku. W przypadku stwierdzonego braku zachowania żywotności drzew i krzewów, nasadzenia uzupełnić w stosunku 1:1 w następnym roku kalendarzowym, pielęgnować i regularnie podlewać przez kolejne 3 lata.
· Na etapie prowadzenia prac ziemnych, minimum raz dziennie przed rozpoczęciem prac, kontrolować ewentualne wykopy i zagłębienia a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i likwidacją zagłębień.
· W przypadku pojawienia się migracji płazów, miejsce prowadzonych prac zabezpieczyć na czas ich trwania tymczasowymi ogrodzeniami herpetologicznymi, wkopanymi w ziemię na głębokość min. 10 cm, o wysokości co najmniej 0,5 m nad poziomem terenu, z odgiętą krawędzią górną (przewieszką) uniemożliwiającą wspinanie się zwierząt.
· Do ewentualnego obsiewu terenu trawą stosować rodzime gatunki.
· Aplecze budowy oraz przebieg prac budowlanych należy zorganizować w sposób minimalizujący możliwość zanieczyszczenia środowiska gruntowo – wodnego, w tym:
- zaplecze budowy należy wyposażyć w szczelne bezodpływowe zbiorniki ścieków bytowych, których zawartość będzie przekazywana podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia na ich odbiór,
- zaplecze budowy oraz bazy materiałowe należy zlokalizować w odległości ponad 50 m od cieków wodnych,
- podłoże zaplecza budowy, po którym poruszać się będą maszyny i samochody należy uszczelnić,
- każdego dnia po zakończeniu pracy, a szczególnie w dni wolne od pracy, maszyny i samochody parkować na wyznaczonym do tego celu terenie zaplecza budowy.
- zaplecze budowy należy wyposażyć w zorganizowany system spływu wód opadowych z możliwością ich oczyszczenia bądź zmagazynowania, w przypadku ich ponadnormatywnego zanieczyszczenia w sytuacjach awaryjnych.
- należy sprawdzać na bieżąco stan techniczny pracujących maszyn budowlanych i transportowych
- w pobliżu miejsca garażowania i tankowania należy zabezpieczyć odpowiednie ilości sorbentów, przeznaczonych do zbierania rozlewów, w celu neutralizacji możliwych wycieków substancji niebezpiecznych, w tym ropopochodnych,
- w sytuacji wystąpienia awarii, wskutek której grunt zostanie zanieczyszczony, należy niezwłocznie usunąć zanieczyszczone warstwy ziemi i przekazać specjalistycznej firmie posiadającej stosowne zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami niebezpiecznymi.
· Wykonywanie wykopów budowlanych oraz ich ewentualne odwadnianie rozpoczynać bezpośrednio przed rozpoczęciem robót w danym miejscu. W trakcie prac budowlanych chronić otwarte wykopy przed ich zalaniem oraz przed przedostawaniem się do nich zanieczyszczeń; czas prac odwodnieniowych, a także szerokość i głębokość wykopów ograniczyć do minimum.
· Ewentualne zrzuty wód z odwodnienia wykopów do cieków naturalnych prowadzić z zastosowaniem rozwiązań minimalizujących zawartość zawiesiny ogólnej w odprowadzanych wodach, a w miejscu zrzutu zabezpieczyć dno i skarpy cieków przed rozmyciem zgodnie z warunkami określonymi przez zarządcę cieku, ewentualne zrzuty wód z odwodnień do gruntu prowadzić metodą natryskową – rozdeszczowania.
· Odwodnienie drogi zaprojektować z wykorzystaniem istniejących rowów drogowych oraz projektowanej kanalizacji deszczowej.
· Na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami, w tym minimalizować ich ilość, gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska gruntowo-wodnego substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione podmioty.
· Przed przystąpieniem do robót budowlanych uzyskać wymagane zgody wodnoprawne na budowę/przebudowę/likwidację urządzeń wodnych.
· Po zakończeniu robót budowlano – montażowych teren inwestycji należy uporządkować.
3. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji.
Uzasadnienie
Do Burmistrza Gminy i Miasta Raszków w dniu 20.10.2024 roku wpłynął wniosek Gminy i Miasta Raszków, ul. Rynek 32, 63-440 Raszków, działającej przez pełnomocnika, dotyczący wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie drogi gminnej nr 782569P wraz z budową kanalizacji deszczowej – ul. Krotoszyńskiej w Ligocie, realizowanego na działkach oznaczonych nr 49, 89, 91, 117, 134, 208, 289, 380, obręb 0011 Ligota, położonych przy ul. Krotoszyńskiej.
Na podstawie złożonego wniosku oraz otrzymanych załączników do wniosku pismem z dnia 30 października 2024 roku zawiadomiono strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie drogi gminnej nr 782569P wraz z budową kanalizacji deszczowej – ul. Krotoszyńskiej w Ligocie, realizowanego na działkach oznaczonych nr 49, 89, 91, 117, 134, 208, 289, 380, obręb 0011 Ligota, położonych przy ul. Krotoszyńskiej.
Na podstawie art. 59 ust. 1 pkt. 2, ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024r., poz. 1112 ze zmianami), oraz na podstawie złożonych dokumentów, ustalono że realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określonego w § 3 ust. 1 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zmianami), zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.
Z uwagi, że planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko dla których zgodnie z art. 71, ust. 2 pkt. 2 wyżej wymienionej ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, dla których sporządzenie raportu może być wymagane, organ prowadzący postępowanie, na podstawie art. 64 ust. 1 pkt. 1, 2 i 4, ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024r., poz. 1112 ze zmianami), pismem z dnia 22 listopada 2024 roku, znak sprawy OŚ.6220.3.2024, wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim, o zajęcie stanowiska (opinii) w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrowie Wielkopolskim opinią sanitarną z dnia 31.12.2024 roku (data wpływu do tutejszego Urzędu drogą elektroniczną za pomocą platformy ePUAP w dniu 31.12.2024r), znak sprawy: ON-NS.9011.2.88.2024 wyraził, że dla w/w przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących zaleceń:
1. oddziaływanie przedsięwzięcia w fazie realizacji i eksploatacji nie może powodować negatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie w szczególności przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach chronionych akustycznie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 roku w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014r. poz. 112);
2. prace budowlane należy prowadzić przy użyciu sprawnego sprzętu bez możliwości zanieczyszczenia środowiska naturalnego;
3. powstające podczas realizacji przedsięwzięcia odpady należy magazynować w wyznaczonych miejscach i sukcesywnie przekazywać odpowiednim podmiotom w celu ich unieszkodliwienia;
4. należy zapewnić prawidłową gospodarkę ściekową odprowadzanych wód opadowych i roztopowych z terenu drogi;
5. oddziaływanie inwestycji w fazie realizacji i eksploatacji nie może powodować przekroczenia dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. nr 16 z 2010 r., poz. 87).
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu opinią z dnia 07 stycznia 2025 roku (data wpływu do Urzędu Gminy i Miasta Raszków 27.03.2025r.), znak sprawy PK.ZZŚ.4901.286.2024.JS, nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko i wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i wymagań:
1. Zaplecze budowy oraz przebieg prac budowlanych należy zorganizować w sposób minimalizujący możliwość zanieczyszczenia środowiska gruntowo – wodnego, w tym:
- zaplecze budowy należy wyposażyć w szczelne bezodpływowe zbiorniki ścieków bytowych, których zawartość będzie przekazywana podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia na ich odbiór,
- zaplecze budowy oraz bazy materiałowe należy zlokalizować w odległości ponad 50 m od cieków wodnych,
- podłoże zaplecza budowy, po którym poruszać się będą maszyny i samochody należy uszczelnić,
- każdego dnia po zakończeniu pracy, a szczególnie w dni wolne od pracy, maszyny i samochody parkować na wyznaczonym do tego celu terenie zaplecza budowy.
- zaplecze budowy należy wyposażyć w zorganizowany system spływu wód opadowych z możliwością ich oczyszczenia bądź zmagazynowania, w przypadku ich ponadnormatywnego zanieczyszczenia w sytuacjach awaryjnych.
- należy sprawdzać na bieżąco stan techniczny pracujących maszyn budowlanych i transportowych
- w pobliżu miejsca garażowania i tankowania należy zabezpieczyć odpowiednie ilości sorbentów, przeznaczonych do zbierania rozlewów, w celu neutralizacji możliwych wycieków substancji niebezpiecznych, w tym ropopochodnych,
- w sytuacji wystąpienia awarii, wskutek której grunt zostanie zanieczyszczony, należy niezwłocznie usunąć zanieczyszczone warstwy ziemi i przekazać specjalistycznej firmie posiadającej stosowne zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami niebezpiecznymi.
2. Wykonywanie wykopów budowlanych oraz ich ewentualne odwadnianie rozpoczynać bezpośrednio przed rozpoczęciem robót w danym miejscu. W trakcie prac budowlanych chronić otwarte wykopy przed ich zalaniem oraz przed przedostawaniem się do nich zanieczyszczeń; czas prac odwodnieniowych, a także szerokość i głębokość wykopów ograniczyć do minimum.
3. Ewentualne zrzuty wód z odwodnienia wykopów do cieków naturalnych prowadzić z zastosowaniem rozwiązań minimalizujących zawartość zawiesiny ogólnej w odprowadzanych wodach, a w miejscu zrzutu zabezpieczyć dno i skarpy cieków przed rozmyciem zgodnie z warunkami określonymi przez zarządcę cieku, ewentualne zrzuty wód z odwodnień do gruntu prowadzić metodą natryskową – rozdeszczowania.
4. Odwodnienie drogi zaprojektować z wykorzystaniem istniejących rowów drogowych oraz projektowanej kanalizacji deszczowej.
5. Na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami, w tym minimalizować ich ilość, gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska gruntowo-wodnego substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione podmioty.
6. Przed przystąpieniem do robót budowlanych uzyskać wymagane zgody wodnoprawne na budowę/przebudowę/likwidację urządzeń wodnych.
7. Po zakończeniu robót budowlano – montażowych teren inwestycji należy uporządkować.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, opinią z dnia 18.04.2025 roku (przesłaną do tutejszego Urzędu drogą elektroniczną za pomocą e-Doreńczeń w dniu 23.04.2025 roku), znak sprawy WOO-II.4220.242.2024.JS.4 wyraził, że dla przedsięwzięcia pn.: "Przebudowa drogi gminnej nr 782569P wraz z budową kanalizacji deszczowej - ul. Krotoszyńskiej w Ligocie” nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oceny oddziaływania na środowisko, i wskazał na konieczność uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i wymagań:
1. Prace wykonawcze związane z realizacją przedsięwzięcia, w rejonie terenów wymagających ochrony przed hałasem, prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00.
2. Odpady niebezpieczne magazynować w szczelnych pojemnikach w sposób zabezpieczający je przed opadami atmosferycznymi i dostępem osób trzecich.
3. Plac budowy wyposażyć w sorbenty, a wszelkie wycieki niezwłocznie neutralizować
4.Miejsca składowania materiałów budowlanych i postoju ciężkiego sprzętu wyznaczyć poza obrysem rzutu koron drzew nieprzeznaczon
5. Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki, wykonywać w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom, w szczególności:
− pnie drzew narażonych na uszkodzenia na czas budowy właściwie zabezpieczyć uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu do schronień oraz w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, zwierząt i grzybów;
− nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m i krzewów powyżej wysokości 0,1 m, ponad pierwotny poziom terenu;
− podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem i przemarzaniem; nie niszczyć korzeni odpowiedzialnych za statykę drzewa.
6. W ramach przedsięwzięcia ograniczyć wycinkę drzew do maksymalnie 4 sztuk a wycinkę krzewów do maksymalnej powierzchni 12 m2; wycinkę przeprowadzić od 1 września do końca lutego.
7. Przeprowadzić nasadzenia drzew, minimalizujące straty przyrodnicze związane z ich wycinką o obwodach mierzonych na wysokości 130 cm w stosunku 1:2 za każde wycięte drzewo o obwodzie powyżej 100 cm; do nasadzeń nie wykorzystywać roślin gatunków obcych.
8. Do nasadzeń zastosować prawidłowo wyprodukowany materiał szkółkarski drzew: właściwie uformowanych, o wyprowadzonej koronie i prostym pniu oraz proporcjonalnej bryle korzeniowej. Nasadzenia pielęgnować i regularne podlewać przez okres min. 3 lat.
9. Prowadzić monitoring udatności i trwałości nasadzeń drzew i krzewów oraz przesadzeń, w okresie 3 lat od ich posadzenia – w 1, 2 i 3 roku. W przypadku stwierdzonego braku zachowania żywotności drzew i krzewów, nasadzenia uzupełnić w stosunku 1:1 w następnym roku kalendarzowym, pielęgnować i regularnie podlewać przez kolejne 3 lata.
10. Na etapie prowadzenia prac ziemnych, minimum raz dziennie przed rozpoczęciem prac, kontrolować ewentualne wykopy i zagłębienia a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i likwidacją zagłębień.
11. W przypadku pojawienia się migracji płazów, miejsce prowadzonych prac zabezpieczyć na czas ich trwania tymczasowymi ogrodzeniami herpetologicznymi, wkopanymi w ziemię na głębokość min. 10 cm, o wysokości co najmniej 0,5 m nad poziomem terenu, z odgiętą krawędzią górną (przewieszką) uniemożliwiającą wspinanie się zwierząt.
12 Do ewentualnego obsiewu terenu trawą stosować rodzime gatunki.
Na podstawie wyżej wymienionych opinii oraz przedłożonej karty informacyjnej przedsięwzięcia oraz jej uzupełnień, organ prowadzący postępowanie ustalił, że planowane przedsięwzięcie polega na przebudowie drogi gminnej nr 782569P wraz z budową kanalizacji deszczowej - ul. Krotoszyńskiej w Ligocie. Początek przebudowy drogi znajduje się na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 5285P relacji Ostrów Wielkopolski – Koryta (granica powiatu) a koniec przebudowy znajduje się na granicy z powiatem krotoszyńskim. Długość odcinka drogi wynosi ok. 2,365 km. Zakres przedsięwzięcia obejmuje: przebudowę istniejącej jezdni i położenie nawierzchni bitumicznej o szerokości: 5,0 m ÷ 5,5 m; budowę jednostronnej drogi dla pieszych (chodnika) o szerokości min. 1,8 m; wykonanie jednostronnego pobocza z kruszywa o szerokości 0,75 m; budowę zjazdów zwykłych do posesji z kostki brukowej; odtworzenie lub naprawę jednostronnego rowu przydrożnego; wykonanie zjazdów zwykłych do posesji zabudowanych z kostki brukowej a do posesji niezabudowanych z kruszywa; wykonanie innych elementów odwodnienia pasa drogowego; wykonanie drenażu odwadniającego.
W nawiązaniu do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024r., poz. 1112), ustalono, że realizacja przedsięwzięcia wiąże się z zastosowaniem typowych dla tego rodzaju przedsięwzięć materiałów i surowców budowlanych, takich jak m.in.: piasek, cement, kruszywo, beton asfaltowy, elementy betonowe, kostka brukowa betonowa. W ramach przedsięwzięcia wykorzystane zostaną również paliwa i woda do celów socjalnych pracowników.
W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a), lit. b), lit. c), lit. d), lit. f), lit. g), lit. h), lit. i) oraz lit. j) ww. ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie poza: obszarami wodno-błotnymi bądź o płytkim zaleganiu wód podziemnych; siedliskami łęgowymi oraz ujściami rzek; obszarami wybrzeży; środowiskiem morskim; obszarami górskimi; obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne; obszarami o dużej gęstości zaludnienia; obszarami przylegającymi do jezior; obszarami uzdrowisk i ochrony uzdrowiskowej. Biorąc pod uwagę przedstawione przez inwestora analizy i założenia co do funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia, nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska na przedmiotowym obszarze w związku z realizacją przedsięwzięcia. Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi, powodzi czy osuwisk.
Przedsięwzięcie zostanie zaadaptowane do zmieniających się warunków klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych poprzez planowane rozwiązania konstrukcyjno-budowlane. Przedsięwzięcie zrealizowane zostanie zgodnie z aktualnymi przepisami i aktualnym stanem wiedzy technicznej co ograniczy jego wrażliwość na zmiany klimatu. Uwzględniając rodzaj i skalę przedsięwzięcia należy stwierdzić, że przedsięwzięcie nie wpłynie znacząco na postępujące zmiany klimatu na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, należy stwierdzić, że z uwagi na lokalizację przedsięwzięcia w znacznej odległości od granicy państwa można wykluczyć jego ewentualne transgraniczne oddziaływanie na poszczególne elementy przyrodnicze.
W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy uznano, że uciążliwości związane z realizacją przedsięwzięcia będą krótkookresowe i ustąpią po zakończeniu jego realizacji.
W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. c), lit. d) i lit. g) ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia stwierdzono, że realizacja przedsięwzięcia związana będzie z chwilowym oddziaływaniem na klimat akustyczny w rejonie zainwestowania. Źródłem krótkotrwałych i odwracalnych uciążliwości w zakresie emisji hałasu do środowiska będą prace budowlano-montażowe, eksploatacja parku maszynowego oraz ruch pojazdów obsługujących plac budowy. Emisja ta wystąpi jedynie lokalnie, będzie miała przejściowy charakter, postępować będzie wraz z przesuwającym się frontem robót oraz ustąpi po zakończeniu prac realizacyjnych. Celem ograniczenia uciążliwości w tym zakresie nałożono warunek, aby prace wykonawcze w rejonie terenów wymagających ochrony przed hałasem, prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00. W porze dnia, z uwagi na znacznie większy poziom tła akustycznego, roboty ziemne i budowlane nie będą odczuwalne jako uciążliwe.
Jak wynika z dokumentacji, droga przebiega przez tereny rolnicze oraz w sąsiedztwie terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (typu wiejskiego) i zagrodowej, zaś na końcu drogi sąsiedztwo stanowi las typu mieszanego. Prognozowane natężenie ruchu na drodze wyniesie ok. 121 pojazdów lekkich w porze dnia i 25 pojazdów w porze nocy oraz 24 pojazdy ciężkie w porze dnia i 7 pojazdów ciężkich w porze nocy. Biorąc pod uwagę głównie charakter lokalny drogi oraz niewielkie natężenie ruchu nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach podlegających ochronie akustycznej, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112).
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d) oraz lit. g) ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, stwierdzono, że realizacja przedsięwzięcia wiązać się będzie z krótkotrwałą emisją substancji do powietrza. Emisja związana będzie z prowadzeniem robót ziemnych oraz z przemieszczaniem mas ziemnych. Źródłem emisji substancji do powietrza będą również procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących na placu budowy. Wobec faktu, że ww. emisje będą miały charakter miejscowy i okresowy, a także ustaną po zakończeniu prac budowlanych uznano je za pomijalne. Mając na względzie rodzaj przedsięwzięcia oraz funkcję drogi w istniejącym układzie komunikacyjnym stwierdzono, że na etapie eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie istotnym źródłem emisji substancji do powietrza.
Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i lokalizację przedmiotowego przedsięwzięcia oraz przeprowadzoną analizę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w odniesieniu do zapisów art. 63 ust 1 pkt 1 lit. b) i pkt 3 lit. f) ww. ustawy, nie przewiduje się znaczących powiązań, ani kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f) ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, na podstawie danych zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, iż na etapie realizacji przedsięwzięcia powstawać będą odpady związane z pracami budowlanymi oraz z funkcjonowaniem zaplecza socjalnego budowy, takie jak m.in.: odpady z remontów i przebudowy dróg; sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i ubrania ochronne; odpady mas ziemnych; odpady opakowaniowe; niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne. Odpady powstałe podczas prac budowlanych będą magazynowane w specjalnie przygotowanych miejscach lub w pojemnikach, w obrębie powierzchni utwardzonej, gdzie zostaną zabezpieczone przed roznoszeniem ich po terenie inwestycji oraz na tereny sąsiednie. Następnie zostaną wywiezione z terenu inwestycji i przekazane uprawnionemu odbiorcy w celu ich dalszego zagospodarowania. Realizacja przedsięwzięcia może wiązać się z powstawaniem odpadów niebezpiecznych. W celu ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z odpadów nałożono warunek, aby w przypadku gromadzenia odpadów niebezpiecznych magazynować je w szczelnych pojemnikach w sposób zabezpieczający je przed warunkami atmosferycznymi i dostępem osób trzecich. Z uwagi na rodzaj planowanego przedsięwzięcia należy stwierdzić, że na etapie eksploatacji droga nie będzie znaczącym źródłem powstawania odpadów.
W przedłożonej dokumentacji przedstawiono planowane do zastosowania rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu ochronę środowiska gruntowo-wodnego na etapie budowy. Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. g) ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stwierdzono, że ze względu na skalę, rodzaj i charakter przedsięwzięcia, nie będzie ono negatywnie wpływać na lokalne warunki gruntowo-wodne. Jak wynika z dokumentacji, surowce i materiały budowlane niezbędne do realizacji planowanego przedsięwzięcia będą dowożone i wykorzystywane bezpośrednio po ich dowiezieniu na plac budowy. Nie można jednak wykluczyć, że część materiałów o mniejszych gabarytach (np. smary i niewielkie ilości rezerwy paliwa) będzie gromadzona w wydzielonych miejscach, również na placu budowy. Na zapleczu budowy będą parkowane maszyny i urządzenia budowlane, i tam też mogą być tankowane i doraźnie naprawiane. Jak wynika z dokumentacji, plac pod zaplecze budowy zostanie utwardzony np. płytami betonowymi. Do prac budowlanych wykorzystywany będzie sprzęt i maszyny oraz pojazdy sprawne technicznie. Celem ochrony środowiska gruntowo-wodnego określono warunek, aby plac budowy wyposażyć w sorbenty na wypadek awaryjnych i niekontrolowanych wycieków substancji ropopochodnych do ziemi.
Woda na etapie realizacji przedsięwzięcia będzie dostarczana beczkowozami na teren robót lub za zgodą zarządcy pobierana będzie z sieci wodociągowej rozdzielczej. Ścieki bytowe powstające w związku z funkcjonowaniem zaplecza budowy będą gromadzone w szczelnych, przenośnych sanitariatach obsługiwanych przez uprawniony podmiot. W ramach przedsięwzięcia planuje się wykopy, związane z usunięciem humusu i gruntu oraz wykonaniem korytowania pod warstwy konstrukcji i nawierzchni drogi (na jej poszerzeniu), o szerokości ok. 0,5 m ÷ 1,5 m, głębokości zasadniczej 30 cm – 40 cm, maksymalnie: 60 cm. Głębokość zależna jest od zaprojektowanej niwelety osi drogi w stosunku do terenu istniejącego. Biorąc pod uwagę warunki gruntowo-wodne (brak wód gruntowych do 2,0 m) w rejonie przedsięwzięcia oraz niewielką głębokość wykopów nie przewiduje się konieczności odwodnienia wykopów. Wody opadowe i roztopowe z nawierzchni drogi będą spływać do rowów przydrożnych. W ramach przedsięwzięcia zostanie zlokalizowana kanalizacja deszczowa w miejscu lewostronnego rowu przydrożnego na odcinku w km 0+000 – 1+322 (od ul. Ostrowskiej do ul. Korytnickiej), w całości w istniejącym pasie drogowym.
63 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na obszarze chronionego krajobrazu „Dąbrowy Krotoszyńskie Baszków-Rochy” ustalony Rozporządzeniem Wojewody Kaliskiego Nr 6 z dnia 22 stycznia 1993 r. w sprawie ustalenia obszaru chronionego krajobrazu "Dąbrowy Krotoszyńskie Baszków - Rochy" na terenie województwa kaliskiego (Dz. Urz. Woj. Kaliskiego z 1993 r. Nr 2, poz. 14), który nie ma obowiązujących zakazów. Ustawa z dnia 7 grudnia 2000 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz.U. z 2001 r. Nr 3, poz. 21) w art. 11 określała, iż przepisy wykonawcze wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 114, poz. 492 z późn. zm.), zachowują moc do czasu wejście w życie aktów wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień ustawowych w brzmieniu nadanym ustawą, o zmianie ustawy o ochronie przyrody w zakresie, w jakim nie są z nią sprzeczne, jednak nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy od dnia jej wejścia w życie. Oznacza to, że akty powołujące istniejące obszary chronionego krajobrazu, straciły swoją moc o ile nie wydano aktów nowych w ww. terminie. Jednocześnie jednak, art. 7 ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody stanowi, że parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, pomniki przyrody utworzone na podstawie dotychczasowych przepisów stają się parkami krajobrazowymi, obszarami chronionego krajobrazu, pomnikami przyrody w rozumieniu ustawy. Uwzględniając następnie art. 153 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r. poz. 1478 z późn. zm.) należy wskazać, że formy te zachowały byt prawny jako formy ochrony przyrody, jednakże z powodu utraty mocy aktów, które je powoływały i określały m.in. zakazy i nakazy obowiązujące na ich obszarze należy uznać, że nakazy i zakazy na nich terenie nie obowiązują.
Ponadto, przedsięwzięcie położone jest na obszarach Natura 2000: specjalnym obszarze ochrony siedlisk Uroczyska Płyty Krotoszyńskiej PLH300002 i obszarze specjalnej ochrony ptaków Dąbrowy Krotoszyńskie PLB300007. Dla obszaru Natura 2000 Uroczyska Płyty Krotoszyńskiej obowiązuje Zarządzenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 24 marca 2014 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Uroczyska Płyty Krotoszyńskiej PLH300002 (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2014 r. poz. 2113), zmienione Zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 30 lipca 2015 r. (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2015 r. poz. 4775), zmienione następnie Zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 11 grudnia 2015 r. (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2015 r. poz. 8496). Dla obszaru Natura 2000 Dąbrowy Krotoszyńskie PLB300007 obowiązuje Zarządzenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 24 listopada 2015 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Dąbrowy Krotoszyńskie PLB300007 (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2015 r. poz. 7255), zmienione Zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 6 lipca 2016 r. (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2016 r. poz. 4444). Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na realizację zadań ochronnych określonych w ww. aktach prawnych.
Zgodnie z mapą przebiegu korytarzy ekologicznych w Polsce opracowaną przez Zakład Badania Ssaków PAN w Białowieży (obecnie Instytut Biologii Ssaków) pod kierownictwem prof. dr. hab. Włodzimierza Jędrzejewskiego na zlecenie Ministerstwa Środowiska, przedmiotowe przedsięwzięcie znajduje się częściowo w ponadregionalnym korytarzu ekologicznym KPdC-15B „Dolina Warty – Stawy Milickie” i częściowo na skraju korytarza „Krotoszyn-Pleszew” KPdC-8C, wyznaczonym na podstawie opracowania przygotowanego przez Przemysława Wylegałę, Stanisława Kuźniaka oraz Pawła T. Dolatę „Obszary ważne dla ptaków w okresie gniazdowania oraz migracji na terenie województwa wielkopolskiego” zleconego przez Wielkopolskie Biuro Planowania Przestrzennego (Poznań 2008).
Realizacja przedsięwzięcia związana jest z wycinką maksymalnie 4 drzew o obwodzie od 110 cm do 152 cm z gatunku lipa drobnolistna. Jak wynika z uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia, w ramach realizacji inwestycji przewidziano do wycinki ok. 12 m2 krzewów, gatunków grusza polna i wierzba. Przewidziane drzewa do wycinki znajdują się w istniejącym pasie drogowym i są zlokalizowane zbyt blisko projektowanych elementów drogi, aby można je było pozostawić. W ramach inwestycji oprócz budowy jezdni przewiduje się również budowę chodników i poboczy. Istniejące drzewa będą kolidować z projektowaną drogą. Ponadto projektuje się przesadzenie 20 szt. drzew z gatunku „jarząb pospolity”, o obwodzie 10-20 cm, które po przebudowie drogi zlokalizowane byłyby zbyt blisko jezdni i pobocza (w ich skrajni). Drzewa te stanowią nasadzenia wykonane w ciągu ostatnich dwóch lat przez Inwestora. Drzewa planuje się przesadzić w inne, najbliższe, niekolidujące miejsca w pasie drogowym (najczęściej po przeciwnej stronie rowu, za rowem). Jak wynika z uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia, w trakcie wizji terenowej istniejącego drzewostanu nie stwierdzono obecności gniazd płatków czy dziupli; nie stwierdzono występowania ptaków z gatunku dzięcioł.
Drzewa i krzewy przewidziane do wycinki zlokalizowane są na gruntach niebędących gruntami leśnymi lecz w istniejącym pasie drogowym, na gruntach oznaczonych jako drogi. W związku z powyższym nałożono warunki dotyczące maksymalnej, nieprzekraczalnej liczby drzew i krzewów do wycinki. Należy dążyć do minimalizacji wycinki i zweryfikowania konieczności wycinki dorodnych, wiekowych drzew, które nie kolidują bezpośrednio z planowaną inwestycją, a wyznaczono je do wycinki głównie z uwagi na stan fitosanitarny. Mając na uwadze niezwykle istotną rolę przyrodniczą, jaką pełnią te drzewa, uzasadnione jest ich zachowanie i ograniczenie cięć do konarów zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego.
W celu minimalizacji negatywnych oddziaływań wycinki drzew i krzewów na środowisko, mając na uwadze ochronę miejsc lęgowych ptaków, jakimi są drzewa, nałożono warunek ich wycinki poza sezonem lęgowym ptaków, który w Wielkopolsce przypada średnio w okresie od 1 marca do 31 sierpnia. Zadrzewienia śródpolne, a także drzewa przydrożne, stanowią bardzo istotny element ekosystemu pozytywnie kształtując lokalny klimat, absorbując zanieczyszczenia z powietrza, w tym metale ciężkie oraz zwiększając retencję wód opadowych. Ponadto mają wielką wartość historyczną, kulturową oraz krajobrazową, ponieważ liniowe zadrzewienia na terenach otwartych są bardzo wyrazistymi dominantami i łącząc ze sobą kompleksy leśne pełnią funkcje korytarzy ekologicznych, przede wszystkim jednak stanowią lokalne lub ponadlokalne ekosystemy cechujące się swoistą bioróżnorodnością znacznie przewyższającą otaczające tereny. W obrębie tych ekosystemów każde drzewo to mikro-ekosystem z właściwą mu florą i fauną oraz biotą grzybów. W związku z powyższym ich wycinka ma negatywny wpływ na środowisko. W celu jego rekompensaty w pełni uzasadnione jest nałożenie obowiązku nasadzeń prowadzonych wzdłuż dróg w ramach zakładania nowych alei lub uzupełniania ubytków drzew w obrębie już istniejących. Dodatkowo kierując się zasadą wzrastającej wartości drzewa przydrożnego wraz z jego wiekiem nałożono warunek nasadzeń w skali 1:2 (dwa nasadzane drzewa za jedno usuwane) dla drzew o obwodzie powyżej 100 cm. Obwód drzew należy mierzyć na wysokości 130 cm. Ponadto w celu zapewnienia jak najwyższej skuteczności nasadzeń nałożono warunki dotyczące jakości materiału do nasadzeń oraz prac pielęgnacyjnych. Prace pielęgnacyjne dotyczą także drzew przesadzanych. Przy nasadzeniach minimalizujących należy uwzględnić wymagania konkretnego gatunku, w tym wymagania glebowe oraz odpowiednio dużą odległość pomiędzy drzewami. Ponadto drzewa należy sadzić w miejscach, gdzie nie będą kolidować w przyszłości z planowaną zabudową i infrastrukturą.
Oprócz tego nałożono warunek, aby do nasadzeń nie wykorzystywać roślin gatunków obcych. Wprowadzanie do środowiska przyrodniczego i przemieszczanie w nim gatunków obcych, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o gatunkach obcych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1589 z późń. zm.), jest co do zasady zakazane. Choć zakładanie i utrzymanie zieleni na terenie wsi o zwartej zabudowie i miast zostało wskazane, jako jeden z wyjątków od tego zakazu, warunek nasadzeń minimalizujących w oparciu wyłącznie o gatunki rodzime w niniejszym przypadku jest zasadny. Należy mieć na uwadze, że każdy gatunek obcy może w przyszłości stać się gatunkiem zagrażającym rodzimej bioróżnorodności; w odniesieniu do drzew status inwazyjnych zyskały w ostatnich dziesięcioleciach np. jesion pensylwański, dąb czerwony, a regionalnie i lokalnie także bożodrzew gruczołowaty, wiązowiec zachodni, orzech włoski, orzesznik pięciolistkowy.
W celu ochrony drzew nieprzeznaczonych do wycinki nałożono szereg warunków mających na celu ich zabezpieczenie przed mechanicznymi uszkodzeniami, naruszeniem statyki, a także warunek, aby miejsca postoju ciężkiego sprzętu wyznaczyć poza obrysem rzutu koron drzew. Dodatkowo nałożono warunek chroniący florę, faunę i biotę grzybów występujących na drzewach, polegający na takim zabezpieczaniu pni drzew, który zapewni zachowanie występujących w ich obrębie gatunków zwierząt, roślin i grzybów.
Mając na uwadze ochronę płazów i innych zwierząt, nałożono warunek, aby na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce oraz, aby taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów. Dodatkowo, nałożono warunek, aby w przypadku pojawienia się płazów podczas prac, w okresie ich rozrodu i migracji wykonać tymczasowe ogrodzenia herpetologiczne. Okres migracji wiosennej i jesiennej większości gatunków płazów oraz ich okres rozrodu przypada od 15 lutego do końca października.
W przypadku obsiewu terenu trawą po zakończeniu prac budowlanych, celem zachowania rodzimej bioróżnorodności nałożono warunek zastosowania nasion rodzimych gatunków traw.
W przypadku natrafienia podczas realizacji inwestycji na gatunki chronione lub ich siedliska, prace powinny zostać przerwane do czasu uzyskania stosownego zezwolenia na odstępstwa od zakazów. Zezwolenie takie, na podstawie art. 56 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie przyrody może wydać Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska lub Regionalny Dyrektor.
Mając na względzie rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia oraz jego realizację zgodnie z nałożonymi w niniejszej opinii warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcje ekosystemu.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność oraz możliwość powiązania z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.
Dla terenu, na którym planowane jest przedsięwzięcie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego tj.: zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Raszków, zatwierdzona Uchwałą Nr VIII/64/2003 Rady Gminy i Miasta Raszków z dnia 29 sierpnia 2003 roku, ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego Nr 161, poz. 3019 z dnia 14 października 2003 roku. Zgodnie z ustaleniami ww. planu zagospodarowania przestrzennego działki:
- nr 49, nr 89, nr 134, nr 208, nr 289, stanowiące drogi, znajdują się w terenach dróg o symbolu jednostki bilansowej KSD L;
- nr 380, znajduje się w terenach dróg o symbolu jednostki bilansowej KSD 01 Z;
- nr 91, stanowiąca drogę, znajduje się w terenach zabudowy zagrodowej, mieszkalnictwa jednorodzinnego, usług rzemiosła, usług podstawowych o symbolu jednostki bilansowej 3.8 MR,MN,U;
- nr 117, stanowiąca drogę w części znajduje się terenach dróg o symbolu jednostki bilansowej KSD L, w części znajduje się w terenach zabudowy zagrodowej, mieszkalnictwa jednorodzinnego, usług rzemiosła, usług podstawowych o symbolach jednostki bilansowej 3.7 MR,MN,U i 3.8 MR,MN,U, oraz w pozostałej części znajdują się w terenach stanowiących obszary rolne o symbolu jednostko bilansowej RP.
Realizacja planowanego przedsięwzięcia jest zgodna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Z uwagi na charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znacząco negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, dla przedmiotowego przedsięwzięcia, oraz, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, należało orzec jak w sentencji niniejszej decyzji.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu, za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
Zgodnie z treścią art. 127a ww. ustawy Kodeks postępowania administracyjnego:
§ 1. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
§ 2. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
W przypadku złożenia przez stronę oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do odwołania decyzji (określonego w §2) nie przysługuje prawo do odwołania się ani zaskarżenia decyzji do sądu administracyjnego.
W załączeniu:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia
Załącznik nr 1 do decyzji z dnia 09.06.2025 roku
znak sprawy OŚ.6220.3.2024
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
Planowane przedsięwzięcie polega na przebudowie drogi gminnej nr 782569P wraz z budową kanalizacji deszczowej - ul. Krotoszyńskiej w Ligocie. Początek przebudowy drogi znajduje się na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 5285P relacji Ostrów Wielkopolski – Koryta (granica powiatu) a koniec przebudowy znajduje się na granicy z powiatem krotoszyńskim. Długość odcinka drogi wynosi ok. 2,365 km. Zakres przedsięwzięcia obejmuje: przebudowę istniejącej jezdni i położenie nawierzchni bitumicznej o szerokości: 5,0 m ÷ 5,5 m; budowę jednostronnej drogi dla pieszych (chodnika) o szerokości min. 1,8 m; wykonanie jednostronnego pobocza z kruszywa o szerokości 0,75 m; budowę zjazdów zwykłych do posesji z kostki brukowej; odtworzenie lub naprawę jednostronnego rowu przydrożnego; wykonanie zjazdów zwykłych do posesji zabudowanych z kostki brukowej a do posesji niezabudowanych z kruszywa; wykonanie innych elementów odwodnienia pasa drogowego; wykonanie drenażu odwadniającego.
W ramach przedsięwzięcia planuje się wykopy, związane z usunięciem humusu i gruntu oraz wykonaniem korytowania pod warstwy konstrukcji i nawierzchni drogi (na jej poszerzeniu), o szerokości ok. 0,5 m ÷ 1,5 m, głębokości zasadniczej 30 cm – 40 cm, maksymalnie: 60 cm. Głębokość zależna jest od zaprojektowanej niwelety osi drogi w stosunku do terenu istniejącego. Biorąc pod uwagę warunki gruntowo-wodne (brak wód gruntowych do 2,0 m) w rejonie przedsięwzięcia oraz niewielką głębokość wykopów nie przewiduje się konieczności odwodnienia wykopów. Wody opadowe i roztopowe z nawierzchni drogi będą spływać do rowów przydrożnych. W ramach przedsięwzięcia zostanie zlokalizowana kanalizacja deszczowa w miejscu lewostronnego rowu przydrożnego na odcinku w km 0+000 – 1+322 (od ul. Ostrowskiej do ul. Korytnickiej), w całości w istniejącym pasie drogowym.
Realizacja przedsięwzięcia związana jest z wycinką maksymalnie 4 drzew o obwodzie od 110 cm do 152 cm z gatunku lipa drobnolistna. W ramach realizacji inwestycji przewidziano do wycinki ok. 12 m2 krzewów, gatunków grusza polna i wierzba. Przewidziane drzewa do wycinki znajdują się w istniejącym pasie drogowym i są zlokalizowane zbyt blisko projektowanych elementów drogi, aby można je było pozostawić. W ramach inwestycji oprócz budowy jezdni przewiduje się również budowę chodników i poboczy. Istniejące drzewa będą kolidować z projektowaną drogą. Ponadto projektuje się przesadzenie 20 szt. drzew z gatunku „jarząb pospolity”, o obwodzie 10-20 cm, które po przebudowie drogi zlokalizowane byłyby zbyt blisko jezdni i pobocza (w ich skrajni). Drzewa te stanowią nasadzenia wykonane w ciągu ostatnich dwóch lat przez Inwestora. Drzewa planuje się przesadzić w inne, najbliższe, niekolidujące miejsca w pasie drogowym (najczęściej po przeciwnej stronie rowu, za rowem). Drzewa i krzewy przewidziane do wycinki zlokalizowane są na gruntach niebędących gruntami leśnymi lecz w istniejącym pasie drogowym, na gruntach oznaczonych jako drogi.
z up. Burmistrza
Gminy i Miasta Raszków
/-/ Mieczysław Sikora
Sekretarz Gminy i Miasta Raszków
KLAUZULA INFORMACYJNA - wydawanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwanym dalej RODO, informuje, że:
Administratorem Państwa danych osobowych jest Burmistrz Gminy i Miasta Raszków
z siedzibą: Rynek 32, 63-440 Raszków, adres e-mail: kancelaria@raszkow.pl, tel.: 62 734 35 11.
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych (IOD), który w jego imieniu nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych. Z IOD można kontaktować się pod adresem e-mail: inspektor@osdidk.pl.
Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu dopełnienia obowiązków ustawowych, związanych z wydaniem decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.
Państwa dane osobowe będą przetwarzane na podstawie:
- art. 6 ust. 1 lit. c) RODO tj. przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze w związku z ustawą z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko,
- wcześniej udzielonej zgody w zakresie i celu określonym w treści zgody na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) RODO. Zgoda jest wymagana, gdy uprawnienie do przetwarzania danych osobowych nie wynika wprost z przepisów prawa, np. podanie nr telefonu, adresu e-mail.
Z uwagi na konieczność zapewnienia odpowiedniej organizacji działalności Urzędu Państwa dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców współpracujących, w tym: dostawcom usług technicznych, organizacyjnych i prawnych, umożliwiającym prawidłowe zarządzanie oraz realizację zadań statutowych i ustawowych Urzędu Gminy i Miasta. Dane te powierzane są na podstawie i zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Okres, przez który Państwa dane osobowe będą przechowywane – zgodnie z przepisami ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz przepisami rozporządzenia w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
Posiadają Państwo prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, usunięcia (w sytuacji gdy przetwarzanie danych nie następuje w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisu prawa lub w ramach sprawowania władzy publicznej) lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do przenoszenia danych osobowych.
W przypadku przetwarzania na podstawie zgody dane będą przechowywane do chwili ustania celu w jakim została zebrana lub do wycofania zgody. Zgodę można wycofać poprzez złożenie pisemnego oświadczenia na adres e- mail kancelaria@raszkow.pl.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i są Państwo zobowiązani do ich podania;
w przypadku niepodania danych osobowych niemożliwe będzie wszczęcie postępowania administracyjnego mającego na celu wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych narusza przepisy RODO, posiadają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, e-mail: kancelaria@uodo.gov.pl, tel.: 225310300.
Podane przez Państwa dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym nie będzie wobec nich profilowania.
Państwa dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.