Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego – mgr Katarzyna Spiżak

 

 

Przybysławice 42, 63-440 Raszków

I piętro, pokój nr 1, informacja telefoniczna 62 7343317,

adres poczty elektronicznej: kierownikusc@raszkow.pl

 

Kompetencje i zadania

 

Urząd Stanu Cywilnego prowadzi sprawy związane z rejestracją urodzeń, małżeństw i zgonów, prowadzoną w rejestrze stanu cywilnego w formie aktów stanu cywilnego wraz z ich bieżącą aktualizacją oraz wydawaniem odpisów z tych aktów oraz odpisów aktów stanu cywilnego sporządzanych w innych urzędach stanu cywilnego, wydawaniem zaświadczeń niezbędnych do zawarcia związku małżeńskiego, wydawaniem decyzji dotyczących zdarzeń stanu cywilnego. Zajmuje się organizacją jubileuszy długoletniego pożycia małżeńskiego, a także prowadzi sprawy związane ze zmianą imion i nazwisk oraz z testamentami;

 

Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego jest Burmistrz Gminy i Miasta, a z jego upoważnienia kieruje nim osoba pełniąca funkcję kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w rozumieniu przepisów ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.

 

Urząd Stanu Cywilnego wydaje następujące decyzje administracyjne:

1) o odmowie dokonania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego;

2) o zmianie imienia lub nazwiska bądź o odmowie zmiany imienia lub nazwiska;

 

Akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przechowuje przez okres:

1) 100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu urodzenia;

2)   80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu

      małżeństwa i aktu zgonu;

Po upływie podanych wyżej okresów, akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przekazuje w ciągu 2 lat do Archiwum Państwowego w Kaliszu.

 

Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego uprawniony jest do podpisywania:

 

1) decyzji administracyjnych w zakresie rejestracji stanu cywilnego;

2) aktów stanu cywilnego;

3) odpisów aktów stanu cywilnego i innych zaświadczeń;

4) innych pism z zakresu działalności USC

 

 

Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy:

 

1) sporządzanie protokołów i aktów stanu cywilnego w rejestrze stanu cywilnego;

2) sporządzanie i wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego;

3) nanoszenie w aktach wzmianek dodatkowych i przypisków;

4) sporządzanie i kompletowanie dokumentów w sprawie przyjęcia oświadczeń przewidzianych w

    kodeksie rodzinnym i opiekuńczym oraz w ustawie Prawo o aktach stanu cywilnego;

5) sprawdzanie poprawności danych w rejestrze PESEL oraz inicjowanie postępowań w celu usunięcia

    ich niezgodności;

6) kompletowanie i prowadzenie akt zbiorowych do sporządzonych aktów;

7) wydawanie zaświadczeń stwierdzających:

    a) zdolność prawną do zawarcia związku małżeńskiego za granicą,

    b) brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa wyznaniowego ze skutkiem cywilnym;

8) zapewnienie warunków do przeprowadzenia uroczystości zawarcia związku małżeńskiego w lokalu

    USC oraz poza lokalem.

9) sporządzanie wniosków o nadanie medalu „Za długoletnie pożycie małżeńskie” oraz organizowanie

    związanych z tym uroczystości;

10) przekazywanie danych statystycznych do Głównego Urzędu Statystycznego.

 

 

Zadania dotyczące migracji aktów stanu cywilnego :

 

1) przenoszenie aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego;

2) nanoszenie wzmianek o przeniesieniu aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego;

3) powiadamianie o stwierdzonych niezgodnościach w celu ich usunięcia lub o konieczności

    unieważnienia aktu stanu cywilnego;

4) opracowywanie pism w sprawach związanych z migracją aktów stanu cywilnego;

5) powiadamianie o stwierdzonych niezgodnościach w celu ich usunięcia lub o konieczności

    unieważnienia aktu stanu cywilnego;

6) wykonywanie innych zadań związanych z działalnością urzędu stanu cywilnego.

 

Zadania dotyczące zmian w aktach stanu cywilnego:

 

1) sporządzanie protokołów oświadczeń składanych przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego;

2) przyjmowanie wniosków o naniesienie zmian w aktach stanu cywilnego;

3) opracowywanie pism w sprawach zmian w aktach stanu cywilnego i zmiany imion i nazwisk;

4) kompletowanie i włączenie do akt zbiorowych dokumentów stanowiących podstawę do sporządzenia

    wzmianek marginesowych;

5) prowadzenie spraw związanych z unieważnieniem, sprostowaniem i uzupełnianiem aktów stanu

    cywilnego oraz transkrypcją zagranicznych aktów stanu cywilnego;

6) sporządzanie dokumentów w związku z prowadzonymi postępowaniami (zawiadomień, wezwań,

    postanowień, decyzji);

 

Wykonywanie innych zadań:

 

1) realizacja zadań związanych z planowaniem i wykonywaniem budżetu urzędu stanu cywilnego wraz

    z opracowywaniem sprawozdawczości budżetowej;

2) współpraca z Archiwum Państwowym w Kaliszu w zakresie weryfikacji materiałów archiwalnych

    podlegających przekazaniu, a pozostających w zasobie USC;

3) realizacja zadań związanych z ochroną danych osobowych;

4) prowadzenie i nadzorowanie spraw związanych z zapewnieniem funkcjonowania systemów

    informatycznych dotyczących zadań realizowanych przez USC;

5) opracowywanie sprawozdań z zakresu działalności USC;

6) prowadzenie i aktualizacja zestawienia ryzyk w USC przy pomocy dedykowanego narzędzia do

    zarządzania ryzykiem w urzędzie;

7) przyjmowanie korespondencji wpływającej do USC, dekretacja i doręczenie tej korespondencji na

    stanowiska pracy USC, RSO, ZK, OC i SO;

8) bieżące sprawdzanie poczty elektronicznej kierowanej na skrzynkę internetową USC, przekazywanie

    jej właściwym adresatom;

9) prowadzenie ewidencji nieobecności w pracy, urlopów i zwolnień lekarskich oraz prowadzenie książki

    wyjść w godzinach służbowych i ewidencji odpracowań;

10) prowadzenie spraw a testamentami;

11) prowadzenie ewidencji oraz właściwe zabezpieczenie pieczęci , pieczątek i druków ścisłego

      zarachowania;

12) sporządzanie zamówień na wyposażenie techniczne, materiały biurowe i druki dla potrzeb USC;

 

 

Wymagane dokumenty

Przedstawienie danych w tej zakładce ma na celu ułatwienie dotarcia do informacji, o które najczęściej Państwo pytają. Zachęcamy do zapoznania się z informacjami opisanymi w  Załącznikach.

Miejsce złożenia dokumentów

Siedziba Urzędu Stanu Cywilnego w Raszkowie mieści się w Przybysławicach nr 42, I piętro, pokój

nr 1

Inne informacje

W Załączniku umieszczono informacje, o które najczęściej jest pytany Urząd Stanu Cywilnego.

Podane dane dotyczące sporządzonych aktów stanu cywilnego dotyczą tylko i wyłącznie liczby sporządzonych w tut. urzędzie aktów urodzeń, małżeństw i zgonów. 

Powyższe dane, jak również wszelkie inne informacje dotyczące statystyki gromadzi, przechowuje i udostępnia Główny Urząd Statystyczny. I tak na przykład Urząd Stanu Cywilnego nie dysponuje danymi o liczbie rozwodów, najczęstszych przyczynach zgonów, czy też poziomie wykształcenia rodziców urodzonych dzieci.

 

Informacje z zakresu zadań Urzędu Stanu Cywilnego w Raszkowie

·       Nadanie medalu "Za długoletnie pożycie małżeńskie"

·       Nadanie nazwiska dziecku pozamałżeńskiemu

·       Odpis aktu stanu cywilnego

·       Sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego

·       Udostępnienie aktu stanu cywilnego celem wykonania fotokopii oraz skorowidzów alfabetycznych aktów zgonu celem przeglądania, osobom uprawnionym do otrzymania odpisu aktu stanu cywilnego.

·       Uznanie ojcostwa dziecka urodzonego w latach ubiegłych

·       Uznanie ojcostwa jednocześnie ze zgłoszeniem urodzenia/uznanie dziecka poczętego

·       Uznanie orzeczenia zagranicznego dotyczącego rozwiązania małżeństwa przez rozwód wydanego na terenie Unii Europejskiej

·       Uznanie orzeczenia zagranicznego dotyczącego rozwiązania małżeństwa przez rozwód wydanego w państwach spoza Unii Europejskiej

·       Wpisanie zagranicznego aktu stanu cywilnego

·        Zaświadczenie (do ślubu konkordatowego) stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa

·       Zaświadczenie o stanie cywilnym

·       Zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą

·       Zawarcie związku małżeńskiego - ślub cywilny

·       Zgłoszenie urodzenia dziecka

·       Zgłoszenie zgonu

·       Zmiana imienia (imion) dziecka

·       Zmiana imienia lub nazwiska

·       Zmiana nazwiska po rozwodzie